Muistan
hänen hahmonsa jo kaukaa. Lapsuuden kesien etäisen, pitkän ja tyylikkään, aina
upeasti pukeutuneen kirjailijan, jonka isä tunsi ja tiesi. Eeva Joenpelto,
kauppiaan Eeva, niin kuin vanhat kyläläiset sanoivat.
Tajusin
vasta hiljan, kuinka Eeva Joenpelto oli aloittanut kirjailijanuransa jo ennen
minun syntymääni. Vuosikymmenten aikana syntyi mahtava tuotanto.
Ensimmäinen
kirja, jonka luin ja josta tiesin, että se kertoi lapsuudenmaisemasta,
Myllykylästä, oli Ralli. Kun tavailin sivuja, näin edessäni Myllykylän koulun, Myllyojan
yli vievän sillan, kylän peltoaukean. Pienen tytön ja koiran, jollaisen itsekin olisin tahtonut. Taitekattoisen valkean talon, jossa oli kauppa ja perheen koti ja jonka
yläpuolelle, mäenrinteeseen myöhemmin nousi Vares-Kantola. Silloin, lapsena,
paikkaa ei edes kunnolla hahmottanut, pelkkä kaistale mäensyrjää. Toisella
puolen tietä oli pieni hirsikömmänä, jossa naapurin kanat asustivat ja josta ne
välillä taapersivat tielle, mutta autoja liikkui ennen niin harvoin, ettei
kanoilla mitään oikeaa vaaraa ollut.
Kerran
kävimme serkkuni kanssa Joenpellon kaupassa, joka oli silloin varmaan toimi jo viimeisiä
aikojaan. Anni Joenpelto myi meille kotitekoisen näköiset nekut ja selvitti
siinä kaupanteon lomassa, kenen tyttöjä, mistä ja miksi.
Tutummaksi
Eeva Joenpellon taide tuli vasta lukiovuosina. Lohja-sarjan ilmestyessä olin
aikuinen. Luin aikaisempia kirjoja, haalin niitä hyllyyni, epäsystemaattisesti,
mutta kuitenkin. Tuntui tärkeältä omistaa kirjat, sillä niihin tuli aina välillä palattua. Anoppi otti tavakseen antaa aina uusimman Joenpellon joululahjaksi,
sitä alkoi odottaa. Niinä vuosina, jolloin Eeva ei julkaissut, oli kuulemma
ankarasti mietittävä, mitä lahjaksi.
Myöhemmin,
Sammattiseuran aikana opin tuntemaan julkisemman Eeva Joenpellon. Jos työ oli
vaiheessa, kirjailija ei juuri talostaan poistunut, kun kirja oli maailmalla,
hän tuli kutsuttaessa seuran tapahtumiin, esiintyi ja osallistui. Hieman
etäisenä, arvonsa tuntevana, mutta silti, myös sydämellisenä.
Joskus
mietin, millaista kirjailijan elämä on. Keskustelua kuviteltujen henkilöiden kanssa,
todellisten kohtaloiden suodattamista kirjan hahmoiksi, tekstin hiomista yhä
uusiksi versioiksi, viimeistelemistä, tiivistämistä, kunnes on pakko päästää
irti ja antaa työ painoon. Kirjoituskoneen paukuttamista, niin että hartiat ja
ranteet väsyivät. Yksinäisiä päiviä, iltoja, varmaan öitäkin. Tuskin aina
helppoa.
Tulokset
ovat komeita, paikallishistoriaa, uusmaalaisia ihmisiä ja heidän kohtaloitaan,
eloisalla kielellä kirjoitettuja kirjoja. Aika on ainoa mitta, oli
kirjailija sanonut. Teokset ovat kestäneet, erinomaisesti.
Eeva
Joenpellon elämän kiintopisteitä ovat olleet Helsinki ja Sammatti. Helsingissä
olivat perhe, kustantaja ja
ammattilaisten lähipiiri. Kotiseudulleen, Sammattiin hän palasi kesäisin,
lapsuudenkodin lähelle työskentelemään, myöhemmin, Vares-Kantolan talon
valmistuttua, pysyvästi asumaan.
Eeva
Joenpelto kirjoitti vuosina 1946–2000 yhteensä 27 proosateosta sekä näytelmän
Liian suuria asioita (1968). Eeva Joenpelto on kiistatta klassikko. Hänen
kirjojensa vahvuuksia ovat tarkkaan taustoitetut miljöökuvaukset ja eläviksi
piirretyt kohtalot. Hänen pääteoksensa on vuosina 1974-1980 ilmestynyt
neliosainen Lohja-sarja, lavea panoraama uusmaalaisen kauppalan kehittymisestä
ja sen ihmiskohtaloista. Vuonna 1994 ilmestynyt Tuomari Müller, hieno mies sai
Finlandia-palkinnon.
Reijo
Solantien väitöskirjassa Ilmasto ja sen määräämät luonnonolot Suomen asutuksen
ja maatalouden historiassa viitataan Kaakerholman kaupunki -kirjassa kuvattuun
oraiden katsastamiseen. Eeva Joenpellon teksti on tieteellisen tarkkaa.
Kirjailija on nähnyt vaivaa ajankuvaa ja historiallista viitekehystä
rakentaessaan, sama tarkkuus säilyy teksteissä loppuun asti.
Kun Salme Hänninen
levittää pöytään langettipistoin kirjaillun pöytäliinan, kirjailija on tarkkaan
tiennyt, millaisesta käsityöstä on kyse, millaista vaivannäköä sen
aikaansaaminen oli vaatinut.
Omien
teostensa ohelle Eeva Joenpelto suomensi, kirjoitti esseitä ja artikkeleita.
Eeva
Joenpelto korosti aina kirjallisuuden merkitystä ja kulttuurin arvoa. Hän toimi
aktiivisesti muun muassa Suomen Kirjailijaliitossa ja Suomen PEN-klubissa ja
oli pitkään taiteilija-apurahoista päättävän Valtion kirjallisuustoimikunnan
jäsen. Tässä tehtävässä hän luki lähes kaiken Suomessa ilmestyneet
kaunokirjallisuuden, samalla hän seurasi tiiviisti kansainvälisen
kirjallisuuden kenttää. Eeva Joenpelto -palkintoa suomalaista kirjallisuutta
inspiroineelle kansainväliselle kirjailijalle jaettiin vuosina 1988–2004.
Kirjallisuuden
ja kirjailijoiden asema olivat hänelle läheisiä ja tärkeitä. Jälkisäädöksellään
Eeva Joenpelto luovutti Sammatin kotinsa, Vares-Kantolan
kirjailijaresidenssiksi.
Vares-Kantola
on WSOY:n kirjallisuussäätiön hallussa. Talo voidaan luovuttaa pitkää proosaa
kirjoittavan kirjailijan käyttöön, kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Kirjailijakodissa ovat vuodesta 2005 alkaen asuneet ja työskennelleet Tuomas
Kyrö, Katja Kettu, Aki ja Milla Ollikainen. Tällä hetkellä talo on Maritta
Lintusen käytössä. Vares-Kantolan kirjailijat ovat menestyneet, he ovat siellä
kirjoittaneet läpimurtoteoksensa. Joenpellon talossa kirjoitetaan elinvoimaista
sanataidetta, siellä ovat syntyneet niin Mielensäpahoittajan kuin Kätilönkin
hahmot, lisää on varmasti tulossa.
Sammattilaisten
hanke Eeva Joenpelto –seuran perustamiseksi toteutuu lauantaina 11.2.2017. Seuran
ansiosta avautuu mahdollisuus koota Eeva Joenpeltoon liittyvää tietoa ja
aineistoa, kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä oleville verkkosivuille. Seura voi ohjata ja kannustaa
harrastajia ja tutkijoita tiedon ääreen ja yhteyksiin toisten samanhenkisten
kanssa. Tutkimuksia tuskin seuran nimissä tuskin ainakaan alussa julkaistaan,
mutta on tärkeää jakaa tietoa
tutkimushankkeista ja muista tapahtumista. Kuinka seuran tavoitteet toteutuvat,
sen näyttää aika, sillä edelleenkin se lienee ainoa luotettava mitta.
Perustettavan
nimikkoseuran puheenjohtajaksi on lupautunut Katja Kettu, joka on
lahjakkaimpia prosaistejamme. Hän on kertonut viihtyneensä Vares-Kantolan
ilmapiirissä. Talo, Eeva Joenpellon laaja kirjasto ja työrauha Sammatin
maisemissa ovat jääneet mieleen.
Perinne
jatkuu, työhuoneen valo ei sammu. Vares-Kantolan kirjailijat ovat voimavara,
myös sammattilaisille.
Viime
suvena Vaahterateatteri esitti dramatisoinnin Lohja-sarjan ensimmäisestä
osasta, Vetää kaikista ovista. Näytelmän avainhahmoja on punaleski Tilda
Grönroos, Gröönruuska, joka vahvalla uusmaalaisella murteella kertoo
elämästään. ”Mut sit tuli semmottii
asjoi, et multakokkaranakin ne viäl muistaa.”
Eeva
Joenpelto –seuran perustava kokous järjestetään Sammatissa, Sampaalassa lauantaina 11. helmikuuta kello
15.00. Kokous on kaikille kiinnostuneille avoin.
Tervetuloa!
Gröönruuskakin
on luvannut tulla.
Seuran
verkkosivut ovat osittain jo valmiit:
https://eevajoenpeltoseura.wordpress.com/
Eeva
Joenpellon (17.6.1921–28.1.2004)
teokset
Seitsemän
päivää (1946), salanimellä Eeva Helle
Tulee
sittenkin päivä... (1950), salanimellä Eeva Autere
Kaakerholman
kaupunki (1950)
Veljen
varjo (1951)
Johannes
vain (1952)
Kivi
palaa (1953)
Neito
kulkee vetten päällä (1955)
Missä
lintuset laulaa (1957)
Ralli
(1959)
Syyskesä
(1960)
Kipinöivät
vuodet (1961)
Naisten
kesken (1962)
Viisaat
istuvat varjossa (1964)
Ritari
metsien pimennosta (1966)
Halusit
tai et (1969)
Vesissä
toinen silmä (1971), mukana Kirjojen Suomi –valikoimassa
Vetää
kaikista ovista (1974), Lohja-sarjan 1. osa
Kuin
kekäle kädessä (1976), Lohja-sarjan 2. osa
Sataa
suolaista vettä (1978), Lohja-sarjan 3. osa
Eteisiin
ja kynnyksille (1980), Lohja-sarjan 4. osa
Elämän
rouva, rouva Glad (1982)
Rikas
ja kunniallinen (1984)
Jottei
varjos haalistu (1986)
Ei
ryppyä, ei tahraa (1989)
Avoin,
hellä ja katumaton (1991)
Tuomari
Müller, hieno mies (1994), Finlandia-palkinnolla palkittu[8].
Uskomattomia
uhrauksia (2000)
Liian
suuria asioita (1968, näytelmä)
Elämäkerrat
Tiina
Mahlamäki: Kuinka elää ihmisiksi, Eeva Joenpellon kirjailijamuotokuva, SKS 2009
Helena
Ruuska: Elämän kirjailija Eeva Joenpelto, WSOY 2015