Mediassa on viime päivinä näkynyt kuvia papista, joka raahaa harteillaan jalkapuuta. Tapahtumaan ja sen yksityiskohtiin en halua puuttua, mutta jalkapuu kiinnostaa.
Millainen oli entisaikojen häpeäpaalu, jalkapuu?
Kuinka siinä oltiin?
Jalkapuu on
ollut tärkeä, varmaan jopa välttämätön kaikissa vanhoissa kirkoissa. Reino Silvannon vuonna 1930 kirjoittamassa Sammatti-kirjassa
kerrotaan Sammatin kappelin jalkapuurangaistuksista ja niiden täytäntöönpanosta.
Jalkapuu tuotiin hyvissä ajoin kirkon ristikonkille, mistä
kirkkokansa tiesi, että rangaistuksen toimeenpano oli odotettavissa. Jalkapuu
oli niin painava, ettei sitä yhden miehen voimin voitu siirtää. Ennen
jumalanpalveluksen alkua alkoi rangaistuksen täytäntöönpano. Isot rikkomukset
sovitettiin kirkkosalissa, pienet eteisessä 'kirkom porstooss'.
"Rangaistavan henkilön toi tavallisesti kuudennusmies
tai kuudennusmiehet tai kanttori jalkapuun eteen, tuotu asetettiin selin 3 m 60
sm pitkään jalkapuuhun päin, jonka yläpuolta nostettiin toisesta päästä sen
verran, että rangaistavan jalka taaksepäin taivutettuna sopi johonkin koloon.
Nämä kolot olivat eri suuria ja valittiin niistä se, joka sopi jalan
paksuudelle. Sitten laskettiin jalkapuun
yläpuoli (ylähirsi) alas ja pantiin päästä haalla alahirteen kiinni; toisessa
päässä oli sarana. Rangaistava sai istua 40 sm korkealla ja 22 sm leveällä
jalkapuulla ja pitää toisen jalkansa vapaana.
Suurempia rikollisia rangaistiin tällä tavalla, joskin hyvin
harvoin useampana sunnuntaina.
---
Jos rikos oli pienempi, sai jalkapuussa istuja joskus kärsiä
rangaistuksen kirkon eteisessä, jossa seurakuntalaiset näkivät hänet tullessaan
ja mennessään eteisen kautta pois. Kerrotaan, että jokunen kuritettava livisti
jalkapuusta matkoihinsa. Silloin oli hänellä alunpitäen metku mielessään, sillä
jalkapuu ei hellittänyt muuten. Mutta joku rangaistavista keksi sen, että veti
suuret saappaat jalkaansa pannen joskus täytettä saapasvarsiin. Silloin hän sai
vedetyksi jalkansa ulos saappaasta ja puusta ja saappaan toiselta puolelta
jalkapuuta ja painoi tiehensä kirkon eteisestä."
Reino
Silvanto: Sammatti, 1930, sivu 121.
Reino Silvannon mukaan viimeiset jalkapuurangaistukset
nähtiin vuoden 1850 vaiheilla, joten rikokset lienevät jo vanhentuneet.
Asento, jonka Silvanto kuvailee, on huomattavasti tukalampi
kuin se, jota näkee esimerkiksi vanhoissa elokuvissa. Kapealla ristikonkilla
tuskin edes olisi ollut tilaa istua jalat suorina. Jumalanpalvelus kesti kauan,
saarna oli pitkä ja kuulutuksia – kaikilta elämänaloilta – runsaasti. Vanhan
virsikirjan pitkät virret veisattiin alusta loppuun, joten kärsimykselle ja
häpeälle tuli mittaa. Seurakuntalaisten velvollisuus oli osallistua
sanakuuloon, lukkari tarkasti, että kaikista taloista oli edustaja paikalla.
Rangaistus tuli näin tehokkaasti tietoon.
Muihin kuin Silvannon kuvauksiin jalkapuurangaistuksien
täytäntöönpanosta en ole törmännyt - tai en ole osannut etsiä. Käytännöt ovat voineet vaihdella eri
puolilla maata. Tietääkö joku tarkemmin?
Jalkapuuta säilytetään tapulissa. Pitkään aikaan sitä ei ole tarvittu. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti