|
Sammatin kirkko, etualalla Lönnrotien perhehauta. |
Kalevalanpäivänä ollaan myyttien, arkkityyppien äärellä.
Kerrataan Väinämöisen, Ilmarisen ja Kullervon vaiheita. Lemminkäinen ja
Joukahainen, uhmakkaat raikulipojat. Kyllikki, Aino ja Pohjolan tytär,
rakkauden etsijät.
Ja lopuksi, vaan ei viimeiseksi, äidit. Uhrautuva, uuttera
Lemminkäisen äiti, määrätietoinen Louhi, joka naittaa tyttärensä menestyvälle
ammattimiehelle, yrittäjälle.
Sain kunnian vierailla Emilian kerhossa, kiitos siitä.
Keskusteltiin Kalevalan henkilöistä. Jokainen sai kertoa, kuka olisi ja kenen
luonteenpiirteitä löysi itsestään.
Löysimmehän me.
Pohjamateriaalina olivat Kalevalaseuran nettisivuilla julkaistut
luonnekuvaukset, www.kalevalaseura.fi
Lemminkäisen luonnekuvauksessa korostuu rohkeus, avoimuus
uusille haasteille. Mutta samalla Lemminkäistä harmittaa, kun äiti puuttuu
hänen asioihinsa.
Ajatus lähti sivupolulle. Äitini kuolemasta on kauan,
kymmeniä vuosia. Silti, toisinaan mietin, miten äiti olisi jossakin tilanteessa toiminut,
millä tavoin ongelman ratkaissut, minkä vaihtoehdon valinnut. Äiti ei puutu minun asioihini, ei
voikaan puuttua, mutta joskus minä omalla tavallani turvaudun äidin apuun,
kysyn neuvoja. Onkohan kenelläkään muulla vastaavia ajatuksia?
Nämä viisaat, ihanat naiset vastasivat niin upeasti, että
liikutuin kuunnellessani. Kyllä, pitkän elämän kokeneet, monta lasta
kasvattaneet isoäidit ja isoisoäidit muistivat hekin omia äitejään. ’Äiti oli
hyvä talousihminen ja taloudellinen, koti oli aina puhdas ja siisti.’ ’Äiti kasvatti meidät työntekoon, olen siitä
kiitollinen’. Suhde äitiin oli kasvanut koko elämän ajan, muuttunut, mutta se
oli olemassa vaikka äiti oli vain muistoissa. Joku muisti, miten elämä äidin
viimeisinä aikoina muuttui, enää ei tarvinnut olla niin kiinni työnteossa, vaan
lämpimälle läheisyydelle oli tullut tilaa.
Kalevala on Elias Lönnrotin kokoama kansalliseepos. Jokainen
kirjoittaja kirjoittaa aina samalla omasta itsestään ja uskon, että Eliaskin
suodatti eepokseen omaa sieluaan. Valitsi runotoisinnoista ja säkeistä ne,
jotka parhaiten vastasivat hänen käsityksiään. Kalevala on paitsi kuvaus Suomen
kansan vanhoista ajoista, myös dokumentti Elias Lönnrotista.
Paikkarin torpan suuri perhe asui pienessä tuvassa,
ahtaasti. Kuva suurmiehen äidistä, Ulrikasta on kaunis ja valoisa. Äiti piti
huolta lapsistaan, kaikissa oloissa. Kun poika lähti piirilääkäriksi Kajaaniin,
vanhemmat matkustivat mukana – vain äiti palasi myöhemmin kotiin Sammattiin.
Kalevalan kokoaja teki mittavan päivätyön suomalaisen
sivistyksen hyväksi. Eläkevuosinaan hän uurasti sanakirjatyössä ja suomalaisen
virsikirjan parissa. Perheen elämässä suru seurasi toistaan ja isä suuntasi
energiansa työhön.
Äiti pelasti Lemminkäisen elämälle. Emilian kerhon äidit ja
isoäidit olivat tehneet täyden työpäivän perheittensä hyväksi, mutta
edelleenkin, heillä oli lämpimiä ajatuksia äideistään. Ja äidit, juuri nämä
suomalaiset äidit ovat tehneet pieniä ja isoja ihmeitä.
Kalevalan päivänä äidit ovat läsnä ja tärkeitä.
Sillä ilman äitejä eivät Lemminkäiset selviytyisi.
|
Kajaanin Elias kesällä 2014. |