”… jyskähti mökki ja kiljahti mökissä muija, avasi oven, kiroili
ja ärhenteli, heristellen nyrkkiänsä pakeneville veljille. Aapiskirja kourassa
ja haarapussi olalla veljet astelivat perätysten pitkin kirkkotietä, sanaakaan
vaihettamatta keskenänsä. Vihan vinhalla vauhdilla he vaelsivat: santa kihisi
ja pussit keikkui; eivätkä he huomanneet, kuinka joutui tie.”
Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä, toinen luku. Veljesten
epäonninen kosiomatka Männistön mökkiin.
Tuntuu kuin maailmassa olisi suuri sarana, josta elämän suunta
kääntyy. Natisee, kirskuu ja paukkuu mennessään, mutta kääntyy kuitenkin,
vaikka kuinka vastaan panisi. Sarana on kohta, jonka ohi ei pääse. Siinä
olevalta elämä vaatii sopeutumista, luovuutta, mahdollisuuksien oivaltamista,
joustoa.
Aleksis Kivi tunsi kansansa sielun. Seitsemän veljeksen epäonninen
kosioretki ei ole ainoa Kiven tuotannossa. Yhtä traaginen tai hupaisa on
Nummisuutarin Eskon kohtalo. Eskon elämän koko kaarta ei näytelmä kuvaa, vain
käännekohdan. Jääkö Esko vanhempiensa hoiviin, peräkammariin, ottaako neljännenkin
ryypyn ja hiipuu, vai miehistyykö veljesten lailla oman elämänsä hallitsevaksi
aikuiseksi?
Kipeä käännekohta – tai uutta luova mahdollisuus. Tekemätön
työ tuskin on tästä maailmasta mihinkään katoamassa, mutta työn tekemisen ja
organisoimisen ajatteleminen uudella
tavalla on välttämätöntä.
Entä jos kyse onkin itsenäisyydestä, aikuistumisesta? Siitä,
että on otettava omia askelia ja tehtävä valintoja, asetettava arvot
järjestykseen? Raivattava oma polku tiheikön läpi?
Tarvitsemmeko me yhä vieläkin Männistön muoria, joka kipakalla
huudolla panee pojankollit järjestykseen vai lukkaria, joka karttakepillään
takoo aakkosia koviin päihin?
Työssä, joka minut mutkaisten polkujen jälkeen valitsi,
muutoksia on ollut koko ajan. Ensin kirjoitettiin koneella ja
korjausnauhallinen pallokone oli unelmien täyttymys. Sitten tuli
videokirjoituskone, jossa tekstiä saattoi korjailla ennen tulostamista, sitten
tuli tietokone, uusi tietokone ja taas ja taas… Reprokamerat, jotka joskus
olivat toimiston komein härveli, ovat jo kauan ruostuneet jossakin.
Ammatteja katosi, mutta uusia tuli tilalle ja siinä
vaiheessa, kun itse siirryin kangistuviin taustajoukkoihin, muutos oli edelleen
vahvasti läsnä.
Moni muu työ jakaa saman kohtalon tai kehityksen. Jos
digitalisaatio hoitaa rutiinit, älykkäälle ihmiselle jää monta tehtävää.
Suunnittelua, johtamista, asiakaspalvelua, kehittämistä. On vain rohkeasti
hypättävä uuteen, kun sarana natisee ja lattia liikkuu.
Jukolan pojat selvisivät ja Eskollakin oli mahdollisuus
tulevaisuuteen. Jaloilleen se James Bondkin aina putoaa…
Kirjoitelman kuvat kertovat muutoksesta, joka on tuttu,
muuttumaton ja aina yhtä ihanan uusi. Ruska. Sitä ei voi digitalisoida. Vai
voiko?
Kauan sitten eräs lappilainen kuvaaja kertoi, kuinka oli
lähettänyt ruska-aiheisen kaitafilmin kansainväliseen kisaan. Filmikela tuli
paluupostissa takaisin, mukana pahoitteleva kirje, jossa todettiin, että värit
olivat ilmeisesti kuljetuksen aikana vaurioituneet. Filmi oli kunnossa, värit
huikeaa ruskan ilotulitusta.
Totta vai tarua? Totta on ainakin se, että pohjoisen
asukkaat kertovat mielellään meheviä tarinoita. Pää pystyssä, vakavalla
naamalla, itseensä uskoen.