Essi Peltosen kasvotutkielmia. |
Ohi lentävä lintu, tuulessa taipuva oksa, kiitävä hetki.
Valot ja varjot järven pinnalla.
Hiljaisuus, jonka kuulee.
On hetkiä, jolloin tietää, mikä on taiteen perimmäinen tarkoitus.
Se tekee todeksi asioita, joita ei sanoin tai kuvin voi tai osaa kuvata.
Ikuistaa hetkiä, joita ei tavoita kameralla tai muuten.
Jussi Mäntysen karhunpennut. |
Tänäkin vuonna taiteen olemus on vahvana läsnä Salmelassa. Lattea
virke, jonka on voinut kirjoittaa joka kesä, joka kerta näyttelyn koettuaan.
Taidekeskus Salmelan elinvoimaisuus on tallella, tarjolla
tuttuja taiteilijoita ja uusia, raikkaita tekijöitä. Jokaiselta on näyttelyssä
riittävän laaja otos, joten taiteilijan käsiala tulee tutuksi, kenenkään
esittäytyminen ei ole yhden ainoan onnenkantamoisen varassa.
Marjatta Tapiolan kallotutkielmat pysähdyttävät. |
Salmelan päärakennuksen ensimmäinen sali on perinteisesti
varattu klassikolle, ansioituneelle taiteilijalle. Tämä suvena esillä on
Marjatta Tapiolan maalauksia ja Jussi Mäntysen (1886-1978) veistoksia. Teosten
vuoropuhelu on kiinnostava. Kun Mäntynen kuvaa eläimet eloisina, liikkuvina ja
koskettamaan kutsuvina, Marjatta Tapiola pelkistää tunteen alastoman kallon
muotoihin. Jussi Mäntysen tytär, Taru Mäntynen on mukana omilla eläinaiheisilla
veistoksillaan.
Pitääkö paljaista kalloista pitää? Kestää hetken, ennen kuin
katse oppii maalausten estetiikan. Ehkä ydinasia ei olekaan kallo, vaan huikean
taitavalla kädellä piirretty ehjä,
luonnonmukainen muoto. Kallojen värimaailma on pelkistetty, vain yhtä
väriä ja tumma viiva. Tausta on valkoinen, taiteilija on malttanut sekä maalata
että nostaa siveltimen kankaalta ja näin jättää työhön avaran tilantunnun.
Kaikki Tapiolan työt ovat tämän tai viime vuoden satoa. Mikään retrospektio
tämä otos ei ole. Luova ote on vahvana läsnä.
Veikko Myllerin soittoniekat valloittavat |
Tero Laaksosen kukat, Veikko Myllerin linnut. |
Kuvanveistäjä Veikko Myller vie katsojansa hilpeille
poluille, musikanttien seuraan ja lintujen maailmaan. Kiillotettua pronssia ja
maalattua pintaa, taidokasta käsityön jälkeä. Veistoksia, jotka tuovat elämän
ilon ja riemun keskelle arkea.
Myllerin kumppanina päärakennuksen alakerrassa on Tero
Laaksonen, kuvataiteilija, jonka alaa on myös arkkitehtuuri. Laaksonen viihtyy
antiikin aiheissa ja väreissä, teokset ovat vahvoja niin muodoiltaan kuin väreiltäänkin.
Klassiset muodot miellyttävät silmää: näiden ääressä on helppo viipyä, koota
ajatuksia ja viihtyä.
Terto Laaksosen majestettinen Palmyra. |
Salmelan kesän nuori taiteilija on Essi Peltonen, vahvojen
väripintojen maalaaja. Puhuttelevia kasvoja, ilmeitä, tunteita.
Aivan toisenlaisilla sävyillä puhuttelee Tuula Lehtinen.
Kuiskaavan keveitä pitsiverhoja, hiljaisia maisemia, tunnelmaa.
Tuula Lehtisen pitsin läpi nähty maisema. |
Topi Ruotsalainen on tuttu jo aikaisemmilta vuosilta. Ote on
tallella, rouhea sivellin ja vahvat värit. Topi ottaa kantaa ajan ilmiöihin,
tuuletuksesta saavat osansa niin Odinin soturit kuin lähiöäiditkin. Räväkkää,
rohkeaa ja vauhdikkaasti työstettyä taidetta.
Topi Ruotsalaisen sotureita. |
Antti Hakkarainen on jäänyt mieleen jo edellisiltä vuosilta.
Luontokuvia, joiden kompositio on uusi: taidolla maalattua maisemaa, jonka
reunoilla on abstrakteja väripintoja. On kuin katselisi maisemaa ikkunasta tai
luukusta.
Antti Hakkarainen ja luonnossa maalatut maisemat. |
Inari Krohnin maisemat ovat
tarkkoja, pienintä piirrettä myöten viimeisteltyjä. Kuvia, joiden
tapahtumapaikka on suomalaisen metsä sylissä tai eteläisen aurinkoisella
maaseudulla. Tekniikoiden hallintaa,
omaleimaista ja tunnistettavaa taitoa.
Inari Krohnin maisemia. |
Jussi Twoseven tuo metsän eläimet taiteeseen, avaa petojen
kidat ja näyttää katseen, jossa on jännitettä. Graffititaiteen parista
taiteeseen – onko askel lajista toiseen sittenkään niin pitkä, kuin joskus
tuntuu. Taidokasta, tehokasta, mustavalkoista. Roiskeet ja valumat kuuluvat
kuvaan, ei liian sievää eikä sievisteltyä.
Jussi Twoseven osaa pedot. |
Jasmina Ijäs on nuori tekijä, lintujen maalaaja. Teosten
nimetkin ovat runoa: varpunen on pieni veli, joutsenet viittaavat Leinoon:
ottakaatte oppi joutsenista.
Pieni veli, Jasmina Ijäksen herkästi tallettama. |
Kun olin pieni tyttö, meidän perheen arkipöytään katettiin
lautaset, joissa oli pyöreitä, sinivalkoisia kuvia Suomen nähtävyyksistä.
Viipurin linna ja Pyöreä torni jäivät mieleen jo silloin, entisten aikojen
ikoneina. Pääsin näkemään nämä kohteet vasta aikuisena. Kuluneet lautaset ovat
tallella, mutta kuvat ovat naarmuuntuneet lähes tunnistamattomiksi.
Taidekeskus Salmelan residenssi Viipurissa on ollut monen
tänä suvena töitään esittelevän taiteilijan työpaikka. Arto Kettunen maalaa
Viipurin ihmisiä ja maisemia, hänen taulussaan on lapsuudesta tuttu linnan
siluetti. Tomas Byström kuvaa akvarelleissaan Viipurin ihmisiä, ei samalla
tavalla tunnistettavia, mutta koskettavia.
Katukuvassa, Antero Byström. |
Satu Laurel kuvittaa kuin satua, Johanna Lumme tuo tutut
lummelampensa Postitaloon. Taitavaa työskentelyä, taattua, tuttua. Liian
tuttua?
Satu Laurel |
Johanna Lumme |
Kun kierros on lopuillaan, katsotaan vielä piharakennukset
ja Elina Kujansuun maalaukset. Öljyväreillä lyöntimetallille maalatut maisemat
jäävät mieleen. Kiiltävä metalli hohtaa ja heijastaa valoa, tuo ilman ja veden
tuntua tauluihin. Muotokuvia metsän eläimistä ja tutusta lehmikarjasta. Milloin
suomalainen viljelijä tilaa muotokuvan parhaasta lehmästään, salin seinälle
ripustettavaksi? Näillä ammujilla on pilkettä silmässä!
Elina Kujansuun maalaukset pitää nähdä! |
Salmelan saleissa kulkeminen vie aikaa ja antaa ajateltavaa.
Liian kiire ei saa olla.
Tuulisena päivänä Salmela on hyvä osoite. Sisällä saleissa
on tyyntä ja talosta toiseen kulkiessa ajatukset tuulettuvat. Salmelaan ei pety
eikä Salmela petä.
Flyygelikakkukin on yhtä herkullista joka vuosi.