… vaatimaton kappeli, pieni seurakunta vietti juhlaa. Kellotapulin
valmistumisesta on tänä suvena kulunut
250 vuotta.
Kirkko ja kellotapuli ovat täynnä tarinoita. Liikuttavia,
koskettavia, inhimillisiä. Selviytymistä, kestämistä, kohtalon iskujen
kohtaamista, onnistumisia. Kertomisen arvoisia kaikki. Sammattilaisten työ oman
kirkkonsa puolesta on huikea ja siitä on syytä olla ylpeä.
Köyhyyden voi unohtaa, perinne ja hengen palo ovat valtava
rikkaus ja voimavara.
Kirkko ja kellotapuli ovat turvassa. Niillä on tehtävä ja
toimi, ne ovat muutakin kuin vain historian muistomerkkejä.
Sammattilaiset ovat taistelleet ja ponnistelleet Paikkarin
torpan ja Lohilammen museon puolesta. On puhuttu, kirjoitettu, laulettu
itkuvirsiä, kerätty nimiä ja saatu erävoitto viivytystaistelussa. Mitähän
tulevaisuuden ennustaja sanoisi Lammintalosta?
Lohilammelta alkaa Lönnrotin suvun tarina, Paikkarilla
elävät Eliaksen lapsuusmuistot ja Lammintaloon päättyy professorin elämäntaival. Elämäntyö elää yhä, muistoina siitä ovat Lönnrot-opisto, Sammatin
150-vuotias kirjasto ja kansakoulu.
Paikkarin torppa on ollut Museoviraston hallussa vuodesta
1889, Lohilammen museo on ollut yleisölle avoin 1912 alkaen. Molemmat ovat
Sammatin kesäisiä nähtävyyksiä, joita Lohjan kaupunki ylläpitää, kolmantena
tässä sarjassa on Lammintalo, jonka isäntä on Suomen kulttuuriperinnön säätiö.
Entä jos?
Entä jos museot olisikin suljettu? Hiljaiset pihapiirit
olisivat hiljenneet kokonaan, arvokkaat muistot olisivat kadonneet, joko
varastojen uumeniin tai unohduksiin.
Tai entä JOS?
Entä jos Paikkarin torppa, Lohilammen rustholli ja
Lammintalo avattaisiin nyt, tässä ajassa ja tämän ajan ihmisille, uusina
museoina? Miten niitä kohennettaisiin, markkinoitaisiin, millaisia rakennelmia
museoiden ympärille tulisi?
Kuvittelen, en siis tiedä, mutta kuvittelen, että museon
perustaminen 1800-luvun mielenmaisemassa on ollut helpompaa kuin tavallisen
talon pystyttäminen tässä ajassa. Kukaan tuskin on kysellyt sähköpiirustuksia,
lvi-suunnitelmia tai toimenpidelupia. Jos museot nyt perustettaisiin,
byrokratiaa olisi taatusti enemmän.
Mutta jos museot nyt uusina avattaisiin, niitä varmaan
markkinoitaisiin tehokkaammin. Museokäyntiä taustoitettaisiin lisänäyttelyillä,
tietoiskuilla ja muulla materiaalilla.
1950-luvun kansakoululainen sai jo pikkutaaperona
rautaisannoksen suomalaisten suurmiesten elämäkertoja. Kun suurten ikäluokkien
lapset kesälomallaan vierailivat Sammatin museoissa, heille ei tarvinnut
kertoa, mitä ovat Kalevala ja Lönnrot. Ensimmäiset tarinat oli kuultu jo
alaluokilla, laajempiin analyyseihin ehdittiin aikuisuuden kynnyksellä. Taustatieto
oli hallussa, kun museoon astuttiin.
Paikkarin torpan, Lohilammen ja Lammintalon tulevat kävijät
ovat koulutettua ja sivistynyttä väkeä, mutta kaikille eivät Lönnrotin ja
Kalevalan perusfaktat enää ole tuttuja. Maailma on muuttunut, tieto lisääntynyt,
osaaminen pirstaloitunut, kulttuuri moniarvoistunut.
Kaikki kävijät eivät ole suomalaisia eivätkä kaikki kävijät
tunnista meille suomalaisille tärkeitä arvoja, vaikka ne meidän mielestämme
yleispäteviä ovatkin. Silti museoiden markkinointi tuntuu edelleen nojaavan vanhoihin
ajatusmalleihin.
Kun museot ensi
suvena avaavat ovensa, odottaako kävijää sama näyttely ja samat asetelmat kuin
aina ennenkin? Vai tiedostetaanko, että nyt on etsikkoaika, jonka kuluessa
museoiden markkinointi ja esittely pitää päivittää? Annetaanko vanhoille
tarinoille uudet siivet?
Voin olla väärässäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti