torstai 26. kesäkuuta 2025

Taas suvi armas ilmaantuu


 


Taas suvi armas ilmaantuu  

Sammatin kirkossa 23.6.2025

 

”Jättiläinen kulki Torniosta Hankoniemeen päin kantaen seljässään täysinäistä santasäkkiä. Hän oli matkalla fyllämään merta sannalla. Mutta säkki vuosi. Ja siitä sannasta, joka näin valui säkistä maahan, tuli sitte nummen selkää pitkin matkaa. Täten on muodostunut Lohjanselkä ja muut simmoset.”

 

Maaperä, jolla olemme, on siis jättiläisten rakentamaa. 

Jättiläiset ovat rakentaneet lähiseutujen vanhimmat, kiviset kirkot. 

 


Tervetuloa aikamatkalle!  

 

Jättiläiset olivat matkalla Lohjalle. Mukanaan oli kivimöhkäle, jolla aikoivat murskata kirkon. Lohjan pitäjässä, Maksjoen tienhaarassa tuli vastaan muija, jolla oli seljässään säkki täynnä vanhoja kenkärajoja. Jättiläiset kysyivät muijalta: ”Kuinka pitkä matka täst on Lohjan kirkol?” Muija, joka arvasi jättiläisten aikeet, vastasi: ”Niin pitkä, et olen ehtiny kuluttaa näin paljo kenkii.”  Tästä suuttuivat jättiläiset niin, että heittivät matkansa sikseen ja jättivät kiven siihen paikkaan.  

 

Jättiläisten jäljiltä on maastossa isoja kivenlohkareita. Täällä lähelläkin. 

”Jättiläinen oli matkalla Karjalohjalle. Kukkarossaan hän kantoi kiveä aikoen sillä murskata Karjalohjan kirkon. Tultuaan sille kohdalle, missä kivi nyt on, hän kuuli kirkonkellojen soivan, jolloin peljästyi niin, että pudotti kiven maahan, jätti sen siihen ja lähti pakoon. 

– Jos kivi joskus kuulee kirkonkellojen soivan, kääntyy se silloin tielle.”

Vanhat sammattilaiset ovat puhuneet isoista kivistä, niistä on käytetty nimitystä vaha. Karjalohjan tien varressa oleva iso kivi on ollut haltjavaha tai halkjvaha.

 

Jättiläiset, pirut ja hiidet ovat täällä mellastaneet. Jättiläiset ovat tapelleet keskenään, heitelleet toisiaan kivillä ja siksi maastossa on kiviröykkiöitä.  

 

Jättiläisten kanssa eläminen ei ehkä aina ollut helppoa, mutta onneksi huomattiin, että jättiläisiä on helppo jymäyttää, suuresta koostaan huolimatta ne ovat tyhmiä. Jättiläiset riitelivät, tappelivat, ne olivat kateellisia ja mustasukkaisia toisilleen. 



Kirkon paikka löytyy 

 

Sammatin kirkko on sammattilaisten, ei jättiläisten aikaansaama, mutta ei täälläkään kirkon rakentaminen aivan yksinkertaista ollut. Kirkon paikkaa piti etsiä. 

 

Niemenkylästä Sammatinkylään ja Niemenkylästä Karjalohjalle vievän tien risteyksessä, entisen Oinoon sahan paikkeilla, pitäisi vieläkin oleman erotettavana paikka, johon kirkko ensiksi aijottiin pystyttää. 

 

Kun kirkkoa ryhdyttiin rakentamaan, rakennustyö onnistui huonosti.  Se, mikä päivällä saatiin pystyyn, luhistui aina yöllä. Paikka oli kirkon paikaksi sopimaton. 

 

Silloin valjastettiin Pousun talon ’kaksoishärjät’ kivireen eteen ja rekeen pantiin kirkon peruskivi. Kirkko päätettiin rakentaa paikalle, johon härjät ensi kerran pysähtyvät. Tämä tapahtui juuri sillä paikalla, jossa Sammatin kirkko nykyisin on. Kun härjät saapuivat tälle paikalle, ei niitä saatu enää millään keinolla kulkemaan eteenpäin.  

 

Tarina ei kerro, oliko kyseessä 1666 pystytetty kirkko vai tämä nykyinen. 

Entisaikoina käytettiin vetojuhtina härkiä. Keskisuuressa talonpoikaistalossa on ollut 2 tai 3 paria härkiä niillä suoritettiin kaikki kotiajot ja peltotyöt. Kaupunkimatkat sekä kirkko- ja kyläreissut tapahtuivat hevoskyydeillä.   

 

Reino Silvannon Sammatti-kirjassa vuodelta 1930 on kuva Anton Henrikssonista, Sammatin viimeisestä härkämiehestä ja Lahdenpohjan Kalle Himbergistä, miehet juttelevat muinaisia.  Sama kuva on myös Sammatin historiateoksessa 2002.

 

Kun Sammattiin rakennettiin ensimmäinen kirkko 1666 ja tämä nykyinen 270 vuotta sitten, jättiläisistä tai piruista ei onneksi enää ollut riesaa. Kirkon rakentaminen vuosina 1754-55 oli suuri ponnistus, kaikki voimavarat piti käyttää tarkkaan, työvoima, raaka-aineet ja rahat.  Rakentamiseen osallistui 30 verotaloa.  

 

Sammattilaiset ovat 270 vuotta huolehtineet kirkostaan, kohentaneet sen ulkoasua, korjanneet ja parantaneet sitä. Rakentajat, jotka temppeliä pystyttivät, olivat ammattimiehiä, jotka signeerasivat työnsä puumerkeillä. 

 

Sammatin kirkko on taideteos ja aarre, vanha hyvän käsityön jälki näkyy kaikkialla. 


Paikkarin torpan pihamaa keväällä 2025.


Lönnrotin aika Sammatin kirkon historiassa 


Sammatin kirkon tarinan voi, ehkä epätieteellisesti, jakaa ainakin kahteen vaiheeseen – aikaan ennen Lönnrotia – noin 105 vuoden jaksoon ja professori, kamarineuvos Elias Lönnrotin aikaan, joka alkoi vuoden 1860 tienoilla, 165 vuotta sitten. 

Elias Lönnrotin elämäntyön merkitys näkyy Sammatissa vieläkin.  

 

Elias Lönnrot syntyi Sammatin Paikkarilla 9. huhtikuuta 1802. Hänen opintiensä alkoi Tammisaaressa, hän opiskeli Turun akatemiassa, ensin filosofiaa ja sitten lääketiedettä Turun palon jälkeen opinnot jatkuivat Helsingissä, minne yliopisto oli siirretty. 

 

Valmistuttuaan Lönnrot sai paikan Kajaanin piirilääkärinä. Työvuosinaan hän alkoi yhä enemmän omistautua kansanrunoudelle, hän anoi ja sai virkavapaata ja teki runonkeruumatkoja, näistä runoista syntyi sitten Kalevala. Parantajasta tuli kielitieteilijä, Keisarillisen Aleksanterin yliopiston suomen kielen professori. 

 

Kajaanin aikanaan, vuonna1848 Lönnrot solmi avioliiton Oulusta lähtöisin olevan värjärimestarin tyttären Maria Piponiuksen kanssa. Perheeseen syntyi viisi lasta, Elias-poika, joka kuoli jo parivuotiaana Kajaanissa sekä tyttäret Maria, Ida, Elina ja Tekla. 

 

Vuonna 1854 Elias Lönnrot nimitettiin suomen kielen professoriksi ja perhe muutti Helsinkiin. 1800-luvun puolivälissä Lönnrotin perhe alkoi viettää kesiä Sammatissa, Mikkolan ja Mannin taloissa. Täysinpalvelleena professorina Lönnrot muutti takaisin Sammattiin. Vuonna 1862 hankittiin Nikun talo, jota laajennettiin ja kohennettiin. 

 

Ensimmäiset Sammatin vuodet olivat onnellisia. Synkät pilvet alkoivat kuitenkin pian kasaantua. Lönnrotin puoliso Maria (s.1823) sairastui tuberkuloosiin – siis keuhkotautiin – ja kuoli 1868, 45-vuotiaana.  Heidän avioliittonsa oli kestänyt 20 vuotta.  

 

Vuonna 1874 Maria-tytär menehtyi 21-vuotiaana äitinsä tavoin keuhkotautiin. 

Kun perhe pieneni, Nikulta muutettiin vuonna 1876 pienempään ja rauhaisaan Lammin taloon. Vuoden 1876 joulukuussa Elina menehtyi kurkkumätään 18-vuotiaana.  

Vuonna 1879 Tekla, perheen nuorimmainen ja isänsä silmäterä sairastui tuberkuloosiin ja menehtyi 18-vuotiaana. Ainoastaan Ida eli isäänsä kauemmin. 

 

Ida-tytärkin oli saanut keuhkotautitartunnan, mutta parantunut. Hän oli opiskellut Jyväskylän seminaarissa, mutta sairaus keskeytti opinnot ja pakotti palamaan kotiin. Tuberkuloosia luultiin perinnölliseksi sairaudeksi, Jumalan rangaistukseksi, mikä varmaankin vaikutti hoitoon. 

 

Ida Lönnrot kerrotaan kärsineen suurmiehen tyttären roolista – tukahduttiko isän osaksi tullut palvonta Idan tulevaisuudensuunnitelmat? Ida huolehti isästään ja joutui luopumaan omista toiveistaan. Älykäs ja sanavalmis tytär varmaankin kaipasi itsenäisempää roolia. 



Perheen tukena oli Miina Lönnrot, Elias Lönnrotin veljentytär Serafia Wilhelmiina, Miina, luotettu taloudenhoitaja, joka huolehti tyttäristä ja perheen taloudesta. Miina oli mukana jo Kajaanissa ja hän oli uskollinen perheelle Elias Lönnrotin kuolemaan saakka. 

 

Miina Lönnrot tunnettiin myöhemmin taitavana käsityöihmisenä ja pitokokkina. Sammatissa on hänen vanhuudenkotinsa, Miinan Mökki, jonka vuosittain järjestettävä käsitöiden myyntinäyttely kunnioittaa taitavan tekijän muistoa. 


Lammin talo, Lönnrotin vanhuudenkoti.

Elias Lönnrotin kuolema ja perunkirjoitus 

 

Kun Elias Lönnrot 82 vuoden korkeassa iässä kevättalvella 1884 kuoli, Ida Lönnrot organisoi yhdessä Miinan ja Lönnrotin luotetun asiainhoitajan, kanslianeuvos Carl Gustaf Borgin kanssa kodin purkamisen ja irtaimiston huutokaupan. 

 

Irtaimiston huutokauppa oli yleisesti käytetty ja tehokkain tapa päästä eroon ylimääräisestä tavarasta. Lammin talon irtaimistoa oli niin paljon, että sitä huutokaupattiin kahdessa erässä. 

 

Kun irtaimisto oli myyty, Ida isänsä toiveen mukaisesti myi Lammin talon. Elias Lönnrot ei ollut halunnut, että koti jäisi museoksi, Runebergin kodin tapaan. 

 

Pian sen jälkeen, kun kotitalo oli myyty, Ida muutti ulkomaille. Ensin Ingmanin sisarusten luo Saksaan – lopulta hän päätyi Italiaan, Sienaan, missä hän kuoli 60-vuotiaana vuonna 1915. Elämänsä viime vuosina Ida Lönnrot sairastui reumaan ja sokeutui. Idalla on varallisuutta, hän tuli toimeen, mutta välillä hänellä oli ongelmia asiainhoitajien kanssa. 

Idan viimeinen leposija on Sienan hautausmaalla. Idan kuollessa Elias Lönnrotin ydinperheen tarina päättyi. 

 

Kirjailija Pekka Lounela – Lönnrotin sukua, jälkipolvia – on kirjoittanut Kotiseutuliiton Hiidenkivi-lehteen käynnistään Idan haudalla. Myöhemmin julkisuudessa on ollut tieto, että Idan hauta olisi kadonnut. Tieto oli onneksi ennenaikainen, hautapaikka on tiedossa, Ricuccin perheen hautakiveen on liitetty Ida Lönnrotista kertova laatta. 



Lönnrot oli jonkin aikaa Anna ja Eva Ingmannin holhooja. Anna ja Eva olivat professorin tyttäriä, mutta he menettivät vanhempansa jo nuorina, jolloin Elias Lönnrotista tuli heidän holhoojansa.  Annasta tuli taidemaalari ja Evasta muusikko. Anna Ingmanin omakuva on kuvattu Ateneumin Rajojen rikkojat -näyttelyssä, joka jatkuu elokuulle 2025.

 

Lönnrot yli 20 vuotta kirkon mesenaattina

 

Elias Lönnrotin eläkevuodet Sammatissa olivat täynnä perhe-elämän murheita ja vastoinkäymisiä. Perhesuruista huolimatta hän oli yli 20 vuoden ajan merkittävä Sammatin kappeliseurakunnan tukija.  Hän oli mesenaatti, niin henkisesti kuin taloudellisestikin.

 

Sammatin kappelin emäseurakunta, Karjalohja rakensi 1850-luvulla uutta kivikirkkoa ja halusi taloudellisista syistä lakkauttaa Sammatin kappelioikeudet. Jumalanpalvelusten pitäminen oli vaarassa loppua, koska kappalaisia ei olisi saatavilla. 

 

Elias Lönnrot – joka ei ollut pappi eikä siksi voinut toimia liturgina – sai aikaan järjestelyn, jonka ansiosta Sammatissa voitiin pitää jumalanpalveluksia ilman alttarimenoja. Sunnuntaisin saatiin lukea saarna postillasta sekä yhteisön elämän kannalta tärkeät kuulutukset. Kirkolliset kuulutukset olivat ennen sanomalehtien aikaa kaikkein tärkein uutiskanava. 

 


Elias Lönnrot on noussut noin sata kertaa Sammatin kirkon saarnastuoliin. Lönnrotin kanssa saarnanlukijana vuorotteli ensin Israel Werlander, Ylitalon isäntä ja ystävä Tammisaaren kouluvuosilta, myöhemmin tulivat muun muassa talollinen C.A. Malmgren (Mallaan isäntä), opettaja K. A. Jurva ja opettaja Magnus Nevalainen lukemaan kirkossa. Myöhemmin, kappelioikeuksien palauttamisen jälkeenkin, oli myös muita lukijoita, ellei kappalaista saatu paikalle. Historioitsija Reino Silvanto kutsuu tätä ajanjaksoa kansanmiesten saarnakaudeksi.  

 

Eläkeläisellä riitti myös tieteellisiä töitä. Sammatin vuosinaan Elias Lönnrot laati yhdessä avustajiensa kanssa suomalais-ruotsalaista sanakirjaa. Sanakirjan kustansi SKS, viimeiset arkit saatiin painosta pari vuotta ennen Lönnrotin kuolemaa. Sanakirja on todella laaja, siinä on 2400 sivua ja 200 000 hakusanaa. 

 

Kirkkokin tarvitsi apua. Arkkipiispa Bergenheim pyysi vuonna 1862 Lönnrotia virsikirjakomitean johtajaksi. Elias Lönnrot oli tähän tehtävään itseoikeutettu, suomen kielen ja suomalaisen runouden tuntijana. Ruotsin kielestä käännetty 1701 virsikirja oli saatettava suomen kielen mukaiseen asuun. Kieli oli yli sadan vuoden aikana kehittynyt ja tekstimuodot olivat vakiintuneet. Lönnrot oli jo ennen tätä tehtävää kirjoittanut joitakin virsitekstejä. Artikkeleissaan hän arvosteli vanhojen virsisuomennosten sanamuotoja, teksteissä oli tynkäsanoja ja koronpolkua. 

 

Vuonna 1886, kaksi vuotta Lönnrotin kuoleman jälkeen julkaistu suomenkielinen virsikirja tunnetaan Lönnrotin virsikirjana – hän korjasi vanhojen virsien kieliasua, suomensi ja kirjoitti uusia tekstejä. Tauno Väinölä mainitsee Lönnrotin laatineen virsikirjatyöhön liittyen yhteensä 13 virsijulkaisua. Laajin niistä on Suomalainen virsikirja väliaikaiseksi tarpeeksi, 569 virttä. Väliaikaisessa suomalaisessa virsikirjassa virsiä on 500. Kuinka moni näistä virsistä on sävelletty – tai liitetty tuttuun sävelmään – siitä en ole löytänyt tietoja.  


Lutherin postilla ja vanhoja virsikirjoja.


Vuoden 1886 virsikirjassa oli 17 Lönnrotin alkuperäistä virttä sekä 64 suomennosta, hänen säkeistöjään oli vielä 25 muussa virressä ja uudistuksiksi oli hänen nimiinsä merkitty 206 virttä. 

 

Vuoden 1986 virsikirjassa on jäljellä yhdeksän Lönnrotin omaa virttä, 41 suomennosta ja 20 hänen uudistamaansa virttä. Nykyisessä virsikirjassa on yhdeksän Lönnrotin omaa virttä, kuuteen virteen hän on tehnyt merkittäviä korjauksia, lisännyt säkeistöjä tai muuten muokannut, lisäksi on 41 suomennosta ja 20 uudistettua virttä. 

 

Suomentajana Lönnrot on joutunut luottamaan kielitaitoonsa ja kielen tajuunsa. Hänellä ei ollut yhtä hyviä sanakirjoja käytössään kuin meillä nykyään, mutta kotikirjastossa on ollut useita eri maiden ja kirkkojen virsikirjoja ja kielioppaita. 

 

Elias Lönnrot arvosti lukutaitoa ja sivistystä. Hän perusti Sammattiin 1863 kirjaston, vuonna aloitti 1868 kansakoulu. Elias Lönnrotin testamenttivaroilla perustettiin 1898 Sammattiin emännyyskoulu.  



Kirkon korjaus 1879 

 

Kirkon mesenaattina Elias Lönnrot ei huolehtinut vain hengellisestä tai henkisestä hyvinvoinnista. 

Kirkko, jota Elias Lönnrot saarnastuolista katseli, oli vaatimattomampi kuin tämä, jossa me olemme. Kirkkoa korjattiin vuonna 1879 ja silloin Lönnrot sai käyttää asiantuntemustaan. Harva tuon ajan suomalainen oli käynyt yhtä monessa kirkossa kuin Lönnrot matkoillaan. 

 

Lönnrotin taloudellinen tuki seurakunnalle oli huomattava. Kappeliseurakunnan rakennuskassassa oli 80 markkaa rahaa, Lönnrot lahjoitti korjauksiin 155 markkaa. Korjaustyöt suoritettiin 8 viikon aikana. 

 

Reino Silvannon historian mukaan korjaustyön kokonaiskustannukset olivat noin 3000 markkaa, työhön käytettiin kunnan päivätöitä ja materiaaleja. Alttariseinän yhden ikkunan tilalle tuli kaksi. Ikkunoita suurennettiin puolikaaren verran, porstuasta tuli pikkukirkko, kulku saarnastuoliin muutettiin sakaristosta. Kirkon pääoveksi tuli alttaria vastapäätä oleva ovi. Seiniin tuli puhtaan vaaleanpunainen, valoisa savirappaus. Kulku saarnastuoliin korjattiin samanlaiseksi kuin se oli Heinolan vanhassa kirkossa, näin saatiin lisää tilaa penkkejä varten. 

 

August Ahlqvistin Lönnrot- elämäkerta.


Elias Lönnrot innosti tutkijoita 

 

Elias Lönnrotin vaikutus elinaikanaan oli suuri, Kalevala teki hänestä kuuluisan Suomen ulkopuolellakin. Suomessa hän oli ihailtu ja luotettu. Lönnrotin vaikutus jatkui ja jatkuu hänen kuolemansa jälkeenkin. 

 

Elias Lönnrot oli Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran perustajia ja alkuunpanijoita. SKS oli 1830-luvulta alkaen tärkeä suomalaisen kulttuurin vaalija ja kokoaja. 

 

Vuonna 1841 alettiin julkaista SUOMI-nimistä aikakauskirjaa, jonka julkaisijaksi pian tuli Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Ensimmäisten numeroiden sisältö oli ruotsinkielinen, vuodesta 1844 lähes kokonaan suomenkielinen. Lönnrot oli alusta alkaen mukana aikakauskirjan toimittamisessa. Lönnrot julkaisi ensimmäisissä numeroissa sananlaskuja ja arvoituksia – ruotsiksi. Myöhemmin myös suomeksi. 

 

Suomi-aikakauskirjan tekijät olivat innostuneet suomen kielestä ja kulttuurista. Tieteentekijät olivat totisia ja tosissaan, tutkijat kulkivat eri puolilla Suomea ja merkitsivät muistiin sanoja, paikannimiä ja kansantapoja. Myös Lönnrot kirjoitti lehteen, Lönnrotin työn arvostus heijastuu sivuilta. 

 

Lehdessä myös raportoitiin seuran toiminnasta: siinä julkaistiin keskustelemuksia, tarkkoja keskustelupöytäkirjoja seuran kokouksista. Lukij todella tiesi, mistä oli puhuttu. 

 

Yksi innokkaista tutkijoista on ollut Paavo Salonius, (1839-1885), opettaja ja suomentaja ja tiedemies. Salonius on kesällä 1869 tehnyt matkan kielimurteen tutkimusta varten Kiskon, Karjalohjan, Lohjan, Vihdin ja Nurmijärven pitäjissä. Pitkä reittiselostus on julkaistu vuonna 1872, se lienee Saloniuksen laajin tuotos. 

 

Tekstin aloitus tuo mieleen Topeliuksen: 

Karjalohja on luontonsa puolesta mitä kauniimpia Uudellamaalla, järviä, kukkuloita, viheriöitseviä laaksoja ja lehtimetsiä. Nykyisestä pitäjästä on melkein koko emäkirkko ennen kuulunut Karjan pitäjään. Sammatti taas on kuulunut Lohjan pitäjään. Rajan sanotaan käyneen Lohjantaipaleen kylän kohdalla.  


Karjalohjan kirkko (rak. 1860) joulun aikaan. 


Salonius raportoi Karjalohjan kirkkojen vaiheita: 

Vuonna 1547 oli Karjalohjalla saarnahuone. Sittemmin se oli Karjan kappelina vuoteen 1614, jolloin erotettiin eri pitäjäksi (Strandberg, Herdaminne). Pitäjään tuli kuulumaan osia Karjan ja Lohjan pitäjästä, josta sen nimi Karjalohja.  

Nykyinen kirkko, joka on harmaasta kivestä, on rakennettu 1860 korkealle harjulle liki Puujärveä.  Tämä kirkko on kumminkin neljäs pitäjässä, sillä pait yllämainittua saarnahuonetta perustettiin (funderades) vanhan muistokirjoituksen mukaan 1674 kirkko. Se on luultavasti rakennettu pappilan maalle, jossa vieläkin näkyy merkkiä hautausmaasta. Sen jälkeinen kirkko, josta vielä on hautausmaa ja kellokastari jäljellä, oli rakennettu 1745 lähelle nykyistä kirkkoa. 

 

Tässä kirkossa vielä tallitettiin useita Vanhojen pyhien kuvia, puusta tehtyjä; vaan kun kirkko kellokastarineen muutama vuosi takaperin myytiin julkisessa huutokaupassa, katsottiin myös hyväksi myydä kaikki nämät kuvat. 


 

Lohilammen kylässä Sammatin kappelissa Salonius kertoo nähneensä kaksi, nimittäin neitseen Marian kuvan, lapsi sylissä, melkein täysikokoisena, ja Vapahtajan kuvan ristin päällä.  Kummastakin oli maksettu 10 kop. hop. Ostaja oli ne sitten uudesti maalauttanut ja kun eivät muutoinkaan olleet mitään taidekaluja, olivat ne nyt peräti kamalat nähdä.  

Vaikka eivät olisikaan suuresta taiteellisesta arvosta, niin sopisi seurakunnan kuitenkin jollakulla tavalla säilytellä tällaisia muistomerkkiänsä kuluneista ajoista. 

 

Saloniuksen tutkimusmatka ulottui myös Lohjalle.  

Lohjan pitäjä on vanhimpia Uudellamaalla. Tätä todistaa seurakunnan vanha kirkkokin, joka luullaan rakennetuksi jo 13:nen sataluvun alussa, ehk’ei vuosilukua tiedetä; sillä v. 1323 mainitaan eräs Ingvaldus seurakunnan johtajana (curatus). 

 

Kirkko on harmaasta kivestä ja hyvin iso, verraten muihin tänaikaisiin kirkkoihin.  Kirkon, porstuan ja sakariston katto ja seinät ovat ennen olleet vallan täynnä maalikuvia pyhästä raamatusta ja pyhien elämästä, ehkä sellaisia kuvia on joukossa, joiden merkitystä ei kukaan voine selittää. Evankelistat ovat kuvatut eläinten hahmossa.

 

Näistä maalauksista ei ole enää jälellä kuin ainoastaan kuvat kirkon katossa.  Kaikki muut kuvat ovat, jo useita vuosia takaperin, provasti Forsman vainaan toimesta valkomaalilla peitetyt. Näiden kuvien seassa on myös helvetti, joka oli maalattu niin hirveästi, että ’heikkopäitten’ sanotaan ’pyörtyneen’ sitä katsellessa. Taideteoksia eivät suinkaan ole. 

 

Näistä kuvista käy puhe pitäjässä, että eräs naisihminen olisi ne maalannut ja sill’aikaa asunut kirkon porstuan ullakossa, missä vielä sanotaan olevan vitsakimppuja, joiden päällä neito oli maannut. Hauskuutena oli hänellä ollut kuttu, jonka maidosta hän eli. Palkaksensa työstä oli hänelle se, että hän, viimeisen kuvan maalattua, putosi alas katosta ja – kuoli. 



Lähteellä 

 

1800-luvun suurmiehet näyttävät nykyään monoliiteilta, yksittäisiltä hahmoilta. Kun tutustuu heidän yhteydenpitoonsa, huomaa, että näillä herroilla oli yhteistyötä ja hyvät suhteet keskenään, nykyään puhuttaisiin verkostoitumisesta. 

 

Lönnrot suomensi useita Runebergin runoja otsikolla Kokeita suomalaisessa laulannossa. Suomennokset julkaistiin mm. Suomi-aikakauskirjassa. Kirkkoillassa Karjalohjan kirkkokuoron lauluryhmä esitti Runebergin runoon sävelletyn laulun Lähteellä.  

 

Kirjailija ja historioitsija Zachris Topeliuksen kanssa Lönnrot oli ystävystynyt jo varhain, hänen isänsä tohtori Zachris Topelius vanhempi oli yksi ensimmäisistä kansanrunojen kerääjistä.  Tunnetuin varhaisista Sammattiin ja Sammatin kirkkoon liittyvistä kirjallisuusviitteistä on Zachris Topeliuksen Maamme-kirjassa. Topelius viimeisteli kirjaansa kesällä 1875 Karjalohjalla, Kukkasniemessä. Elias Lönnrot kävi tuttavaansa ja työtoveriaan tervehtimässä, Lönnrot oli Topeliuksen Toini-tyttären suurkummi.    

            


Topeliuksen kuvaus Paikkarin torpasta on haltioitunut:  

Matkalainen kulkee vehmaan Karjalohjan kautta karumpaan Sammatin kappeliin, näkee pienen kylän, kouluhuoneen ja puisen, köyhän kirkon, taivaltaa metsien halki Haarjärvelle ja saapuu Paikkarin torpalle. Vaikka torppa on vaatimaton, sillä on sijansa Suomen historiassa, se on ollut Elias Lönnrotin lapsuudenkoti. 

 

Tässä on erämaiden suuri rauha; tänne tunkeupi harvoin melu elämän taisteluista. Luonto on tässä kokonaan vakaassa yksinkertaisuudessaan, syvästi totisena, hiljaisuudessa miettivänä. Metsä levittää lemunsa, järvet kiiluvat ja koivun tuuhevien oksien peitossa laulaa yksinäinen lintu Suomen kauneutta.

                      Maamme kirjan ensimmäinen suomennos, digitoitu.

 

Maamme kirjasta on julkaistu useita painoksia, sitä on täydennetty ja korjattu, ajan mukaan. Se sukupolvi, joka kävi kansakoulunsa ennen toista maailmansotaa, tutustui Topeliuksen kuvaan suomalaisesta kulttuurista ja tiesi hyvin, kuka on ollut Lönnrot.  Lönnrot-nostalgian juuret ovat tässä, Maamme kirjan sivuilla. 

 

Lönnrotia juhlittiin hänen 80-vuotispäiviensä aikaan vuonna 1882. Juhlakiertue, joka Lönnrotille suunniteltiin, kävi vanhuksen voimille, myöhemmin hän loukkasi jalkansa ja sairastui ruusuun – sairastelu heikensi hänen voimiaan. 

 

Elias Lönnrot siirtyi tuonilmaisiin Lammin talossa Sammatissa 19. maaliskuuta 1884. 

On varmasti myös Topeliuksen rakentaman suurmieskuvan ansiota, että Elias Lönnrotin kuolemasta tuli suuri valtakunnallinen uutinen ja puheenaihe. 

 

Elias Lönnrotin hautajaiset ovat olleet ilmeisesti vieläkin suurin tapahtuma, mitä Sammatin kirkossa ja kirkkomaalla on järjestetty. 

 

Lönnrot-vyörytys

 

Suomalaisessa lehdistössä Lönnrotin kuolema ja hautajaiset huomioitiin laajasti. Lehdet julkaisivat muistokirjoituksia, muistopuheiden referaatteja, runoja, jonkin verran myös kuvia. Kuvien painaminen oli harvinaista, sillä se oli todella kallista, monissa lehdissä on käytetty samoja kuvalaattoja. 

Osa artikkeleista on varmaankin kiertänyt lehdestä toiseen, sillä Lönnrotista haluttiin julkaista kirjoituksia, olla mukana. Lehdistössä näkyy todellinen Lönnrot-vyörytys. Uusi vyörytys alkoi, kun Lönnrotin satavuotisjuhlaa vietettiin, sitten Kalevalan 100-vuotisjuhla.  

 

Lehdistön merkitys tiedonvälityksessä lisääntyi 1880-luvulla, perustettiin uusia lehtiä ja painotekniikan kehitys mahdollisti joukkoviestinnän. Suomalaisten lukutaito koheni ja yhä useammalle alkoi olla taloudellisesti mahdollista tilata lehtiä. Posti otti lehtien jakelun hoitaakseen.  

 

Lönnrotin kuoleman jälkeen koettujen tunteikkaiden ja lähes palvovien mielenilmausten jälkeen tilanne vähitellen rauhoittui, mutta Sammattia kohtaan on tunnettu kiinnostusta juuri Lönnrotin takia. 

 

Kirkkomaan kiviaitaa.

Elias Lönnrotin testamentti

 

Elias Lönnrot jätti suomalaisille merkittävän kulttuuripääoman, joka ei ole pelkästään testamentti. Lönnrotin testamentti on luettavissa SUOMI-aikakauskirjan sivuilta. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran keskustelemuksissa on tietoa testamentin toimeenpanosta. 

 

Lönnrot oli varautunut turvaamaan tyttäriensä tulevaisuutta, mutta vain Idalle voitiin maksaa elinkorkoa, Idan sisarukset olivat jo edesmenneitä. Idan elinkoron senaatti muutti pian eläkkeeksi. Tyttärien tueksi aiotuilla rahavaroilla perustettiin emännyyskoulu – Lönnrot tosin kaavaili tytöille tarkoitettua kansakoulua, mutta testamentin toimeenpanijoiden kaukokatseisuuden ansiosta siitä tuli emännyyskoulu, emäntäkoulu ja lopuksi kotitalousoppilaitos. Koulu toimi 89 vuotta, kokonaan sen toiminta loppui 2016.  

 

Kun Suomalaisen Kirjallisuuden Seura täytti sata vuotta vuonna 1931, Mustlahden koulun opettaja Helmi Ranne riimitteli 

             Koska piika pikkarainen, 

Lapsi nuorin Lönnrotimme,

Eliaan Emännyyskoulu 

syrjäisessä Sammatissa...      

 

Runo on pitkä, kalevalamittaan sommiteltu. Helmi Ranne opetti oman työnsä ohella monien vuosien ajan Elias Lönnrotin Emännyyskoulun oppilaille Kalevalaa. 

 

Elias Lönnrot määräsi testamentissaan kotikirjastonsa ja kirjallisen jäämistönsä luovutettavaksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralle. Seura hallinnoi kirjoja ja jakoi niitä eri puolille Suomea. Kaupungit ja organisaatiot, joiden kanssa Lönnrot oli toiminut, saivat kukin oman osansa. Myös Emännyyskoulu Sammatissa sai näitä kirjoja. 

 

Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa on pidetty Kartuntakirjaa, johon on merkitty kaikki kirjat, jotka seuralle sen ensimmäisinä vuosikymmeninä on lahjoitettu. Musteella, ainutlaatuisen kauniilla käsialoilla kirjan viivoitetuille sivuille on kirjattu kaikkien seuran käyttöön saatujen kirjojen tiedot. 

 

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastoon siirrettiin noin 600 kirjaa Elias Lönnrotin kotikirjastosta. Niitä kirjoja, jotka siirtyivät Lönnrotin kokoelmasta muualle, ei tiettävästi ole luetteloitu. 

 

Vaikka suomalaisilla tiedemiehillä ja tutkijoilla ei kovin monta Suomessa julkaistua sanakirjaa apunaan ollut, Kartuntakirjasta käy ilmi, että Elias Lönnrotilla on ollut paljon eri kielisiä kirjoja, useita virsikirjoja, sanakirjoja, kielioppaita. Tieteellisiä tutkielmia – ja varmasti paljon muutakin. Kartuntakirja on digitoitu ja siksi arvokasta aineistoa on helppo tutkia. 

 

Sammatin kirjastossa, jonka Lönnrot 1863 perusti, on Elias Lönnrotin muistokokoelma, joka on ansiokkaasti luetteloitu. Nämä kirjat Lönnrot on elinaikanaan lahjoittanut. 

 

Kattava listaus kaikista Lönnrotin omistamista kirjoista olisi mielenkiintoinen, mutta sellaista ei ehkä ole olemassakaan. 

 


Hautamuistomerkki 

 

Isänsä hautajaisten ja perunkirjoituksen toimittamisen jälkeen Ida Lönnrot lähestyi  Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraa, ja toivoi, että seura ryhtyisi toimiin asianmukaisen hautamuistomerkin aikaansaamiseksi Elias Lönnrotin haudalle. 

Omista varoistaan Ida Lönnrot määräsi 300 markkaa muistomerkin alkupääomaksi.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura otti asian hoitaakseen. Perustettiin toimikunta, jossa oli kanslianeuvos Borg, maisteri Schauman, rehtori Melartin. 

 

Jotta mahdollisimman moni suomalainen voisi kunnioittaa suurmiehen muistoa, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura käynnisti kansalaiskeräyksen. 

Vuonna 1890 seuralla oli 887 jäsentä eri puolilla Suomea, opettajia, pappeja ja virkamiehiä. Jäsenille jaettiin keräyslistoja, joihin lahjoitukset kirjattiin. 

Kerätyt varat ja listat toimitettiin Helsinkiin.  

 

Aikanaan listojen sisällöstä tehtiin painettu vihkonen. Suomalaiset antoivat avustusta varojensa mukaan. Ensimmäinen lahjoittaja tässä luettelossa on salaniminen lähetti, joka antoi 30 penniä. Muutama markka näytti olevan tavallisin avustus. Pienistä puroista kertyi yhteensä 7469,90 suomen markkaa. Tavoitteena oli ollut saada hautamuistomerkki valmiiksi vuoden 1886 keväällä, keräys onnistui ja työ voitiin tilata. 

 

Muistopatsaan suunnitteli arkkitehti Gustaf Nyström ja sen valmisti K. V. Bergmannin kiviliike Helsingissä – yrityksen nimi on kaiverrettu patsaan jalustaan. Rautatyöt hoiti insinööri Berggren. Arkkitehdin avustajana oli insinööri Solitander. Hautapatsaan kustannukset olivat yhteensä 10028 markkaa 53 penniä, josta kivenhakkaajan osuus oli 8900.00 markkaa. Kansalaiskeräys oli tuottanut 7469,90 markkaa, noin 75 % kustannuksista.  

 

Muistopatsaassa on kaksi kuva-aihetta. Kun olen esitellyt Lönnrotin hautaa, olen usein kertonut, että tähti, joka on lähellä obeliskin huippua, voisi olla se Betlehemin tähti, johon Lönnrot loppiaisvirsissään viittaa – virren 46 hän on kirjoittanut itse, lisäksi hän suomentanut ja muokannut suomen kielen mukaisiksi loppiaisvirsiä. Loppiainen on lähetystyön juhla ja Lönnrot Suomen Lähetysseuran perustajajäsen. 



Patsaan tähti on myös Pohjantähti, suomalaisuuden symboli. Kantele on Lönnrotin soitin.  

Tähti ja kantele ovat myös Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sinetissä. 

Sinetissä on teksti PYSY SUOMESSA PYHÄNÄ. Patsaassa sitä ei ole.




Helatorstaina 3.6.1886 – siis kaksi vuotta Lönnrotin kuoleman jälkeen – patsas jätettiin Sammatin seurakunnan haltuun. Herrat insinööri Solitander ja arkkitehti Nyström olivat antaneet syynitodistuksen ja hyväksyneet patsaan, joka oli mittasuhteiltaan ja materiaaleiltaan sopimuksen mukainen. Luovutusjuhlassa professori Julius Krohn piti puheen ja kappalainen B. Anthoni otti seurakunnan nimissä patsaan vastaan. 

 

 


Hautapatsaskeräys oli ollut menestys. Kun myöhemmin alettiin puuhata Elias Lönnrotin 100-vuotispäivän aikaan paljastettavaa muistomerkkiä Helsinkiin, rahaa kertyi hitaammin, toki sitä tarvittiinkin enemmän.  Aika oli muuttunut, Lönnrotia toki arvostettiin, mutta sortokaudet hidastivat patsashankkeen etenemistä. 

Patsasta varten järjestettiin kilpailu, jonka voitti Emil Wikström. Kilpailuun tuli viisi ehdotusta, yksi niistä Emil Halosen. 

 

Vappuna 2025.

Sammattiin pystytetyn patsaan lähtökohtana on Eemil Halosen (1875-1950) suunnitelma. Eino Räsänen toteutti patsaan, sillä Halonen oli pari vuotta aikaisemmin edesmennyt. 

Halosen alkuperäisessä suunnitelmassa Lönnrot oli asetettu Kalevala-aiheisten korkokuvin koristellulle jalustalle. Paikkarin torpan pihapiirissä Elias Lönnrot on lähempänä katsojia. Patsas paljastettiin 1952, kun oli kulunut 150 vuotta Elias Lönnrotin syntymästä. 

 

En ehkä ole ainoa pikkutyttö, joka on tullut vanhempiensa kanssa katsomaan Paikkarin torppaa. Isä nosti minut Lönnrotin polvelle istumaan ja tilanteesta otettiin kuva, vaatimattomalla kameralla, mustavalkoiselle filmille.   




Kesäinen Sammatti 

 

En tiedä, onko tämän tapahtuman otsikkoon poimittu Lönnrotin virsiehdotuksen säe tai koko ehdotus koskaan saanut säveltä, mutta voidaan varmaan hyvällä mielellä sanoa 

Taas suvi armas ilmaantuu

 

Suvi ilmaantuu, ja Lönnrot kuvaa kesän tuloa tiedemiehen tarkkuudella. Sammatissa muistetaan, miten suvi ilmaantui, kun ensimmäiset helsinkiläisen näköiset ihmiset ilmestyivät kylänraitille. Rouvien valkoiset rimpsumekot ja laajalieriset hellehatut muistettiin kauan. 

 

Sammattia kohtaan tunnettiin kiinnostusta, myös Lönnrotin takia. Tänne tehtiin retkiä – pyhiinvaelluksia, pääasiallisesti kesällä. Helsingistä lähdettiin junalla Lohjalle, Lohjalta laivalla Oravanniemeen. Laivalta päästiin joko hevoskyydillä tai myöhemmin autolla Sammatin kohteisiin, hautausmaalle, kirkkoon ja Paikkarin torpalle. Paikkarin torppa siirtyi valtiolle 1899 ja siitä tuli museo.  

 

Marttaliiton Emäntälehdessä on kertomus tutustumismatkasta Emännyyskoululle. Matka oli tehty talvella ja jutussa harmiteltiin, miten kukka- ja kasvimaat ovat olleet lumen alla ja hedelmäpuut paljaita, lehdettömiä. Oppilaitoksen puutarhasta ei siksi saatu käsitystä. 

 

Majoitus järjestyi taloissa tai emännyyskoululla, kestikievarikin toimi 1900-luvun alkupuolelle asti. Aikakauslehdissä opastettiin retkien suunnittelijoita ja julkaistiin seikkaperäisiä matkakertomuksia. 






Kotiseutuliitto järjesti yhdessä Eteläsuomalaisen Osakunnan kanssa tutkimusmatkan Sammattiin vuonna 1931. Osakunnan 12-henkinen retkikunta oleskeli Sammatissa kesäkuun kolme ensimmäistä viikkoa, tutustui monipuolisesti sammattilaisten elämään ja tapoihin ja haastatteli muistajia. Aiheina olivat Sammatin myllyt, lastenlaulut, kansanomainen kalenteri, metsästys ja kalastus, maitotalous, riihi- ja luhtirakennukset, naima- ja häätavat, kuolemaan liittyvät tavat ja käsitykset, puhtausolot ja talot. 

 

Laaja ja kattava aineisto julkaistiin maaliskuussa 1932, julkaisussa on 122 sivua ja se on kuvitettu. Julkaisu on ollut Kotiseutu-lehden erikoisnumero, edelleenkin pätevä ja runsassisältöinen tietopaketti. Teksti on moitteetonta suomen kieltä. Kirjoittajat ovat ilmeisesti olleet joko opiskelijoita tai nuoria tutkijoita, mukana on myöhemmiltä vuosilta tai tieteellisestä kirjallisuudesta tuttuja nimiä. 



Kesälomalla Sammattiin 

 

Sammatti houkutteli paitsi tutkijoita, myös lomanviettopaikkaa etsiviä. Ensimmäisiä kesäasukkaita tuli Sammattiin jo 1800-luvulla. Ennen varsinaisten kesämökkien tai huviloiden aikaa kesäasukkaat majoittuivat muorintupiin. Talojen pihapiiriin oli tapana rakentaa isäntäparille vanhuudenkoti, syytinkimökki. Mökkiä voitiin vuokrata kesävieraille. Kaupunkilaisperheet toivat lapsensa koko kolmen kuukauden mittaisen kesälomansa ajaksi luontoon, vapauteen. Kesänviettäjiä kiinnosti Sammatin kulttuurihistoria, luonto ja kesäiset tapahtumat. 

 

Kesäasukkaina oli virkamiesperheitä. Oinoon talon Hanni Lietzen kertoi, kuinka Oinoon piharakennuksessa vietti kesiä pastori Israelin perhe, naapurissa, Kulkilla helsinkiläisen tuomarin perhe. Kun kesäasukkaat osallistuivat talojen heinätöihin, oli Oinoon isäntä oli todennut: ”Saas nährä, kumpa voittaa, laki vai evankeljumi.” 

 

Yksi ensimmäisistä kesähuviloista on Myllykylässä, Kirmusjärven rantatöyräällä seisova Tuulentupa – Sylvanderin, myöhemmin Silvannon suvun kesäasunto.  

 

1950-luvulla rakennettiin kesämökkejä – ne olivat usein todellakin mökkejä, mukavuuksina järvenranta ja huussi metsänreunassa. Marjapensaita ja kasvimaa, sillä mökillä viljeltiin elintarvikkeita talven varalle, marjametsässä käytiin ahkerasti. 

 

Kun 1960-luvun puolivälissä tullit ja maksut lievenivät ja Suomi alkoi autoistua, mökkimatkatkin helpottuivat. Rakennustekniikka kehittyi, mökkeihin hankittiin mukavuuksia ja lämmitys. Vapaa-ajan lisääntyessä kesämökeistä tuli ympärivuotisia vapaa-ajan asuntoja. Vapaa-ajan asukkaat sitoutuivat Sammattiin. 

 

Topeliuksen Maamme-kirjan ansiosta suomalaiset tulivat tietämään Lönnrotista ja Sammatista. Sammatissa on asunut – joko kesäisin tai vakituisesti - useita suomalaisen kulttuurin vaikuttajia. Pienten idyllisten järvien rannoilla on luotu taidetta ja tiedettä. Tänne on kehittynyt vahva kirjallinen traditio. 

 

Viime aikoina on alettu puhua siitä, miten ihmisellä voi olla useampi kotiseutu – Sammattiin sitoutuneelle vapaa-ajan asukkaalle oma mökki on yhtä tärkeä ja usein paljon pysyvämpi tukikohta kuin koti kaupungissa. 

 

Moni kulttuurin vaikuttaja, kirjailija, tutkija, taiteilija on ottanut Sammatin toiseksi kotiseudukseen, asettunut tänne ja tullut mukaan sammattilaiseen elämään, kesäksi ja talveksikin. 

 

Elias Lönnrotin hautamuistomerkissä ei ole päivämääriä, jotka kertoisivat suurmiehen elämän rajakohdat. Asia huomattiin jo 1800-luvun lopulla, mutta samalla todettiin, ettei niitä tarvita. Jokainen koululapsi on omasta Maamme kirjastaan oppinut tärkeät päivämäärät. Kaikki tiesivät Elias Lönnrotin merkityksen, toivottavasti tietävät edelleenkin. 



Jouluaamuna kirkossa valaisevat elävät kynttilät.  Juhla on monelle vuoden kohokohta.


Etäisyys kasvaa 

 

Etäisyys Elias Lönnrotin aikaan kasvaa. Päivämääriä pitääkin kerrata. Me emme enää ole yhtä hyvin selvillä 1800-luvun lopun elämänoloista kuin isiemme sukupolvet. 

 

Jo rahasummat, joilla olen teitä tässä esityksessä kiusannut, ovat ongelmallisia. Suomen Pankin rahanarvon muuntotaulukon avulla voi laskea, että salanimisen lähetin muistopatsaskeräykseen lahjoittamat 30 penniä nykyrahassa olisivat 1,65 €. Mutta taulukko ei kerro, kuinka paljon ihmisillä oli käteistä rahaa käytettävissään, miten sitä käsiteltiin ja siirrettiin, miten rahaan asennoiduttiin. 

 

1900-luvulla Sammatissa alkoi olla yrityksiä, mm. osuusmeijeri, saha ja turvepehkutehdas. Sammattiin perustettiin säästöpankki vuonna 1904, ja osuuskassa aloitti 1907.  Aikaisemmin ’pankki’ ollut Lainajyvästö, siis viljamakasiini. 

 

Kuva Elias Lönnrotista on ollut ihanteellinen, ihannoiva, palvova. Palvonnalla on varmasti ollut oma paikkansa ja tehtävänsä 1900-luvun alun Suomessa, se on antanut itsetuntoa ja uskoa.  Tätä henkistä johtajuutta ja tulevaisuudenuskoa on tarvittu itsenäisyyden alkuvaiheissa. 

 

Rosoisuutta on siloteltu, peitelty. Aarne Anttilan elämäkerta on pitkään ollut paras kokonaisesitys suurmiehen elämäntyöstä, mutta uusia, kriittisiä näkökulmia tarvitaan. Lönnrot on ollut kuin satuolento eikä satuolennoista synny tässä ajassa keskustelua. 

 

Risto Piekka on kirjoittanut meille uuden Elias Lönnrotin elämäkerran ja hänen kirjansa on ansiokkaasti taustoitettu. Eliaksen ajan aatemaailma tulee tutuksi. 

 

Irma Sulkusen tuore monografia Elias Lönnrot ja hänen pitkä varjonsa käsittelee Elias Lönnrotin persoonallisuutta kriittisesti, se ravistelee ihanteellista suurmieskuvaa. Kuvaus suurmiehen viimeisistä vuosista on karu. Iäkäs yksinhuoltajaisä ponnistelee töidensä parissa, tyttärien on siinä sivussa selviydyttävä. Elias Lönnrot oli kuollessaan 82-vuotias, vanhus, vaikka kunniavanhus. Voimat hiipuvat, mikä on luonnollista. 

 

Laura Lähteenmäen elämäkertaromaani Marian kirja on hieno, elävästi kirjoitettu kuvaus Maria Piponiuksesta. Maria Piponiuksesta ei ole paljon tietoa, tässä kuvataan myös naisen intiimejä tuntemuksia, synnyttämistä, lasten menettämistä, huolta perheestä. Kirjan lähdeaineisto on vankka, mutta taiteellista vapauttakin kirjailija on ottanut. 

 

Hyvä, että Lönnrotista keskustellaan. Keskustelu ja julkisuus tekee Lönnrotista elävämmän. Lönnrot on suurmies ja kestää kyllä kriittisen tarkastelun. 

 

Elias Lönnrot on ollut tämän kirkon tärkein mesenaatti. Muistelkaa häntä, aina kun olette täällä.  Lönnrotista on tässä kirkossa vain hyviä muistoja. Kiitos mukanaolosta!  

 

Tapahtuma päättyi perinteen mukaan virteen 572, joka tunnetaan nimellä Sammatin suvivirsi. 


Vanhat virrennumerot Sammatin kirkossa

 

Tietoja

 

Ohjelmakokonaisuus esitettiin maanantaina 23.6.2025 Sammatin kirkossa. Tänä vuonna Sammatin kirkko täyttää 270 vuotta. 

Tapahtuma on osa juhannuksen jälkeen vietettävän Sammatti-viikon ohjelmaa, sammattilaisten kesäinen tapahtumakokonaisuus järjestettiin nyt kolmatta kertaa.  Tarkempia tietoja Sammatin kesän tapahtumista osoitteessa www.suvisammatti.net

 

Käsikirjoituksen on laatinut Liisa Laurila, joka luki tekstin. Tässä julkaistu teksti on joiltakin osin muokattu ja täydennetty.  Kuvat kirjoittajan amatööriotoksia.


 

Tekstin lomassa esitetystä musiikista vastasi kanttori Atte Tenkanen yhdessä kollegansa Sanna Kuoppalan kanssa. Karjalohjan kirkkokuoron lauluryhmä avusti. 

 

Alkusoittona kuultiin Edward Griegin Vuorenpeikkojen tanssi.  

Norjalainen Edvard Grieg (1843–1907) sävelsi musiikin maanmiehensä Henrik Ibsenin (1828–1906) kansallisromanttiseen näytelmään Peer Gynt, joka valmistui vuonna 1875, 150 v. sitten. Peer Gynt on Ibsenin pääteos. 

Jean Sibelius (1865–1957) oli tiettävästi tavannut Edvard Griegin ja arvosti hänen musiikkiaan.  

Peer Gynt -näytelmän musiikista kuultiin myös Aasen kuolema ja Aamutunnelma. 

 

Karjalohjan kirkkokuoron lauluryhmä esitti Runebergin runoon sävelletyn laulun Lähteellä.  Lönnrotin laulusuomennoksia ja virsiehdotuksia on julkaistu Elias Lönnrotin valittujen teosten neljännessä osassa. 

 

Sammatin kirkon alttaritaulu on Adolf von Beckerin maalaama.  

Lisää tietoa taiteilijasta:  https://elohkare.fi/suuri-tuntematon-adolf-von-becker/

 

Lähdekirjoista löytyvät ainakin nämä Adolf von Beckerin maalaamat alttaritaulut:  

Haapajärvi    Kristuksen kirkastuminen 

Juuka             Kristus ristillä, kopio, alkuperäinen tuhoutunut tulipalossa 

Kaavi             Kristus ristillä, tuhoutunut 1980 tulipalossa 

Kalajoki         Kristuksen ylösnousemus  

Ylistaro          Kristuksen kirkastuminen 

Lemu-Askainen Kristuksen kirkastuminen (nyk. Maskun kirkko). 

 



perjantai 16. toukokuuta 2025

Makustelua ja maalauksia

  

Ilves, Pohjolan tiikeri.

Makustelua ja maalauksia 

 

Kevät eteni enkä päässyt lähtemään. 

Tuli kaikkea, niin kuin elämässä voi joskus tulla. 

 

Lopulta, toukokuun ollessa jo hyvässä vauhdissa, sain palata Särestön mestarin kuvien äärelle. Tutut maisemat, rakkaat voimavärit, rakan harmaus, komeat halaavat karhut, porotokat maisemassa niin kuin ne joskus ovat: tunturin väreihin lähes täysin sulautuneina. 


 

Särestöön mentiin siihen aikaan, 1970-luvun lopulla, vielä pitkää reittiä. Ensin piti soittaa Antulle, että tulisin ryhmäni kanssa, meitä olisi niin ja niin monta ja olisimme Maijasen talolla silloin ja silloin. Anttu kuunteli, tuhisi hiukan ja kysyi sitten: halataanko? 

 

Tottakai, halattiin. Lämpimästi. 

Ajettiin kapeita teitä, läpi Kittilän maalikylän ja jatkettiin Maijaseen. Maijasen isäntä oli taksiyrittäjä, veljesten luotettu kuljettaja. 

Sitten jalkauduttiin metsäpolulle ja Ounasjoen rantaan, missä Anttu oli jo veneineen vastassa. Ryhmä lastattiin veneeseen, Anttu piti perää, keulassa istui Iira, valkoinen kaunotar. Joskus ryhmä oli niin suuri, että Anttu sai ajaa jokea pitkin useamman kerran. 

 

Iira oli Antun koira, Reidarilla oli Sialu, Pikkusielu, bernhardilainen jättiläinen. Isäntien edelliset, edesmenneet koirakumppanit oli haudattu rantaan, jokaisella haudalla oli kivikasa. Kierros alkoi galleriasta – silloinen, ensimmäinen ateljee oli yleisöltä suljettu, yksiytyinen ja melko pieni tila. Kun asteltiin pihapiiriin, asiaan kuului, että koirien leposijoista kerrottiin.  

 


Galleria teki vaikutuksen.  Uima-allas, kelohirsiseinät, värikkäät taulut seinillä, omassa ympäristössään. Kerran tavattiin isäntäkin, mestari, joka mieluiten oli poissa näkyvistä, jos ryhmiä oli tiedossa.  Sillä kertaa ryhmässä oli baltiansaksalaista sukua oleva rouva Snissarewsky, joka sujuvalla venäjän kielellä puhutteli taiteilijaa. Kohtaaminen oli lyhyt, mutta sydämellinen.  

 

Galleriasta lähdettiin Vanhaan Särestöön, veljesten lapsuudenkotiin. Harmaantuneiden hirsitalojen ympäröimään pihapiiriin. 

-       Onko Anttu jo petannut sänkynsä? omaa ryhmäänsä luotsaava kollega kysyi joskus, kun tavattiin.


En ollut kiinnittänyt huomiota. Muistan punaisen kahvipannun, kodikkaat kukkakupit, arjen kauniit esineet, elämää nähneen ympäristön. Leppoisan isännän, joka partoineen muistutti joulupukkia. 

 

Anttu esitteli kotiaan, pihapiiriä, Linta-hevosen tallin, päärakennuksen. Vaikutuksen Vanha Särestökin teki, saksalaisille melkein ulkomuseo, joka oli Anton Särestöniemen koti.

 

Yritin saksantaa Antun tarinoita. Anttu kertoi hevosesta, joka osasi karata metsän turviin, kun huomasi, että työtä olisi ollut tiedossa, tai kertomuksen siitä, miten Linta-hevonen puski tallin ikkunan rikki, kun halusi nähdä ihmiset, joiden puhe kuului talliin asti. Sisältö ehkä välittyi, leikkisä liioittelu ei varmaan täydellisesti.

 

Kerran sain Antulta lahjan, pussillisen kullankeltaisia hilloja. Seuraavalla kerralla hän kysyi, olinko niitä makustellut. Makustelinhan minä, parhaita herkkuja!

 



Didrichsenin taidemuseon näyttely toi Särestön maisemat ja vaikutelmat etelään. Näyttely on ollut suurmenestys, ansaitusti. Tuttuja teoksia, joiden vahvat värit pääsevät todella oikeuksiinsa vasta silloin, kun niitä voi katsella aitoina. Uusia teoksia, muutama taidokas, ehkä hiukan varovainen nuoruuden ja opiskeluajan maalaus.  

 

Reidar Särestöniemen taiteesta on julkaistu useita kirjoja. Parhaatkaan valokuvat eivät koskaan pysty toistamaan tunnelmaa, värien voimaa ja maalauksen elävää pintaa. Kuinka kivisen kallion kuva voi olla niin elävä, että rouhean röpelöistä pinta tekisi mieli koskettaa. Onko se hiekkaa, vai onko se jotain muuta? Uskomattoman hienoa materiaalin käsittelyä. 

 


Taiteilija on saanut impulsiivisen luonnonlapsen maineen, mutta hän opiskeli sekä Suomessa että Venäjällä, omaksui paljon tietoa ja taitoa, otti omiin töihinsä parhaat opit. Kielitaito kehittyi opintojen ohella.  


 

Didrichsenin näyttely päättyy toukokuun lopussa. Sinne jonotetaan, syystä. Sinne kannattaa mennä ja kokea Lapin vahvat vuodenajat. Talven hiljainen huurre, valoisan kesän räjähtävät värit! Toivottavasti ehditte vielä! 

 

 

   

 PS. Vuosien jälkeen olen vieraillut Särestössä. Galleria on entisellään, uusi, tulipalon jälkeen rakennettu ateljee komea käyntikohde. Vanhan Särestön pihapiirissä ei enää tapaa partasuuta Anttua, Linta-hevonenkin taitaa olla tuonilmaisissa niin kuin Iira ja Sielukin. Perille pääsee autolla, soratietä.  Ounasjoki virtaa uomassaan, pihamaan kaltiot ovat paikoillaan.

Hienoa, että tärkein on tallessa. Mutta entisen lumous?   



PS. 2. Kuvat ovat amatööritasoa, mutta senhän te jo huomasittekin!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sunnuntai 6. huhtikuuta 2025

Älkää mua enää!!!

Älkää tuhlatko minuun mainoksianne, olen jo äänestänyt! 

 

Kun muutettiin Hämeeseen, oli ymmälläni. Kun tultiin Radanvarteen, hämmennys palasi. Kun ikää on tullut enemmän, hämmennys on tullut takaisin.  

Kunnallisvaalit ovat aina olleet minulle kummallisvaalit.  Olen vakaasti sitä mieltä, että äänioikeus on kansalaisoikeus, jota ei saa jättää käyttämättä. On kunnia-asia ja ilo saada äänestää.  

 

Uuden paikkakunnan kunnalliselämä on tuoreen paikkakuntalaisen silmissä usein tolkuton härdelli. Vaalien aikaan lupauksia sinkoilee, vaalien jälkeen jurnutetaan entisissä kuvioissa. Kuka muistaa mitä luvattiin ja kuka muistaa kysyä, pidettiinkö hyvät lupaukset. No ei ihan, kun nuo ja ne ja... Ei me, mutta kun muut. 

 

Radanvarren ensimmäisinä vuosina tutkin ehdokaslistoja ja yritin löytää ehdokkaan, suunnilleen ikäiseni naisen, jonka elämäntilanne muistuttaisi omaani: koulutus, velkaa, pieniä/kouluikäisiä/teini-ikäisiä lapsia. Puolueesta viis. 

 

Toivoin, että elämän realiteetit olisivat samanikäisillä suunnilleen samat ja oletin, että ehdokkaalla olisi ymmärrystä pitää oman viiteryhmänsä puolia. Politiikan syövereihin en ikinä ole halunnut sukeltaa, tuskin olisin niissä kuvioissa osannut sukkuloida. 

 

Ehdokkaan valinta on nykyään tehty ’helpoksi’. Vaalikoneesta löytää tyyppejä, joiden fraasit ovat yhtä ympäripyöreitä kuin muidenkin, eivätkä he kerro elämäntilanteestaan mitään todella oleellista. Minun ikäluokassani on tarjolla arvokkaan näköisiä herroja, puku ja kravatti, jäykkä asento, vakava ilme ja suora katse. 

 

Yksi etu vaalikoneista on. Postiluukusta ei enää tursu lapukkeita eikä lipukkeita.  Niitä tuli, mainoskielloista huolimatta. Kertonee jotain ehdokkaiden lukutaidosta? 

 

Olen aina äänestänyt naista. Tai ainakin melkein. Presidentinvaaleissa ei aina ole ollut naisehdokkaita. Nytkin piti lipsua periaatteesta. 

 

Puhuin ongelmastani Tampereen kirjeenvaihtajan kanssa. Hän mietti, kannattaako äänestyspaikalle edes yrittää. Matka on sitten viime kerran taas pidentynyt, tie entistä kuoppaisempi, vaikka samassa kodissa on asuttu vuosikymmenet.  

Sopivaa ehdokasta ei ole ollut helppo löytää. Tietokone tarjoaa ’apua’, mutta varttuneelle kansalaiselle tietokoneen käyttäminen on lähes mahdottomuus. Näkö heikkenee, muisti reistailee ja ikivanhan koneen tilalle ei uutta enää hankita. Nykyaika jyrää seniorit, tarjoaa auliisti ’apua’, jonka käyttäminen ei kypsillä kymmenillä enää onnistu. 

 

Olisin voinut äänestää Arjaa tai Stiinaa tai jotakuta muuta tuttua topakkaa naista. Mutta: me emme ole kirjoilla samassa vaalipiirissä. Äänestin nuorempaa miestä, jonka tiesin omalla urallaan saaneen paljon aikaan.  Valitsin sote-ehdokkaan, melkein tikkataulutekniikalla.

 

Olen siis äänestänyt, minuun ei enää kannata mainoksia tuhlata!

  

lauantai 22. maaliskuuta 2025

Onko teitä leikattu aikaisemmin?


 

Kun menee lääkäriin ja antaa tutkia itsensä, kysytään kaikenlaista. Yksi kysymys koskee aikaisempia sairauksia ja leikkauksia. 

 

Sitten, kun yrittää kertoa seikkaperäisesti, miten kaikki oikein meni, ne eivät ehdikään kuunnella. Minäpäs kerron kaiken tässä, voivat sitten lukea. 

 

Kuulun suuriin ikäluokkiin eli niihin, joita on aina ollut liikaa. Menin kouluun ja pääsin aika pian iltavuoroon, kun Nokialla Aseman koulussa oli vain kaksi luokkahuonetta ja kaksi opettajaa, mutta lapsia aivan liikaa. Oli siellä myös Narisen täti, joka jakoi meille puurot ja vellit ja keitot koulutalon keskiosan pienestä keittiöstä. Kiva täti. Voileivät piti olla kotoa ja pieni ruokaliina, joka asetettiin pulpetin kannelle.

 

Huusseja oli pihan perällä monta, viisi reikää pojille ja viisi tytöille, erilliset ovet. 

Aseman koulu on purettu aikoja sitten, huussitkin. 




Kurkku tuli vähän väliä kipeäksi. Angiinaa oli ollut jo ennen koulun alkua, sitä hoiti kunnanlääkäri Matiskainen ja määräsi pistoksia, joita Kölhin täti kävi antamassa. Kölhin täti tuli polkupyörällä Valkoisen talon pihaan, harmaa mekko liehuen, valkoinen esiliina edessä, valkoinen tärkätty hilkka harmaiden kutrien somisteena. Miten se hilkka saattoi pysyä paikoillaan siinä vauhdissa? Penisilliiniä ruiskuun ja ruiske mukulan pyllyyn, sitten vauhdilla seuraavan potilaan luo. Kölhin täti oli sangen jäntevä ja kulmikas. 

 

Kun koulu alkoi, angiinat jatkuivat. Tuli pientä ja isompaa poissaoloa eikä kukaan tykännyt. Naapurin täti toi joskus suklaanappeja ja muita herkkuja, en parantunut, mutta hemmottelusta sai hyvän mielen. 

 

Äiti hermostui kipuiluun ja niin mentiin Äidin kanssa Kaupunkiin, yksityislääkärin vastaanotolle. Hieno lääkäri käski avata suun, valaisi taskulampulla ja totesi: nielurisat, pitää leikata, maksaa niin ja niin paljon. Äiti napsautti käsilaukkunsa lukon kiinni, kiitti ja totesi, että me harkitsemme asiaa. Äitien piti olla tarkkoja, että saatiin rahat ja ruokavarat riittämään. 

 

Kun päästiin Paunun linja-autoon, saatiin hetki istua rauhassa. 

-       Se leikkaus olisi maksanut yhtä paljon kuin sinulla on säästössä polkupyörää varten, äiti selitti. 

-       Haluatko sinä sen polkupyörän? 

Halusin. Olin koko vuoden kiikuttanut pennosia kouluun ja saanut liimamerkkejä säästökirjaan, Kahilan pankissa merkit muuttuivat merkinnöiksi pankkikirjaan ja sitten, vähän myöhemmin punaiseksi polkupyöräksi. Isä taisi vähän auttaa polkupyörän ostossa. 



Jotenkin se sitten meni niin, että kun kansakoulun ensimmäinen luokka oli suoritettu ja kaikki poissaolopäivät laskettu, äiti otti minut polkupyörän tarakalle ja vei Kauppalan sairaalaan.  Tohtori Juusela otti vastaan valkoisessa, valoisassa toimenpidehuoneessa, ikkunan ääressä.  Sain varmaan jonkinlaisen puudutuksen ja käskyn odottaa. Oliko minulla sairaalan paita päällä vai omat vaatteet, sitä en muista. Huoneessa oli valkopukuinen hoitaja, jolla oli hiuksillaan tärkätty hilkka. Valkoisuus oli jotakin niin epätodellista, etten osannut kovin paljon edes pelätä. 

 

Me asuimme aseman takana, Kutomon Valkoisessa talossa ja kun meiltä lähdettiin Kauppalaan, oli aina mentävä ratapihan yli. Aamuisin, kun mentiin Aseman kouluun, oli varottava isoja tavarajunia. Ne seisoivat paikallaan, mutta juuri kun satuit kohdalle, vaunut saattoivat liikahtaa, välillä niitä järjesteltiin. Oli siksi aina oltava varovainen ja katsottava tarkkaan, etteivät junat liikkuneet. Aikuiset kiipeilivät vaunujen välistä, mutta lapsilla ei ollut siihen lupaa, oli kierrettävä, vaikka miten pitkä juna oli edessä.  

 

Päiväsaikaan junia oli vähemmän ja me pääsimme helposti aseman toiselle puolelle ja risteyksen yli Souranderintielle.  Risteyksessä oli Yhdyspankki ja toiselle puolelle risteystä tuli Voiman tavaratalo ja ravintola.  Siinä lähellä oli vanha puutalo, jossa oli kampaamo ja naisten vaatekauppa. Siitä vaatekaupasta ostettiin minulle palkinnoksi ruusumekko, kun olin päässyt oppikouluun.  Mäen korkeimmalla kohdalla oli kaunis valkoinen talo, ylilääkärin virka-asunto.

Alempana Souranderintien varrella oli kumitehtaan lastentarha, jossa Aune oli töissä. Aune oli Martan ja Eemelin tytär. Sitten Nilkkilinna – tai ainakin aika pian sen jälkeen siihen tuli tehtaan toimihenkilöiden kerrostalo, vihreä ja neljäkerroksinen. Sen oikea nimi ei ollut Nilkkilinna, mutta muistiko sitä kukaan? 

 

Toisella puolella tietä oli sairaala ja kulkutautisairaala. Olin sairastunut tulirokkoon ja joutunut potemaan muutaman päivän ajan kulkutautisairaalassa. Pahinta siinä sairaalareissussa oli, että äiti toi minulle Aku Ankkoja luettavaksi, mutta kun lähdettiin pois sairaalasta, niitä Akuja ei saanutkaan mukaan. Niissä oli basiliskoja ja vaikka mitä, mutta silti toiset lapset saivat niitä lukea. 

 

Sairaalan alapuolella oli Kerhola, kumitehtaan juhlatalo, jonne pääsi joskus konserttiin tai muihin tapahtumiin, hieno paikka.  

 

Sairaalan toimenpidehuoneessa minun piti istua korkealla tuolilla, avata suu ja katsella, kuinka tohtori Juusela kiskoi suustani kaksi veristä palleroa, ne olivat kai ne nielurisat. Hoitaja, olisiko se ollut Fonni, ylihoitaja, katseli vierestä, varmisti, että pysyin paikoillani. Sitten minut vietiin toiselle puolen sairaalan eteisaulaa, sairashuoneeseen, jossa oli monta vuodetta ja monta lasta. Sain sängyn läheltä ovea ja viereisessä sängyssä oli pieni mukava tyttö. Juttelimme tyttöjen juttuja ja naapurini kertoi asuvansa Taivalkunnassa, minä, että koti oli Kutomon takana. Tyttö yritti selittää, missä Taivalkunta on, mutta kyllä kai se oli melkein maailman toisella puolella, sinne olisi niin pitkä matka. 

 

Illalla hoitaja tarkasti lapsilauman ja käski nukkumaan. Pula-ajan lapset osasivat totella. Aamulla äiti tuli ja kun olin juonut mehua, sain pukea omat vaatteet ja lähteä äidin kanssa kotiin. Talutettiin pyörää mäkeä ylös ja ajettiin sitten aseman kautta kotiin. 

 

Ensin piti syödä varovaisesti kaikkea pehmeää ja viileää, ettei haava aukeaisi. Yhtenä päivänä, kun äiti oli töissä, pihistin kaapista sokerikorppuja ja olin syömässä niitä, kun äiti palasi. 

-       Jos kerran voi syödä sokerikorppuja, voi kai syödä jo muutakin ja silloin on terve ja voi viettää kesälomaa.

 

Kun Hannu tuli veljiensä kanssa Valkoisen talon pihalle leikkimään, minun piti kertoa sairaalasta ja leikkauksesta. Hannu oli pettynyt, kun kuuli, että minua kuljetettiin polkupyörän tarakalla. Kovalla äänellä uliseva ambulanssi olisi Hannun mielestä ollut paljon hienompi kulkuneuvo. 

 

Niin että semmoinen se oli. Ensimmäinen leikkaukseni, joka tehtiin, kun olin täyttänyt kahdeksan. Angiina on pysynyt siitä pitäen poissa. 

 

Jos kysyvät, minä annan niiden lukea koko tämän jutun. 

Eihän se nyt niin pitkä ollut? 



Tämän kertomuksen Kauppala on Nokia, lapsuudenmaisemani. 

Nielurisat leikattiin 1957.  

Kuvilla ei ole mitään yhteyttä tapahtumiin, mutta ajattelin, että ne ovat kauniita. 



tiistai 4. helmikuuta 2025

Lehteilyä


Vaahteranlehtiä ei voi tilata, ne saa ilokseen, kun on se aika. 

 

Minun pitää kertoa teille tämä nyt heti!  

Tuoreena uutisena! 

 

Tuore uutinen kerrotaan yhä useammin sähköisessä mediassa. 

 

Aikakauslehtisuhteeni on alkanut Aku Ankasta ja myöhemmin vanhemmilta kinutusta Suosikista. Opiskelijana ja työuran alussa en raaskinut tilata enkä halunnut kutsua aikavarkaita elämääni. 

 

Työvuosina sain vapaakappaleita. Joskus lehtiä lähti lukemattomina roskiin, jotain luin ja käsityölehdet talletin. Käsityölehtiä talletan edelleenkin, niitä muutamia, joita, vaikka yhä harvemmin, vielä ostan. 

 

Eläkevuosina tilasin joitakin lehtiä – niitä, joita olin ennenkin lukenut. 

Nyt olen lopettanut molemmat aikakauslehden tilaukset, jotka minulla vielä oli.  

Pari sanomalehteä tulee, mutta vain sähköisinä. Sanomalehti on tuoretavaraa. 

 

Eläkeläisenä minulla on vaihtoehtoja. Voin tilata kalliita vuosikertoja ja tinkiä muusta. Voin tilata supertarjousjaksoja ja rahaa riittää enemmän muuhunkin. Voin ostaa irtonumeron silloin, toisen tällöin ja elämään tulee vaihtelua – ja säästöä. Voin lähteä kävelylle ja poiketa lukemaan lehdet kirjastossa. Voin tyytyä internetin uutis- ja viihdeantiin. 

 

Kuka vielä tilaa lehtiä? Kuinka paljon lehtiä tilataan? Enää en seuraa levikkitilastoja, enkä edes tiedä, mistä löytäisin niitä. 

 

En tiedä, onko painetun ja digiversion välillä sittenkään eroa. Digilehti katoaa jonnekin, painettu jää, mutta harvemmin siihen tulee tartuttua. Oleellista on kirjoittajan ja kuvittajan panos ja vaivannäkö. Lehdet ovat laihtuneet, haalistuneet. Vai olenko minä jo lukenut kaiken? Ennallaan ei ole enää edes hinta, se on noussut. 

 

Katsotaan, milloin ne huomaavat, etten enää ole tilaaja ja tekevät tarjouksen, jota ehkä sittenkin voi harkita.



Joskus lehdissäkin on ollut pähkinöitä. 



 Kirje lehden toimitukselle 

 

Olen ollut lehtenne kesto- ja digitilaaja. Siis jymäytettävä hölmö. 

Paperilehteä en ole onneksi edes harkinnut, sillä osoitteeseeni pe-la-su -lehdet saapuvat aikaisintaan tiistaina. Viikonlopun uutiset ja ilmoitukset ovat silloin jo vanhoja. Digilehti kulkee notkeasti kaikkialle. 

 

Se lehti, jonka aikanaan tilasin, oli kotiseutulehti ja kelvollinen lukupaketti. Paikalliset uutiset hiipuivat, kun lehti irtisanoi pätevät aluetoimittajansa. Tilalle tuli Keskisuomalainen-konsernin lehtien juttuja. Tänä vuonna niiden tilalle tuli tyhjää. Lehti kertoo keskittyvänsä paikallisiin, siis Lohjan ydinkeskustan, uutisiin. 

 

Hinta on pysynyt ennallaan, nykyiseen tarjontaan suhteutettuna se on todella kova. Kun käy lehden markkinointisivuilla, huomaa, että lehden tarjousjakso maksaa puolet perushinnasta. 

 

Lukijan on oltava itse oma äänenkannattajansa.  Jos yhdistys järjestää tapahtuman tai tilaisuuden viikonloppuna – silloin kun yleisö ehtii paikalle – pitää tiedotus, kuvaukset ja raportointi tehdä itse. Lehti ehkä antaa armon ja julkaisee. 

Toimittajia ei ole töissä kuin virka-aikana. Jos muulloin joku on, kukaan ei ’ehdi’ syrjäkylien rientoihin. Tuskin perille osaisivatkaan.

 

Kestotilausta markkinoidaan vaivattomana kanta-asiakkuutena. Ehkä niin onkin, mutta asiakas hyötyy, jos näkee vähän vaivaa. Tilaa tarjousjakson, peruuttaa tilauksen jakson lopussa ja tilaa uuden jakson ja saa yhä aneemisemman lehden. Uskollisuudesta ei tässäkään lajissa palkita. 


En ole lähettänyt tätä minnekään. Ottaa päähän huomata olevansa hölmö.