Törmäsin lukijaan. Päivitettiin
kuulumiset. Lukija kertoi lukevansa, mutta myös itse tykkäävänsä
kirjoittamisesta. Hyvä juttu. Onnea, lukijani.
Minäkin tykkään. Enkä aina osaa olla kirjoittamatta.
Juuri nyt, rakas lukijani, luet tekstiä,
jonka tekeminen on hetkittäin tuottanut jopa iloa.
Kirjoittaminen on hitaan mielen luontevaa kommunikaatiota.
Jos ei puhetilanteessa löydä sopivaa sanaa, blogiin päästyä se pullahtaa
pintaan. Kirjoittaminen sopii siksi myös ujolle ja napakoihin heittoihin
harjaantumattomalle.
Paperi tai kuvaruutu jaksaa oikeaa sanaa odottaa, eikä ole
ajankulusta moksiskaan. Ja sanan voi ottaa pois ja vaihtaa parempaan, niin
monta kertaa kuin haluaa. Osumatarkkuus paranee kerta kerralta.
Eikä lukija vielä tässä vaiheessa väitä vastaan, sillä
lukija ja kirjoittaja ovat vielä hetken sama henkilö. Itsensä kanssa ei juuri
tule riideltyä, vaikka siitä voisi joskus olla hyötyä.
Kirjoittaminen armahtaa verkkaista ajattelijaa.
|
Rakkaa, vaikeakulkuista. |
Kirjoittaminen on täyttä tuskaa ja vaikerrusta.
Kirjoittaminen antaa nostetta – ja vie oikean elämän tärkeiden asioiden ohi.
Kirjoittaminen on pakoa todellisuudesta. Raukkamaista, todellakin.
Kirjoittaminen saa hartiat kivistämään, pään puristuksiin ja
silmiin sahalaitoja. Järkevä syöminen ja juominen korvautuu kahvin yliannostuksella.
Hyvinvointi rapistuu pahoinvoinniksi. Parhaiten auttaisi hiihtolenkki, mutta
mistäs pälven aikaan latua otat?
Kirjoittaminen on puuduttavaa taistelemista. Kirjoittaja
ansaitsee omaishoitajan tuekseen. Kirjoittaminen on toisinaan pelkkää energian
tuhlausta. Kirjoittajan todellisuus voi olla tyly.
Kirjoittaminen on yhtä helppoa ja palkitsevaa kuin jos yrittäisi
markkinoida lisää hiekkaa Saharaan.
|
Hämähäkin ja kasteen yhteinen viesti. |
Vain ihminen voi kirjoittaa, ainakin toistaiseksi, luulen
niin. Kirjoittaa voi kynällä, koneella tai tietokoneella, mutta ei vain niillä.
Kirjoittamista on hirteen veistetty puumerkki ja rakastetun nimi rantahiekalla,
veteen piirretty viiva.
Se, miten kirjoitus on saatu aikaan, ei kerro mitään
sisällön kyvystä kestää aikaa ja kritiikkiä. Eikä kaiken tarvitse olla ikuista
ja ainutkertaista. Hyvä käyttöohje ei menesty yksilöllisyytensä, vaan
yleispätevyytensä ansiosta.
Puoliälykäs puhelimenikin kuvittelee välillä tietävänsä
asiat paremmin. Se vaihtaa mieluusti vähän oudomman sanan täyspöljään tavalliseen.
On minullakin joskus ollut sellainen esimies, ei köyhä sanavarasto ole
pelkästään koneiden etuoikeus.
Jos kaikki olisi ikuista ja ainutlaatuista, tukehtuisimme sanoihin.
|
Auringonlasku kirjoittaa väsymättä viestinsä ilta illan jälkeen, yhä uudelleen. |
Kirjoittaminen ei ole ammatti eikä sen aina edes pitäisi olla
ammatti. Kirjoittaminen on ammattilaisen työväline. Työväline, jonka
käyttäjällä pitää olla tavoite ja päämäärä. Kun tavoitteeseen pyritään
kirjoittamisen keinoin, ammatillisuus alkaa vähitellen.
Lehtimies ei halua kirjoittaa, vaan välittää tärkeän
viestin, vaikuttaa, koskettaa ja saada aikaan reaktion.
Kirjailija haluaa
kuvata laajan kehityskaaren, kertoa oman versionsa tarinasta, avata silmiä.
Poliitikko, kauppamies, pappi, juristi – kaikki viestivät myös kirjoittamalla.
Ennen kuin aloittaa kirjoittamisen, pitää ajatella. Ajattelua on oltava
enemmän kuin sanoja. Paras teksti on
kuva: oikein rajattu ja riittävän pelkistetty.
|
Matkalla Nokkapellon nokkaan. |
Kun kirjoittamisesta eräänä päivänä kuitenkin tulee ammatti, siitä tulee pitkä
ammatti, enemmän kohtalo kuin työ. Parasta, täydellistä lausetta pitää hioa ja
hakea koko elämän ajan.
Kirjoittaja joutuu yhä uudelleen kohtaamaan oman
keskinkertaisuutensa. Joka väittää nauttivansa siitä, ei ole rehellinen eikä
koskaan joutunut rehellisesti vastakkain oman keskinkertaisuutensa kanssa.
Kritiikkiä
on aina yhtä vaikea ottaa vastaan, myös itseltään. Oikeudenmukainen ja hyvä arvostelu voi kirvellä yhtä paljon kuin asiaton tölväisy. Onneksi aika opettaa
erottamaan ne toisistaan. Myös pään sisällä.
Kirjoittajakouluista kaikkein tärkein on elämä.
|
Paikkarin torppa Sammatissa. Pihalla oli puu, johon pieni Elias kiipesi lukemaan. |
Kirjojen kirjoittaminen mielletään joskus hienommaksi kuin
artikkelien nysvääminen lehtiin tai rakkauskirjeiden sommittelu. Päiväkirja voi
olla hienointa sanataidetta, vaikka se on yksityisintä viestintää.
Kirjoittamisen lajeista ne, jotka ovat kovakantisimpia ja julkisimpia, ovat myös
arvostetuimpia. Lopulta ei kuitenkaan ole mitään muuta kuin välineiden välisiä eroavuuksia.
Huolimaton kieli tai huolimaton puhe tarttuvat helposti.
Mikään teksti ei ole niin vähäarvoista, ettei sitä kannattaisi tehdä hyvin,
viljellä hyvää äidinkieltä.
Ei ole väärin haluta kirjailijaksi ja kirjojen tekijäksi. On
väärin olla kirjoittamatta silloin, jos genre tuntuu väärältä tai
vähempiarvoiselta. Kaikki on tärkeää ja kaikesta voi oppia. Kirjoittajan pitää
osata sukkuloida tyylien, lajien, kielien ja välineiden välillä, luoda kielikuvia ja kuvittaa. Kaikesta oppii.
On hyvä tuntea säännöt ja ohjeet. Vain silloin niistä voi päästää irti.
|
Gananderin sanakirja. |
Ei ole kirjoittamista kirjoittamisen vuoksi – tai tietysti
on, mutta silloin on kyse kirjoittamisen näköisestä meditaatiosta tai
kontemplaatiosta. Tärkeää, mutta ei laajemmin vaikuttavaa.
Kirjoittaminen on altistumista kilpailulle. Sellaisia tekstejä,
jotka jo ilmestyessään ovat sensaatioita ja maailman valloittajia, syntyy
edelleenkin, mutta niiden julkinen elinkaari lyhenee koko ajan. Jos ryhtyy
kirjoittajaksi luodakseen uuden Romeon ja Julian, joutuu kovaan kisaan. Tarina
on kerrottu tuhannesti ja taas tuhannesti.
Avaan ajatustani analogialla. Jos ihminen tykkää autolla
ajamisesta, hän voi olla taksimies, rallikuski, palomies, jakeluauton
kuljettaja tai myyntiedustaja. Useimmille ajaminen on väline. Huviajelu on
huviajelua tai mökkitien ruuhkissa manailua.
Jokainen kirjoittaja on parantumaton optimisti.
Kuvittelee saavansa
aikaan suuria. Yhdellä tekstillä se onnistuu harvoin, kirjoittaminen on kärsivällisen
puurtajan työtä.
|
Aalto, kärsivällinen. |
Tämä kansa on aina osannut ryhtyä runolle, seisahtua
sanalle. Suomalainen virsikirja opetti rahvaan lukemaan ja laulamaan, antoi
perustan runomitoille. Elias Lönnrot jatkoi siitä, mihin Mikael Agricola jäi.
Aleksis Kivi teki edeltäjiensä saavutuksista suurta taidetta. Ja sitten tulivat
Aho ja Leino, Waltari ja Linna, Canth ja Joenpelto, Tuuri ja Paulaharju, Ollikainen
ja Kettu. Rohkeat kirjoittajat.
Suomalainen kulttuurihistoria on täynnä hyviä esimerkkejä
siitä, miten kirjoittamalla voi saada aikaan jotain todella kestävää. Suomen
kieli on ainutlaatuisen kaunis ja ilmaisuvoimainen, vaalikaamme sitä aarteena.
On uskallettava uskoa, että hyvän ilmaisun ja kielen puolesta kannattaa
tehdä työtä. Hyvä teksti kantaa.
Tämä oli kolmassadasensimmäinen otsikkoni tässä blogissa.
Tuskin se on viimeinen. Kuvitukseksi olen poiminut niitä otoksia, joista
ole itse eniten pitänyt.
Lämmin kiitos kaikille lukijoille!