Kesän komein esitys, sammattilaisin voimin, on koettu. Vaahterateatteri esitti Joenpeltoa Sampomäellä. Koskettava, sieluun asti ulottuva esitys. Amatöörivoimin, mutta huippuammattilaisten kunnianhimolla toteutettua teatteria. Nautittavaa näyttelijäntyötä, joka hetki. Pelkistyksiä, tiivistyksiä, oivalluksia.
Esitykset ovat tätä kirjoittaessa jo historiaa, valitettavasti. Pohtiminen ja makusteleminen vei kirjoittajalta aikaa.
Eeva Joenpellon Lohja-sarjan toinen osa, Kuin kekäle kädessä
on jatkoa viime suven Vetää kaikista ovista –näytelmälle, mutta se on myös itsenäinen kokonaisuus.
Ensi suvena toivottavasti saadaan jatkoa – vai
onko yleisöllä lupa toivoa vielä lisää hemmottelua?
Jaakko Kivistö oli tehnyt suurtyön dramatisoidessaan laajan
romaanin näytelmäksi. 446 sivua Lohjan ja lohjalaisuuden
vaiheita, näyttämölle on poimittu tärkeä ja ajankohtainen juonen osa. Koko
laajaa panoraamaa ei yhteen esitykseen voi mahduttaa – parasta on lukea kirja
ja katsoa näytelmä.
Eeva Joenpellon teksti elää ainutlaatuisena näyttämöllä.
Napakoita, tarkkoja repliikkejä, eikä yhtään virkettä, jossa olisi
tyhjäkäyntiä. Juoni etenee jokaisella iskulla.
Mutta kun elämä nyt
oli mitä se oli, niin pieni ripsaus arkipäivän elämänoppia ei olisi ollut pahitteeksi.
Mutta miten nyt sanoa
tälle, että jos yksi ovi suljetaan, aukenee vähän päästä toinen. Tai että
pahimmissakin murheen tulvissa löytyy aina kuiva piennar ja taas toivo saa
jalansijaa.
Sivu 198.
Kun Lohja-sarjan ensimmäinen, Vetää kaikista ovista vuonna
1974 ilmestyi, julkisessa sanassa kiisteltiin murteesta, sen oikeellisuudesta.
Ikään kuin ihmisellä voisi olla muuta oikeaa puhetta kuin se, jonka hän on
omaksunut. Debatti hiipui omaan mahdottomuuteensa ja Lohja-sarjan arvostus
lisääntyi jokaisen osan ilmestyttyä. Nyt, 43 vuotta myöhemmin on syytä olla
iloinen ja kiitollinen siitä, että kirjoihin on tallennettu murretta, ihmisten
aitoa puhetta. Kaiken kielenparren tasoittuessa yhä yhtenäisemmäksi
yleiskieleksi on hyvä, että murre on tallessa, mestarillisesti käytettynä.
Jonsen mää hyrise,
niim mää horise. Enk mää enää viitti. Vaik asjaa kyl olsis. Oivoi ku olsiski,
vaik vaa siit. Anjastki sit. Sivu
114.
Vetää kaikista ovista –näyttämösovitus keskittyi Salme
Hännisen ja Tilta Gröönroosin elämänmittaiseen ystävyyteen, yli yhteiskunnan
asettamien rajojen. Marja Kosken huikea suositus punaleskenä sai kyyneleet
silmiin. Nyt Marja Koski teki uuden, loistavan roolityön Sofina, Oskari
Hännisen uskosisarten ja –veljien huomaan pakenevana sisarena.
Sille olisi pitänyt
painaa päähän, että ponnistus ja vain ponnistus piti ihmistä yllä. Mutta ei, se
oli löytänyt helpomman tien, veisasi, veisasi vain. Sivu 72.
Naisen elämä, naisen rooli on taas pääosassa. Salme Hännisen
vahvuus, jaksaminen läpi kaikkien ankarien vaiheiden. Häpeän kestäminen ja
rohkeus.
Mää er rupee ihmisii
pelkäämää. Mää näytän niil, et mää e häpee. Sitä ne vissiiv vaa vartooki. Mut
kyl saava vartoo turhaspitte. Sivu
231.
Salme Hännisen vastapooleja ovat tyttäret, Anja ja Inkeri, piika
Mari, mutta myös Oskari Hännisen äiti, halvaantunut vanhus, jonka Sofi-sisar
tuo veljensä kotiin, kun ei enää jaksa tästä huolehtia. Salin sohvalla unen ja
valveen välillä harhaileva vanha nainen pitää otteessaan koko perhettä,
kilistää kelloaan ja kutsuu luokseen, syystä ja syystä.
Perheen elämä on naisten varassa, naisten työ ja
käytännöllinen viisaus pitää kaiken koossa. Miehet, Oskari Hänninen ja muut
ovat sivurooleissa ja se tuntuu kuuluvan maailmanjärjestykseen.
Ei Oskari mikään paha
ol, mut hän on miäs. Sivu 180.
Rakkaudesta ei puhuta rakkauden sanoin. Silti, rakkauttakin
on. Anjan idealismia, joka haluaa auttaa ja rakastaa kaikkia. Anjan ja Sylvin
suhde ei säröile, vaikka maailma tekee parhaansa. Inkeri liehuu kuin perhonen
miehensä rinnalla, kasvaa ja saa syvyyttä, kun Matti Reima tuomitaan pirtun
trokaamisesta.
Salme Hännisen rakkaus on käytännöllistä laatua. Vaikka
anopista huolehtiminen on raskasta eikä kiitosta juuri tule, hän pitää huolta
ja pitää asiat järjestyksessä.
Kyllä sinulla on ollut
raskas ja vaikea elämä. Jaa, vanhus mietti ja pitkät, kiemurat karvat leuassa
nousivat. – Ja se on pannut sinunkin sänkyysi semmoisen.
- No, minkä? Oskari
ajatteli, että hän lähtee kyllä. Hänen sydämensä oli niin ylen raskas, sen
suorastaan tunsi sisässään kuin vanhan, ruosteisen, valurautaisen astian.
- Kumikankaan!
Sivu 332.
Niin kuin Joenpellolla aina, jokainen yksityiskohta on
oikein. 1920-luvulla ei vielä ollut muovia, kumikankaita ja kumisia välineitä
käytettiin sairaanhoidossa, kotona ja sairaaloissa.
Kuin kekäle kädessä on edelleenkin mestariteos, täynnä
luottamuslauseita.
Eeva Joenpellon sanataiteen ystävät perustivat viime keväänä
kirjailijanimikkoseuran Sammatin omalle eepikolle. Tutustu: https://eevajoenpeltoseura.wordpress.com/
Sitaatit Kuin kekäle kädessä – kirjan toisesta painoksesta,
vuodelta 1976.
Kuvat eivät liity Vaahterateatterin esitykseen, mutta tuskin
sen kanssa riitelevätkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti