Pitäisi olla värityskirja. Sellainen uusi, naisellinen. Kun
ei vieläkään ole. Ne vanhat akuankkamalliset eivät enää taida olla tallessa, pitää katsoa, kun
käyn maalla. Muistaakseni ne olivat jo täynnä, jos edes tallessa. Ei siihen
aikaan tosin mitään pois heitetty, ei pula-ajan nähneiden vanhempien perheessä.
Siinä harmaassa pahvimatkalaukussa, mitähän siinäkin vielä? - Ai niin, onhan
sitten se amerikkalainen, jossa on pikkutuhmia kuvia aikuisia naisia varten,
senkin on aika ja roinan tulva näköjään sensuroinut. (Pahus!)
Saisikohan värityskirja oikukkaaksi ja kulmikkaasti
liikkuvaksi muuttuneen käteni toimimaan nöyremmin? Piirtämisen ainoa pätevä
ohje on nulla dies sine linea eli ei
päivääkään ilman viivaa. Jos viiva jää piirtämättä, käsi oppii pois piirtämisestä
ja kuvasta tulee tuhru. Niin on myös käynyt. Monta vuotta tässä on menty liian vähillä
viivoilla.
Enää ei kenenkään tarvitse olla sitä mieltä, että
värittäminen on luksusta ja ajanhukkaa ja joutenoloa. Se on ihan yhtä hyvä tapa
käyttää ja täyttää omaa aikaa kuin sukankudin tai puutarhan perkaaminen tai
veneen veistäminen tai ompelus tai vaikka kirjoitelman kirjoittaminen.
Oleellista on, että meillä 2000-luvun äiti-ihmisillä on omaa
aikaa, jonka käytöstä itse päätämme. Alituiseen ei tarvitse olla
kustannustehokas ja aikaansaapa. Jos se oma aika on piilossa töiden lomassa, se
pitää sieltä löytää ja ottaa omakseen. Ei vapaa-aikaa koskaan ole tarjoamalla
tarjoamaan tultu, itse se on järjestettävä. Siitä, onko oikein, että järjestää
itselleen omaa aikaa ja käyttää sen sielulleen sopivalla tavalla, ei tarvitse onneksi
keskustella.
Isoäitini taidetta – jonkun mielestä arkitaidetta - olivat
riemuraitaiset räsymatot. Pehmeitä lapsen jalan alla ja täynnä muistoja. Tavarakulttuuria,
jonka avulla varmistettiin, ettei mitään käyttökelpoista mennyt hukkaan.
Loppuun kulunut riepu sai vielä yhden
elämän käytävämatossa. Kierrätystä, silloin, kun kierrätys oli vielä
keksimistään odottava sana.
Mummulla oli aikaa ja voimia hakata kuteet piukkaan, taito
tehdä kuluneista kuteista harmoninen kokonaisuus. Sellaiselle taiteelle oli
kyllä ottajansa, vaikka muuten arvostus saattoi olla nirkosessa. Taidetta
nautittiin joskus niin, että köllöteltiin lattialla ja tutkittiin raita
raidalta, millaisesta paidasta tai mekosta tuokin raita oli kotoisin. Se
voitti, joka tunnisti useimmat.
Tai oliko matontekijän tulos sittenkin ernomanen? Ernomanen
ei ole erinomainen, vaikka sitähän se ovelasti muistuttaa, ehkä tarkoituksella.
Jos emäntä on kutoa paukuttanut taidokkaan ja tiukan räsymaton, mutta sukkulaan
on osunut outoja värejä, lopputulos saattaa jonkun mielestä olla ernomanen. Ei
huono, mutta ei kädet ojossa hyväksyttykään.
Mummun matoissa ei ollut ernomasen vikaa, värit olivat
kohdallaan ja sointuivat. Joku pieni nyanssi sen aina teki, sopivasti harmaata
ja hillittyä, värikkäämmän vastapainona. Punaista piti käyttää harkiten, kun se
saattoi pesussa värjätä eikä huonoa riepua kärsinyt käyttää ollenkaan. Mitähän
mummu olisi tuuminut väriäpäästävistä farkuista? On niistäkin mattoja paukutettu,
farkkukuteista. Olisiko silloin mietitty, kuinka ihmeen kauan niistä jaksaa
indigo pyykkilaiturille tihkua?
Naisten työt ovat olleet uusintamista. Tehdään uutta pöperöä
vanhoista perunoista, puhdistetaan käyttökelpoisiksi tupa ja tekstiilit,
kopistellaan kuntoon vanhat tarvekalut ja järjestetään piha uuteen uskoon. Pestään
ja paikataan, silitetään,loputtomiin. Tehdään
työtä, josta ainoana varmana tietää sen, että vaikka kuinka hyvin tekisi,
viikon tai kahden päästä sama homma on edessä taas.
Siksikö me niin mielellämme tuunaamme ja askartelemme?
Virkkaamme ja värkkäämme juomatölkin nipsuja mitä kummallisempiin asentoihin ja
asetuksiin? Rakennamme rintarosseja vanhojen keittiökalujen osista? Puramme ja
paketoimme jämälangat lapasiksi? Ompelemme tilkkukopan sisältöä pieniksi
mekoiksi?
Kuinkahan kauan elämästä selviää ilman värityskirjaa?
nulla dies sine linea Lauseen kirjoitti muistiin jälkipolville
historioitsija Plinius vanhempi. Apelles, kreikkalainen kuvataiteilija eli
neljännellä vuosisadalla e.Kr. Siis noin 2500 vuotta sitten. Yksinkertaisen
isoäidin bloggaukset tuskin kestävät aikaa yhtä hyvin. Vaikka ne on kirjoitettu
omalla ajalla.