Elias Lönnrotilla (1802-1884) oli vankka usko siihen, että
naisten, äitien ja tyttärien kouluttaminen koituisi koko kansakunnan parhaaksi
ja edistäisi hyvinvointia. Tyttöjen kouluttaminen merkitsisi koko kansan tiedon
tason nousua, sillä äidit opettaisivat lapsiaan ja lähettäisivät seuraavan
sukupolven opintielle.
Monen nuoren naisen tärkein koulu on ollut Elias Lönnrotin testamenttivaroin
perustettu emännyyskoulu. Matka kouluun oli monelle maalaistytölle
siihenastisen elämän pisin matka ja itsenäistymisen alku. Kurssin jälkeen
löytyi ensimmäinen kunnon työpaikka ja perustettiin perhe.
Vuoden mittainen kurssi antoi eväät koko elämän varalle ja
rohkaisi omalle polulle. Niillä opeilla pidettiin koti järjestyksessä,
hyödynnettiin vaatimattomat ruokavarat, pyykättiin, siivottiin, ommeltiin,
parsittiin ja osattiin tarvittaessa tehdä vanhasta uutta. Koulussa kertyneillä
tiedoilla ja taidoilla, sieltä omaksutuilla asenteilla.
Elias Lönnrotin visio on kantanut lähes 120 vuotta. Soppakoulun
opeilla on selvitty kapinasta ja sodasta, pula-ajoista ja jälleenrakennusajan
ankaruudesta. Emännistä on tullut taitavia talousihmisiä ja yhteiskunnan
täysivaltaisia jäseniä.
Elias Lönnrotin Emännyyskoulun opetussuunnitelma oli
monipuolinen ja sivistävä. Koulu toimi aluksi yksityisenä oppilaitoksena ja sen
talous oli välillä hyvinkin tiukoilla, johtajalla piti olla luovuutta ja
kekseliäisyyttä. Emännyyskoulun nimekkäät kesävieraat olivat kesäisen elämän
piristys, mutta samalla osa koululle tärkeää varainhankintaa. Tietoisuus
suurmiehen antamasta tehtävästä kannusti ja antoi tulevaisuudenuskoa.
Suomalaiset saivat yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden jo
varhain ja suomalaiset naiset ovat aina olleet tasa-arvoisempia kuin muiden
maiden naiset. Tässä maassa ei ole ollut varaa jättää yhdenkään ihmisen
työpanosta käyttämättä, kaikkia on tarvittu, kaikkiin töihin. Naiset ovat
tehneet osansa siinä missä miehetkin. Tasa-arvo ei meillä ole juhlan, vaan
arjen aate, ankaran elämän realiteetti.
Naisten koulutus on tuonut tasa-arvoa: ihmistä, joka osaa
lukea ja kirjoittaa ja kantaa vastuun tekemisistään, ei ole helppo sivuuttaa.
Arjen tasolla tasa-arvo on toteutunut.
|
Männistön Mökki, muisto puukoulun ajoilta. |
Lammin erämaatalon rohvessoori, koko kansan Lenruuti, oli
viimeisinä vuosinaan varakas mies. Varallisuutta karttui palkkojen, palkkioiden
ja eläkkeen myötä, mutta myös siksi, että perheen elämä oli vaatimatonta ja
korutonta. Rahaa käytettiin, mutta sitä ei tuhlattu. Tärkeitä hankkeita edistäessään
Elias Lönnrot saattoi olla antelias, muuten selvittiin vähällä.
Tyttöjen koulua hahmotellessaan Elias Lönnrot tuskin
ensimmäisenä ajatteli rahaa, sijoituksen kannattavuutta tai
kustannustehokkuutta. Perheen tyttäristä vain Ida sai elää isäänsä kauemmin, Marian, Elinan ja Teklan tulevaisuuden turvaksi tehdyt talletukset Lönnrot määräsi käytettäväksi tyttöjä varten perustettavan koulun tarpeisiin.
Yli sadan vuoden ajan Sammatissa on uskottu Elias Lönnrotin
visioon koulutuksen merkityksestä ja hyödyllisyydestä. Elias Lönnrotin emännyyskoulusta
Lönnrot Opistoksi kehittynyt oppilaitos on aina tarvinnut tuekseen intomieltä
ja idealismia. Jos koulun saavutuksia arvioidaan taloudellisin perustein, tulos
tuskin koskaan on ollut kuin enintään tyydyttävä. Kun tarkastellaan tiedon ja
taidon tasetta, tulos on aina ollut kiitettävä.
|
Männistön ovi on tuttu monille 1900-luvun oppilaille. |
Mitä miettisi kaikille tuttu ja kaikkien kunnioittama
Lenruuti nykymenoa katsellessaan? Näkisikö työnsä kantavuuden ja kaiken sen
hyvän, mitä testamentti ja sen säädökset ovat saaneet aikaan? Joutuisiko toteamaan
senkin, että oppi on manalle mennyt?
Kun Lönnrot Opiston lakkautuspäätöstä perustellaan,
ensimmäisenä mainitaan taloudelliset realiteetit. Koulu ei ole riittävän
kannattava tai kustannustehokas yksikkö, se on sulautettava suurempaan. Uutinen
ei ollut uusi. Samantapaisia puhuttiin jo ennen vuosituhannen vaihdetta, mutta
silloin pahin ei vielä toteutunut. Nyt päätös näyttää peruuttamattomalta. Sammatti on menettämässä yhden identiteettinsä
tärkeimmistä osista. Samalla katoaa monta työpaikkaa ja elämä kapeutuu.
Suomalainen yhteiskunta kipuilee suurten ongelmien kurimuksessa.
Silti, monella tasolla meillä menee paremmin kuin koskaan. Taloudellinen
ahdinko on tapana hyväksyä vastaan panematta perusteluksi aina, kun rakenteita
pelkistetään ja karsitaan. Vaikka historiaa ja perinteitä ei voi rahaksi
myntätä, ne ovat voimavara, josta kansakunnalla ei uskoisi vaikeinakaan aikoina
olevan syytä luopua.
Olisin toivonut, että Elias Lönnrotin visio olisi kantanut
vielä tämänkin ahdingon yli.