Valmiissa maailmassa on helppo matkustaa. Rakennetussa
maailmassa pärjää aina. Eväitä ei enää pakata voipaperiin tai eväspulloa
sujauteta villasukan sisään. Tämä kaikki on itsestään selvää ja tylsää.
Nelostie ei turhia kaarra, ei kiemurra. Jyväskylän jälkeen se
kiskoo autojonot suorina raitoina kohti pohjoista, ennen Oulua on loputon
metsätaipale, joka hämärään vuodenaikaan näyttää tunnelilta.
Muutama tiehaara, yksinäinen himmeä valo jossain kaukana, täyteen sumppuuntuneet taukopaikat ja epätoivoinen epäjärjestys syöttölöissä, joille lomakausien alkaminen on aina nihkeä yllätys, ei lisämyynnin paikka. Viimeistään hiihtolomaviikoilla autojono on niin pitkä, että vähemmällä pääsee, kun pitää paikkansa eikä intoudu ohituksiin. Silti, katseen on oltava tarkka ja valpas.
Sielun eväät ja ajankulu ovat levyillä, äänikirjoilla.
Sinuhe kestää kuuntelua, vaikka sen olisi lukenutkin. Sinuhe
kestää monta lukemista, se on klassikko, todellinen klassikko. Ja lukijan
suoritus hieno.
Meitä on saatellut Maria Kallio ja Leena Lehtolainen. Jos
äänikirjat hakee kirjastosta, ei niitä koskaan saa ilmestymisjärjestyksessä,
vaan siksaksikinsokin. Edellisellä kerralla Maria ratkoo ensimmäistä murhaa,
seuraavalla viimeistään ja sitten jotain, joka on ollut uran keskivaiheilla ja
johon on myöhemmissä tarinoissa jo usein viitattu.
Väliäkös tuolla, Maria
napostelee iänikuisia lohtusalmiakkejaan, naukkailee joskus viskiä, pukeutuu
peitehommissa vanhaan minihameeseen ja valmistaa epäkronologisen
lähestymistavan vuoksi vaihtelevan kokoiselle perheelleen pastaa. Vaikka yhtenä
teemana on työuran ja äitiyden yhdistäminen, juonien polveilu on joskus
turhauttavaa. Erja Manto ja Krista Putkonen-Örn lukevat hyvin, muut heikommin.
Lehtolaisen
kolmiosainen Hilja Ilveskero –sarja on jäntevämpi, se on ilmeisesti jo
suunniteltukin rajalliseksi kokonaisuudeksi ja Krista Putkonen-Örnin napakka lukutapa
tekee sille oikeutta.
Loistava näyttelijä on aina loistava tulkki. Havukka-Ahon ajattelijan lukee Risto Mäkelä ja suoritus on niin mehevä ja mainio, että sen mukana matka joutuu. Kylän koiria tulkitsee hersyvästi Esa Saario.
Joskus äänikirja uudistaa kirjan, jonka jo luuli perinpohjin
tuntevansa. Veikko Sinisalon tulkinta Täällä Pohjantähden alla –trilogiasta on
häkellyttävä kokonaisuus. Kolme tukevaa laatikollista levyjä, tuntikaupalla
yhden miehen teatteria, jossa kirja elää tuoreena. Miten voi yhdellä miehellä
olla hallussaan sellainen rekisteri, joka tavoittaa niin Laurilan Anttoon
uhman, nuoren Leppäsen Aunen hempeyden viettelykohtauksessa ja räätäli Halmeen
viisauden.
Pohjantähti on luettu, minun ikäluokkani niitä, jotka ovat sen
lukeneet useamminkin ja silti, kuuntelu tuo uusia sävyjä taideteokseen, luenta
on oma taideteoksensa.
Seppo Jokisen sankari, Komisario Koskinen ratkoo
tamperelaisia rikoksia. Matka Hervannasta Sorin piiriin, myöhempien vaiheiden
asunto Rautatienkadulla on helppo sijoittaa mielikuviin Mansen keskustan
kortteleista. Ola Tuominen tulkitsee, Jokista on helppo kuunnella rapaisella
talvitiellä.
Viimeisten automatkojen ajankulu on ollut Henning Mankell ja
Kurt Wallander. Onko Eero Saarisen lukemien äänkirjojen Kurt Wallander se mies,
jota Krister Hendriksson esittää vai Rolf Lassgårdin rosoisempi hahmo – siitä
keskustellaan välillä etupenkillä.
Mutta kumpi vaan, Martinssonin ja Svedbergin hahmot ovat
samat kuin televisiossa.
Wallander on tietysti teeveestä tuttu, mutta kirjat ovat aivan jotain muuta kuin puoleentoista tuntiin puristetut, viilatut ja höylätyt
rikosjuonet. Mankell kirjoittaa ja kuvaa tarkasti, laventaa ja perustelee.
Rikostutkimus polveilee, juoneen liittyy ensin täydelliseltä poikkeamalta
vaikuttavia sivujuonia, jotka lopulta liittyvät yhteen.
Rikoskirja on viihdettä ja rikoskirja on rakentamisen taidetta.
Siksi juonen on oltava tarkka rakennelma ja looginen, jotta lukija/kuulija
viihtyisi. Henning Mankell on tehnyt taustatyönsä tarkasti ja huolella. Kiitos
siitä, vaikka kiitos tuleekin postuumisti.
Äänikirjat ovat suosittuja. Kirjaston äänikirjaosasto on
suppea ja välillä uutta kuultavaa on etsittävä kauan, parhaat ovat aina
lainassa. Vielä on löytynyt.
Niin, että jos kysytte, mitä te siellä automatkalla teette,
tässä on pieni osa vastauksesta. Kuunnellaan.
Jutun kuvissa on naavanuttu näre, muita puita, maisemia ja jänkhää.
Niillä ei ole mitään osuutta jutun sisältöön, mutta ne ovat usein matkan päämäärä.