Ensimmäisen kerran pala nousi kurkkuun, silmät sumenivat
heti alussa.
Noin sen on täytynyt mennä. Tuolta se on varmasti tuntunut. Tuolta
se on näyttänyt. Puiden säleet, multa ja suolampien vesi roiskuivat valkokankaalta
melkein katsomoon asti.
Silmät kostuivat, pala nousi kurkkuun monta kertaa, harvoin
olen ollut elokuvassa mukana näin täysillä. Minunkin isäni, kauan sitten, tuolla.
Kuinka hän, silloin vasta asevelvollisuutensa suorittanut nuori mies, jaksoi ja
selvisi? Selviytymistään hän on selittänyt hyvällä peruskunnolla, joka oli
karttunut asevelvollisuusaikana, harjoituksissa ratsailla ja maastossa. Silti,
jaksaminen ja kestäminen on saavutus, jonka kaikkia taustoja en ole tullut
tuntemaan.
Olin päivänäytöksessä, jossa suurin osa yleisöstä oli
ikätovereitani tai vanhempia – ainakin siltä näytti. Ei ainoatakaan
karkkipussin rapsahdusta tai muuta sivuääntä, yleisö seurasi hievahtamatta ja
pysyi tiiviisti paikoillaan koko kolmen tunnin ajan. Kotimatkalla ajattelin,
että taisi olla hyvä ajatus mennä juuri päivänäytökseen, sillä kesti hyvän tovin,
ennen kuin tunteet tasaantuivat. Vaikutelmia oli niin paljon.
Olen nähnyt kaikki kolme tuntematonta. Kaikki ikäiseni ovat.
Väinö Linnan kirjoittama kertomus konekiväärikomppanian vaiheista on painunut yhtä
syvälle sieluun kuin jouluevankeliumi. Itsenäisyyspäivän perinteisiin kuuluu
Edvin Laineen ohjaama Tuntematon, on mielenkiintoista
nähdä, millaisen esityspaikan uusin versio aikanaan saa. Se ei ole perheen
pienimpien katsottavaa.
Tuntematon sotilas oli kodin kirjahyllyssä, samoin kuin
Pohjantähdetkin. Luin ne, ehkä vähän alaikäisenä, mutta eivät vanhemmat niihin lukemisiin
puuttuneet. Olen lukenut myöhemmin uudelleen, kuunnellut Veikko Honkasen
taidolla lukeman äänikirjan, mutta tämän katselukerran jälkeen kaivan hyllystä
myös Sotaromaanin, jota en aikaisemmin ole tullut avanneeksi.
Miten paljon vaikuttaa se, että tarina on tutumpaakin
tutumpi? Miten paljon vaikuttaa se, että tietyt henkilökuvat ovat sidoksissa
tunnettuihin näyttelijöihin? Kertojaa ei ollut, eikä tarvittu. Aluksi huomasin
odottavani tiettyjä repliikkejä, ennen kuin tempauduin mukaan. Kaikkia ikonisia
kohtauksia ei ollut mukana, repliikit olivat tuttuja, mutta samalla tämän
elokuvan puhetta, hyvä niin. Kovennettua
ei seisottu eikä Honkajoen kaikkia puheita kuultu. Myös niin on hyvä.
Olen surkea televisionkatselija, ainakin, mitä suomalaisiin
viihdepläjäyksiin tulee. Käännän kanavaa heti, kun Jussi Vatanen tai Aku
Hirviniemi sekoilevat tekemällä tehdyissä hupailuissa, nolausohjelmissa ja epätietokilpailuissa.
En viihdy, vaan tunnen suurta myötähäpeää ja suren hienon näyttelijäntaidon
ryöstöviljelyä. Kaikelle tälle sekoilulle on varmaan joku perustelu,
toivottavasti ei yleisön krooninen aliarviointi.
Aku Hirviniemi vakuutti Kansallisteatterissa Nummisuutarin
Eskona, uudessa Tuntemattomassa hän on upea ja uskottava Hietanen, sävykkäämpi
ja vakavampi kuin aikaisempien elokuvien velikullat. Jussi Vatasen olemus sopii
loistavasti luutnantti Koskelan saappaisiin. Henkilövalinnat ovat kautta linja
onnistuneita, uskottavia.
Tuntematon sotilas on alikersantti Antero Rokan tarina.
Rokka on suomalaisten näyttelijöiden Hamlet, lavean rekisterin mestarien rooli.
Reino Tolvasen ja Paavo Liskin suoritukset ovat hienoja, mutta Eero Aho on oman
elokuvahistoriani paras ja uskottavin Rokka. Rokan rinnalla Arttu Kapulainen on
paras ja uskottavin Suentassu, mies paikallaan tositoimissa. Louhimies antaa
Rokalle enemmän tilaa kuin edeltäjänsä, perustellusti. Ei liene sattumaa, että
Rokan hahmoa on käytetty esimerkkinä joissakin johtamistaidon kirjoissa.
Rokka on kotiseutunsa puolustaja, joka muuttuu
tappokoneeksi, rajuissa taistelukohtauksissa Louhimies osoittaa tuntevansa
modernin toimintaelokuvan säännöt ja käytännöt.
Koskettavimmillaan elokuva on silti suvantokohdissaan. Rokan Antilla on
myös herkkä ja uskottava puolensa. Rokka ja hänen vimmainen taistelumotivaationsa
saa Louhimiehen elokuvassa myös tervetulleen taustoituksen. Pienviljelijä
Kannakselta, Tikkakosken mannekiini, käy kotona, huolehtii perheestään ja
puolustaa ase kädessä kannakselaista elämänmuotoa.
Rokan perhekin joutuu lähtemään evakkoon, yksi
riipaisevimmista kuvista on se, jossa lettipäinen tyttö kuljettaa pientä vasikkaa
asemalle ja evakkojunaan. Rokan emäntänä Paula Vesala tekee hienon
roolisuorituksen. Kun äidin on vaikea puhua lasten kanssa sodasta, hän
turvautuu tuttuihin lauluihin.
Louhimiehen elokuva puhuu yhtä paljon kuvin kuin sanoin,
kuvastossa on hienoja yksityiskohtia ja rinnastuksia. Veteen hyppäävät
pikkupojat – veden varaan joutuneet taistelijat – luonto ja luontoa säälittä
tuhoava taistelukoneisto.
Olisiko Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas ollut mahdollinen
jo vuonna 1955? Tuskin. Laineen Tuntematon on mustavalkoinen, vasta seuraavina
vuosina alettiin tuottaa värielokuvia. Äänielokuvia oli tuotettu jo
1930-luvulla, mutta teattereiden äänentoisto oli melko vaatimattomalla tasolla.
Vaikka tuotannon tekniset edellytykset olisivat olleet samat
kuin nykyään, tuskin sittenkään. Kansallisteatterin ja parhaiden teattereiden
näyttelijöiden parhaimmisto esiintyi kuin teatterin lavalla, parhaaseen
estradityyliin artikuloiden ja esiintyen. Sota oli toki vakava asia, mutta
elokuvassa oli samaa leikkisyyttä ja keveyttä kuin niissä sotajutuissa, joita
isäni minulle kertoi. Sota oli sarja sattumuksia ja kommelluksia, sota oli
seikkailu, jonka ankaruudesta isä pystyi puhumaan tyttärelleen vasta elämänsä
viimeisinä vuosina.
Rauni Mollbergin Tuntematon vuodelta 1985 on jäänyt vieraammaksi.
Se on pohdiskeleva, pasifistinen elokuva. Äänimaailma on uudenlainen, enää ei
skandeerata teatraalisesti, vaan puhutaan niin kuin arkimaailmassa. Näyttelijäkaarti
on upea, mutta ovatko tässäkin avainhenkilöt hieman liian vanhoja?
Uusin tuntematon marssittaa esiin uusia kasvoja, sotilaat
ovat nuoria. Laineen elokuvan henkilögalleria on laaja, Louhimies keskittyy
konekiväärikomppaniaan.
Uusin tutkimuskirjallisuus on tuonut esiin sodan
raadollisempaa puolta, sielultaan järkkyviä sotilaita ja upseereja. Joistakin
sodan aikana tehdyistä ratkaisuista on vasta nyt kyetty keskustelemaan.
Louhimiehen elokuvassa tämä puoli nousee selkeämmin esiin, erityisesti
loppujaksossa, jossa uupuneet sotilaat eivät enää jaksa noudattaa esimiehen
käskyä, vaan perääntyvät. Rinnastukset ovat tehokkaita: kun rintamalla jo puhutaan
siitä, miten sota on jo hävitty eikä Suur-Suomi ole mahdollinen, upseerien
korsussa kajahtavat vielä Horst Wesselin säkeet.
Katsojakokemukseni taustalla on kaikki se, mitä tammenlehväsukupolven
edustajat ovat kertoneet. Olen kuullut kertomuksen siitä, miten nuori
tyttö, hädin tuskin lapsi, joutui huolehtimaan evakkoon lähtevien karjasta,
kulkemaan lehmien kanssa kohti tuntematonta päämäärää ja ottamaan aikuisen
ihmisen vastuun. Vastuunsa hän kantoi kunniakkaasti.
Kun kapteeni Kariluodon kello nostetaan esiin, en voi olla
ajattelematta iäkkää upseerin sotaretkeä. Paljon hän ei siitä minulle puhunut, mutta
näytti joskus rannekelloa, jonka oli ennen rintamalle lähtöään
hankkinut. Kun jouduttiin tositoimiin, tarvittiin luotettava ajannäyttäjä.
Laatukello palveli pitkään vielä rauhankin aikana.
Isäni suoritti asevelvollisuutensa ratsuväessä. Sotaan
lähtiessä joukot jalkautettiin, mutta hevosista hän sai vastuun myös sodan
loppuvaiheessa, Suursaaressa. Armonlaukauksen antaminen haavoittuneelle
hevoselle oli yksi vaikeimmista tehtävistä, välttämätön, mutta raskas
velvollisuus.
Tuntematon sotilas ei ole yhden katselukerran elokuva. Se ei
myöskään ole turha elokuva. Myönnän joskus epäilleeni hankkeen mielekkyyttä ja myönnän
mielelläni olleeni väärässä. Itsenäisen Suomen satavuotisessa historiassa on
muitakin kiinnostavia ja kunniakkaita lukuja, mutta myös kertomuksia, joiden
uudelleen avaaminen ja rohkea käsitteleminen voisi olla hyödyllistä.
Suomalaisen mollaamisen ja nollaamisen kulttuurin historia
on pitkä ja surullinen. Aleksis Kivestä ja August Ahlqvist Oksasesta Timo K. Mukkaan,
Lassi Sinkkoseen ja Väinö Linnaan. Toini Havun arvio Linnan Tuntemattomasta on ankea
luku sanomalehtikritiikin historiaa. Miksi me emme pääse irti tästä pessimismin
kierteestä? Miksi me emme osaa asennoitua positiivisemmin kunnianhimoisiin yrityksiin
kuvata kansakunnan historiaa?