Vaahterapuu, herättää ajatuksia. |
Pilvi kulkee pihapuun oksien taitse. Valkoinen poutapilvi
sinisellä kevättaivaalla. Vaahtera on täydessä kukassa, suloisen vihreä ja
kevään huumaa tuoksuva, toivoa tulvillaan.
Nurmella vaahteran varjossa kurottelevat aurinkoa kohti tulppaanit,
lehtien muodostama malja on avautunut, viimeisen kukoistuksensa riettaasti paljastaen. Tulppaanilla, vuoden, kahden kukalla on jo kiire, elämän viimeinen
hehku.
Vaahterapuu on ollut paikoillaan yhtä kauan kuin tämä
talokin, varmaan kauemminkin. Mutta puillakin on kohtalonsa ja muutaman päivän
kuluttua sitä ei enää ole. Ammattimainen puunkaataja poistaa pihan
mittasuhteisiin nähden aivan liian suureksi kasvaneen jättiläisen.
Pihapuun lehdet eivät enää ehdi kasvaa täysimittaisiksi, puu
ei enää varjosta pihaa kesäisinä päivinä, punaisten ja keltaisten lehtien jokasyksyinen
ryöpsähdys jää pois. Miten korkealle villiviini olisi kivunnut, jos se olisi
voinut jäädä vaahteran oksille seikkailemaan? Vanhaa naapuria voi tulla ikävä.
Kill Your darlings, tapa rakkaimpasi, neuvotaan
kirjoittajaa. Luovu siitä, johon olet kiintynyt, tapa pois se, josta tulee
maneeri tai turha toisto. Kirjoita ensimmäinen kappale ensin, pudota se pois,
kun juttu on valmis. Pääset suoremmin asiaan. Luovu sumeilematta, tee työsi
niin kuin ammattimainen puunkaataja. Viritä liinat ja telineet, kaada pois, karsi
rönsyt ja heitä oksat silppuriin. Anna liian suureksi, väärään suuntaan venähtäneelle
katkaisuhoito, lopullinen tai osittainen.
Villiviini rönsyilee korkealla. |
Hylättyjä ajatuksia tulee harvoin ikävä. Joskus niitä
tallettaa välivarastoon, vain huomatakseen, että välivaraston olisi voinut
tyhjentää roskakoriin jo ajat sitten. Maailma muuttuu ja ajatukset elävät,
tulee uusia ajatuksia niin kuin lehtiä vaahterapuuhun. Ne kukoistavat,
hehkuvat, maatuvat. Jos niissä on jotain, ne versovat uutta ja niistä kasvaa
taimia, joita taas ajallaan koulitaan ja karsitaan.
Joskus opiskeluaikana löysin kurssikirjan antikvariaatista.
Ensimmäinen omistaja oli alleviivannut sinisellä, seuraava ilmeisesti
punaisella, joku oli kommentoinut lyijykynällä. Kaikki oleellinen oli
alleviivattu: en muista, oliko kakkossivun tekstikään säästynyt kynänvedoilta.
Hyviä ajatuksia ei kannata alleviivata kirjan sivuille.
Usein ei edes voi alleviivata, kun lähteenä on lainakirja, palautettava
arkiston aarre. Revin paperista suikaleita, sijoitan suikaleen sivujen väliin,
kirjoitan ehkä pienen muistiinpanon paperiliuskaan ’täällä virsikirja’ ja työn
loppuvaiheessa tärkeimmät lähteet tursuavat paperisilppua. Lopuksi ne
nykäistään irti ja kirjat palaavat paikoilleen. Kun seuraavan kerran suunnistan
samalle lähteelle – parhaille kirjoille käy joskus näin – liuskat asettuvat eri
kohtiin. Jokaisella työllä ja
ajatuskuviolla on omat lainalaisuutensa.
Vanhan vaahteran runko on rosoinen, oksisto avautuu kohti
taivasta. Pintaparkki elää valossa, heijastaa ruskaa ja harmaata ja muuttuu
illan hämäränä hetkenä lähes violetiksi. Kuoren alla on kova, vaalea ydinpuu,
käsintekijän aaarre.
Laatikossani on vaahterapuinen helminauha, aikoinaan
käsityönäyttelystä ostettu. Se ei ole pelkkä koriste, vaan muisto. Vanha mies,
virolainen, puolusti Suomea ja joutui sodan jälkeen sovittamaan tekonsa
vankileirillä. Siellä hän askarteli puusta helmiä, vaatimattomin työvälinein.
Suomen suvessa hän muisti vanhat kädentaidot ja rakensi kauniita helminauhoja
ja myi ne hinnalla, joka sai ostajan nolostumaan. Mestari on edesmennyt, uusia
helmiä ei enää kukaan tee.
Pihavaahteran rungosta tuskin löytyy helminauhoja,
toivottavasti jotain muuta kuitenkin.
Tulppaanin sipuleita istutetaan syksyllä taas uusia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti