Monet, Musée de'l Orangerie |
Kesä on oikukas. Säännöstelee lämpöä, ryöpyttää sadetta ja
kääntää kuin hetken mielijohteesta selkänsä. Tuuli nostaa lyijynharmaat aallot,
taivas on lähes uhkaava. Neulaset tummuvat ja hylkäävät heleytensä, puiden
rungot ja oksat saavat teräksisiä sävyjä kylkiinsä, myrskypäivän valo on
lohduton. Illaksi tyyntyy, aurinko valaisee maiseman ja kaikkialla on kirkkautta,
lempeitä kultaisia heijastuksia.
Sen, joka haluaa maalata hetkien värit ja tunnelmat, pitää
osata analysoida, millainen on veden harmaus, pilven hallava hohde. On osattava
eläytyä auringon väreihin ja illan kultaisiin tunnelmiin. Taitava tavoittaa
hetken kokonaan, sillä valo ja varjo ovat nopeammin vaihtuvat, eloisammat kuin
mikään sivellin ja palettiveitsi.
Musée de’l Orangerie on kuuluisa Monet’n lummelampien
ansiosta. Kahdessa ovaalin muotoisessa salissa lumpeiden valot ja varjot ovat esillä
juuri sellaisina, kuin mestari ne halusi nähtävän, kokonaisuuksina, joissa valo
liukuu aamun sarastuksesta illan tummuuteen. Museon ovella on jonoa ja suurin
ruuhka on lumpeiden luona. Paikalla on hiljaisuutta monella eri kielellä. Katseiden
kohteena ovat lumpeet, veden tyyni liike, joka näyttää minä hetkenä tahansa
jatkuvan.
Lumpeiden lumoon pääsee Taidekeskus Salmelan tämän kesän
näyttelyssä. Salmelan nuori taiteilija 2016 on Johanna Lumme – kukka siis
nimeltäänkin. Lumpeet ja rantamaisemat on maalattu taidokkaasti, pohjoismaisessa
valossa, vahvoin sävyin. Johanna Lumme ei ole Salmelan ensikertalainen,
Domanderin talossa on esillä myös viime vuonna ihastuttaneita eläinaiheita.
Johanna Lumme ja veden kukkaset. Taidekeskus Salmela |
Suomalaista rantamaisemaa tutkii myös Kia Taegen, entistä
abstraktimmin, entistä pehmeämmin. Veneet, venevalkamat, valon kimmellys järven
pinnalla. Edellisten vuosien Monrepos on vaihtunut järvimaisemaan. Hetket veden
äärellä, valo ja seesteiset tunnelmat viipyvät kankaalla.
Kia Taegenin maalaus, Petri Ikosen veistos. Taidekeskus Salmela. |
Maisemien lomassa viihtyvät Pekka Kauhasen ja Pirkko Nukarin
veistokset. Nukarin pienet linnut ja Kauhasen leikkisät, sadunomaiset hahmot
täydentävät maalausten viestiä. Ja jälleen kerran Salmelan ripustus – tai tapa
rakentaa näyttely - ihastuttaa. Pieni varpunen oksallaan ikkunan
edessä: kun ruutu avataan, se lentää ulos, vapauteen.
Pirkko Nukarin lintukansaa. |
Pekka Kauhasen leikkiviä hahmoja. Taidekeskus Salmela. |
Lintu kohtaa matkallaan ehkä pienen pronssimekkoisen
olennon. Salmelan saleissa taiteen tilat ovat kodinomaiset: kuvat onnistuvat
paremmin vaikka eivät täydellisiä olekaan. Joka etsii uutta seinälleen, pystyy
helposti kuvittelemaan, miltä työ voisi näyttää omien ikkunoiden välissä.
Gustave Dorén Kristus astuu taivaaseen. Petit Palais. |
Pariisin Petit Palaisin seinällä kohtaan toisenlaisen Dorén, voimakkaan,
myös väreiltään. Taivaaseenastuminen, köyhien Kristus – kuvissa on sävyjä ja
draamaa. Sakraaliaiheet täyttävät näyttelytilan seinät, ripustus härnää pientä
kameraa: korkealla riippuvien valtavien taulujen linjat eivät toistu suorina, kuvat
kaatuvat.
Juhlava näyttelysaki, Petit Palais. |
Sakraalin kosketus tulee mieleen myös Maria Laineen alastonkuvista
Salmelan päärakennuksen yläkerrassa. Utuiset hahmot voisi siirtää vanhojen
mestarien maalauksien osaksi – vaikka näin ei ehkä tehtäisi oikeutta Maria
Laineen ominaislaadulle, kuin kuiskaten kuvatuille hahmoille. Kaunista,
hiljaista.
Maria Laineen maalaus, kuin hiljainen kuiskaus. Taidekeskus Salmela. |
Muotokuvan ytimessä on katse, katsojaan kiintynyt katse, vain
harvoin kuvattava kääntää silmänsä muualle. Georges Claisin on ikuistanut Sarah Bernnardin kaikessa loistossaan, valkoisessa
silkissä, plyymeissä ja kultaisen imukkeen kera. Jugendille ominaiset kaarevat
linjat jatkuvat taiteilijan jalkojen juuressa lojuvaan lemmikkikoiraan asti,
muotokuva on ajanmukainen asetelma, kokonainen kertomus.
Sarah Bernard, diiva. Petit Palais. |
Moderni muotokuva ei enää leiki asuilla tai viittauksilla ammattiin.
Essi Peltosen mallit katsovat suoraan kohti, vaativina ja ehdottomina. Kuva
pelkistyy kasvoihin, rekvisiitta puuttuu. Samanlaisia suoria katsekontakteja
ottavat myös Ateneumissa syksyyn asti esillä olevat Alice Neelin muotokuvat,
realismissaan vaikuttavat. Mitään ei enää peitetä plyymeihin, ei ehkä ole
syytäkään.
Essi Peltosen puhuttelevia kasvoja.Taidekeskus Salmela. |
Muotokuvat pelkistyvät matkalla 2000-luvulle, samaan aikaan maisemiin
tulee uusia elementtejä. Jenni Yppärilän kolmiulotteisissa maalauksissa talojen
seiniin maalatut graffitit ovat jo osa visuaalisuutta, vaikka luonnossa
graffitit jatkuvasti korvatutuvat uusilla.
Jenni Yppäriläm kolmiulotteinen maalaus. Taidekeskus Salmela. |
Antti Kettunen maalaa maisemia, joiden elementteinä ovat
mainosvalot ja kyltit – sitä ne ovat, mutta konservatiivisen katsojan on
pohdittava vielä kerran, ennen kuin iso keltainen M tuntuu hyväksyttävältä
kuvan osalta. Maisemaan se on tullut, maamerkiksi, mutta sittenkin.
Antti Kettusen perinteisempiä kuvia. Taidekeskus Salmela. |
Antti
Hakkaraisen maisemissa kuljetaan kultakauden jäljissä, mutta lähestymiskulma on
yksilöllinen, oma. Väritehosteet rikkovat harmoniaa, mutta myös alleviivaavat
sitä.
Antti Hakkarainen kultakauden jäljillä. Taidekeskus Salmela, |
Alkukesän kuvia ovat tarjonneet Ateneumin, Kiasman, Pariisin
ja Taidekeskus Salmelan näyttelyt. Sammatin Taideaitat on tänä vuonna
tauolla.
Salmelan tarjonta on runsas, haastavampi ja vaativampi kuin
viime suvena. Tekijöitä on enemmän kuin tässä on esitelty. Nuoret suomalaiset
tekijät onnistuvat vertailussa kansainvälisten mestareiden kanssa, keinot ja
kuvamaailma muuttuvat, mutta traditio ei katkea.
Kesä oikuttelee, kiusoittelee. Taide ei petä.
Petit Palais. |