Huhtikuun yhdentenätoista vuonna 1802 Pokan torpan muori
kuljetti Paikkarin torpan nuorinta lasta kasteelle Karjalohjan Rannanpeltoon.
Oli sakea lumipyry, matkanteko oli vaivalloista, pienokainen kitisi ja itki
kylmää ja outoa kyytiä. Kaiken vaivan keskellä pääsi isä-Fredrikin valitsema uljas
nimi unohtumaan. Kappalainen Gabriel Procopaeus suoritti kasteen ja antoi
lapselle almanakasta löytämänsä nimen.
Kun seurue vihdoin kotiutui Paikkarin torppaan, Haarjärven kylään Sammatin kappeliin, Pokan
muori sai vanhemmilta nuhteet. ”Tuisku-Jaakko” tai ”Hulikka” olisi ollut
parempi nimi kuin Elias Lönnrot. Siihen nimeen oli kumminkin tyytyminen, eikä
se huonoksi osoittautunutkaan.
Lönnrotin lapsuusvuosien Suomessa kirkonmiehet olivat
sivistyksen etulinjassa. Kirjallinen kulttuuri oli alkanut suomen kirjakielen
luojan, Mikael Agricolan elämäntyöstä, Uuden Testamentin ja muiden hengelliseen
elämään kuuluvien perusteosten suomennoksista. Maallisempi kirjallisuus oli
vähäistä, kansan sanataide eli suullisena traditiona ja odotti löytäjäänsä.
Tänään vietetään Mikael Agricolan päivää – tarkkaa syntymäpäivää
ei aikakirjoista löydy, suurmiehen arvellaan syntyneen noin 1510, kuolinpäivä
on 9.4.1557.
Tänään on myös Elias Lönnrotin syntymäpäivä. 245 vuotta kului
Agricolan kuolemasta Lönnrotin syntymään, 211 vuotta on kulunut Lönnrotin
syntymästä tähän päivään.
Suomen kirjakielen rakentajana, kielen tutkijana
Lönnrot täydensi Agricolan työtä ja teki suomesta tieteen ja tutkimuksen kielen.
Suurmiesten työsarka on ollut pitkä ja se jatkuu vielä tänäänkin.
Suomen kielen juhlapäivänä ja Elias Lönnrotin syntymäpäivänä
vuonna 2002 juhlittiin arvokkaasti ja samalla julkistettiin Sammatin
uusi historiateos. Olin saanut tehtäväksi julkistamistilaisuuden juontamisen.
Jännitti, pelotti, oli epävarma olo. Yleisönä olisi huikea joukko
korkea-arvoisia kutsuvieraita, kenet heistä pitäisi mainita muiden edellä? Kestäisikö
ääni, olisiko käsikirjoitukseni kelvollinen, entä jos sattuisi jotain
odottamatonta?
Lähdin pölyisestä Helsingistä kohti Sammattia. Oli jo kevät,
mutta kevään värikkäät merkit puuttuivat vielä, oli se hetki, jolloin luonto
kerää energiaa ennen kuin puhkeaa päivä päivältä kiihtyvään kukoistukseen.
Emäntäkoulun pääovella huomasin ensimmäiset, lämpimälle seinustalle
nousseet sinililjat, scillat. Aloin ajatella, että tästä kaikesta on ehkä
sittenkin mahdollista selvitä joltisellakin kunnialla, kun kukatkin olivat jo
nousseet, juhlan kunniaksi.
Kevät on nytkin antanut odottaa itseään. Lunta on tuiskunnut
ja pyryttänyt, yöt ovat kylmiä ja pälvet vähäisiä.
Oliko vuoden 1802 kevät
samanlainen, viileä ja oikukas? Millaisin miettein torpassa odotettiin kevään tuloa?
Pelkäsikö kraatari Lönnrot, ettei toukotöihin päästä ajallaan, että sato jää
heikoksi ja elämän karut ehdot muuttuvat entistäkin karummiksi? Kantoiko
äiti-Ulrika huolta kasvavan perheensä selviytymisestä, leivän riittämisestä? Mistä
löytyi lohtu ja toivo? Lapsen silmistä, kevään ensimmäisistä merkeistä?
Nykysuomalaisella on lupa nauttia pitävistä pilkkijäistä ja
loistavista hiihtokeleistä, joita on näihin asti riittänyt, aina eteläisintä
Suomea myöten. Elämä ja toimeentulo on kiinni muustakin kuin maan antimista,
säästä saa myös nauttia.
Miehet, jotka loivat suomalaisen sivistyksen ja kulttuurin
perustan ja tekivät näin mahdolliseksi modernin Suomen kehittymisen, saavat
tänään juhlaliputuksen. Eleetön, mutta hyvin suomalainen kiitos.
Tuisku-Jaakon syntymäpäivä kuluu työn ja kirjallisten
puuhien merkeissä. Käytössä ovat samat 29 välinettä, joilla jo Agricola ja
Lönnrot tekivät urotöitään. Ne ovat tässä ja niitä on lupa meidän kaikkien edelleenkin
käyttää, iloksi, opiksi sekä maan ja kansan parhaaksi:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö
Hyvää kevättä, Mikael ja Elias! Kiitos!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti