Suojasää, sumuinen taivas. Ilma on kääntymässä lämpöisen
puolelle, mutta latu toimii, vaikka paikoin vettä tirskahteleekin. Edellisten
päivien lumisade on silottanut järven pohjoislaidan jäätikköisiä kohtia. Aloitan
Kalevalanpäivän viettämisen Kirmusen ladulta.
Lähtöpaikkana on kirkonkylän uimaranta, mistä reitti jatkuu
kohti Luhdannokkaa ja Nokkapellon Nokkaa, rantaviivan kaarteita noudatellen,
järven ympäri, vastapäivään. Tuttu väylä, tasainen konelatu alla. Se, että sade
huomenissa syö ladun, on vielä tulevaisuutta, vielä pelkkä uhka, sääkartoille
hahmoteltu.
Kirmuinen, Kirmunen, Kirmusjärvi on Sammatin suurin
sisäjärvi, lapsuuteni Järvi.
Myllykylän rantaan ennätettyäni ihmettelen, miten pieni
rannan palanen saattoikin riittää koko kylän lapsilauman hauskuudeksi.
Aurinkoisina kesäpäivinä lähdettiin Myllykylän rantaan, uitiin ja oltiin
rannalla yhdessä kylän lasten kanssa, kerättiin näkinkenkiä, kuunneltiin järven
ääniä, aaltojen liikettä kallioista rantaa vasten.
Lapsuuden uimakaverit ovat aikuisia, isoja ihmisiä, useimmat
elämänsä ruuhkissa, omilla teillään, Niemisen poikien autoja sentään näkee
välillä kylällä. Niitä pitkiä tummakutrisia poikia oli monta enkä minä oppinut
koskaan tietämään, kuka oli kuka, mutta Niemisen pojiksi ne helposti tunnisti –
ja tunnistaa yhä.
Kirmusen rantaan on rakennettu mökkejä, enemmän kuin tekee
mieli laskea. Tämä on haluttua seutua, lyhyen matkan päässä pääkaupungista,
palveluja sopivasti lähellä. Rannan lähellä riittää pieniä tupia, komeita
pytinkejä, tasakattoja, harjakattoja, piskuisia piharakennuksia. Vakituisia
asumuksia ja lomapaikkoja.
Lehdettömien puiden aikaan ladulta näkee rannalle
asti ja samalla voi muistella aikaa, jolloin oli sallittua rakentaa melkein
vesirajaan, osittain jopa veden päälle. Mökkinaapurit tuntevat toisensa ja on
hyvä tunteakin, yhdessä pidetään huolta kesäpesistä ja valvotaan rauhaa.
Vanhimmat mökeistä tuskin ovat talviasuttavia, ne ovat kesämökkejä eikä täyden
palvelun vapaa-ajan asuntoja.
Kalevalanpäivän himmeän taivaan alla mietin, miten
Kirmusjärvi liittyy Lönnrotiin – yksi professorin perheen kesäasunnoista,
Mikkola tai Mikola lienee lähinnä paitsi Kirmusta, myös Silmeen lampea. Suurmiehellä
on ollut suhde näihin järviin, tuskin on sattumaa, että hän halusi
eläkepäivinään olla lapsuutensa maisemassa. Kuinka kaukana Haarjärvi tai
Paikkari on ollut Kirmusesta, ennen liikennevälineiden aikaa? Oli totuttu
kulkemaan ja askeltamaan – tuskin matkat niin pitkiltä tuntuivat.
Kirmunen on Eeva Joenpellon kotijärvi. Lapsuudenkoti, kauppa
on kylätien varrella, kirjailijan piilopaikka ja työhuone rannan rauhassa. Eeva
Joenpelto säilytti sammattilaisuutensa, palasi lapsuuden maisemiin ja kirjoitti
täällä komeimmat teoksensa. Lukijana voi vain hämmästellä sitä, miten
taitavasti hän osasi tunnistaa ihmistensä piirteet ja kuvata kohtalot.
Ne, jotka tulivat Sammattiin Lönnrotin maineen innostamina,
rakensivat tupansa järvien rantaan. Tuulentuvan huvilassa, korkealla mäellä Reino Silvanto kirjoitti Sammatin historiaa.
Lehtiniemen puiden katveessa on taiteen ja tieteen tyyssija: Martti Haavio
muuttui P. Mustapääksi kaislaisia rantoja samotessaan. Haavion perheen
kesäiseen elämään Sammatissa voi tutustua Katarina Eskolan ja Satu Koskimiehen
tekstien kautta. 50-luvun tyttöjen kirje- ja
päiväkirjasikermät ovat täynnä aurinkoista ajankuvaa.
Kirmusjärvi on sen liepeillä eläneille todellinen Tarinain
lähde, niin kuin Aale Tynni on järven sielun tiivistänyt. Aale Tynnin säkeissä
soi järven kauneus ja valo, mutta myös suru ja syksyinen, rantapuita riepottava
tuuli.
Sammattilaiset ja Sammattiin sitoutuneet kirjoittajat ovat
kirjoittaneet Sammatista, ellei nimeltä, niin tunnistettavasti, tekstien takaa
kuultavat tutut maisemat, kumpuilevan maaston rytmi ja peltoaukeiden levollinen
hengitys. Kirmusen rannalla on monta muistamisen paikkaa. Montako järveä meillä
suomalaisilla on, joiden rantoihin tutustuminen on samalla matka kansakunnan
kulttuurihistoriaan – itse tunnen parhaiten Kirmusjärven.
Kun Kalevalanpäivä kääntyy iltaan, olen mukana
sammattilaisten perinteisessä juhlassa. Ja kesken kaiken soitannon huomaan
miettiväni, olisiko juhlakansaa pitänyt sittenkin kannustaa suksille, työntämään sauvoillaan
vauhtia ja kiertämään yhdessä kaikki järven mutkat ja sopukat. Opastetun hiihtoretken
aikana olisi voitu kuulla reittiselostus ladun varrelle asettuvista
kulttuurikohteista, raikas tuuli tuntunut kasvoilla ja katsoja olisi ollut
jokaisella aistillaan mukana elämyksessä.
Suomi täyttää sata vuotta ja parhaat juhlaperinteet vieläkin
enemmän. Jos juhla on perinne, tarkoittaako se, että se pitää viettää aina
samalla tavalla, vanhan kaavan mukaan?
Muistoista jää päällimmäiseksi raikas tuuli…