Kappeli on keskellä elämä, ja täynnä elämää. Joka päivä voi
pistäytyä kuulemaan opasta, kappelin tarinaa ja usein on tarjolla palveluksia
ja tilaisuuksia. Vapaaehtoisoppailla on jokaisella oma persoonallinen tapansa
kertoa tilasta ja sen tekijöistä. Vaikka rakennus on nykyaikainen, kaikki
tekijät eivät ole persoonattomia.
Vaatimattomalla tavalla kaunis Marian kappeli Levin
keskustassa on tärkeä osa hiihtokeskuksen elämää. Korkeassa kellotapulissa on
kello, joka ei ehkä rytmitä kylän elämää, mutta jonka signaalit kuuluvat kauas
– ja kuuluvat asiaan.
Toinen suksikansan kappeli, johon olen tutustunut, on syrjemmällä. Saariselän kappelin alttaritauluna on säilynyt metsäinen maisema ikkunan toisella puolella. Tummat kuuset ja hongat antavat sävynsä tilalle.
Olen kulkenut sinne, avannut oven, jota ei juuri koskaan
suljeta ja keskustellut syvällisiä matkakumppanini kanssa. Paikka, joka ei
vaadi kävijältään mitään, voi antaa uskomattoman paljon.
Puinen, paanuseinäinen kirkko keskellä kaupungin kivitaloja
katsoo harmaana maisemaa. Kirkon edessä on pieni aukio, aukion laidalla runsas otanta
arjesta: kuntokoulu, ravintola, kampaamo, kokoustila, päivittäistavarakauppa ja
kauempana moottoritie.
En tiedä, onko kirkko auki tai ei, kun en ole
milloinkaan yrittänyt avata sen ovea, olen vain ihaillut hopeanhohtavaa seinää,
kiven ja puun dialogia.
Millaisen merkityksen uuden kaupunginosan uusi kirkko saa,
kun vuodet kuluvat? Miten paanuseinät vastaavat ympäristön haasteisiin?
Millaisia tarinoita ne kuulevat, mitä saavat todistaa?
Vanha kotikirkko on sekin puuta, lujaa honkaa. Kirkkoa on
kohennettu ja korjattu, sekä ulkokuori että interiööri ovat muuttuneet ja
eläneet. Kehitys on kasvukertomus, tarina siitä, miten rakennus voi elää ja
muuttua vuosien kuluessa.
Oleellista siinä on paitsi sukujen historia, myös
rakennuksen historia. Jokaisella esineellä, jokaisella yksityiskohdalla on tekijänsä.
Tämän liina on Kertun kädentaitoa, tämän kohdan on seppämestari korjannut, penkit on veistetty
taloissa, kellon valanut tukholmalainen mestari. Menneen ajan ihmisten kosketus
elää, vaikka Kerttu ja seppä ja monet hirsien veistäjät ovat jo kirkkomaalla. Tuttu
kirkko keskellä kylää – vaikka oikeastaan, ensin ollut kirkko ja ajan saatossa
sen ympärille on kasvanut kylä.
Mikä tekee kirkosta keskipisteen? Ehkä se ei olekaan
maantiede tai asemakaava. Kirkko on keskellä kylää, kun se on riittävän vahva
elämän painopiste. Kutsuva ja toimiva osa yhteisönsä arkea, juhlahetkien
kohottaja. Lämmin ja kutsuva kaikille kulkijoille.
Kun kirkko on keskellä kylää, se on keskellä sielun ja
ruumiin maisemaa. Kylän läpi kulkeva näkee joka päivä tutut seinät, taivasta
tavoittavan ristin. Kirkkomaan kynttilät hohtavat talvisen illan tummuudessa,
elävät liekit, sydämiin heijastuen. On helppo tulla ja kohdata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti