Alussa…
Jaakko Saari valittiin vaaleilla Sammatin kirkkoherraksi ja
hän astui virkaansa vuoden 1989 alussa. Kirkkoherra asettui asumaan pappilaan
ja pappilan autotalliin asettui keltainen Mersu, jolla Jaakko ehti ajaa
miljoona kilometriä. Lähtösaarnan aikaan Mersu oli jo aristokraattinen ja
oikukas autovanhus.
En muista, koska tapasimme ensimmäisen kerran. En muista,
millainen se tapaaminen oli, maalla on aina tapana jännittää, kun pitää ajatella kirkkoherran tapaamista ja kruusata hiukan.
Mutta kun tutustuimme paremmin, se oli lähimmäisenrakkautta
lähes ensimmäisellä silmäyksellä. Jaakko
Saari on helposti lähestyttävä, joviaali persoonallisuus, joka osaa olla
vakava ja joka osaa laskea leikkiä – aina tilanteen mukaan. Jaakko osoittautui
myös mainioksi saarnamieheksi.
Sitten…
Toimimme sammattilaisissa järjestöissä – samanaikaisesti,
rinnakkain – ja olimme – samaan työryhmään kutsuttuina – mukana kokoamassa pitäjänhistoriaa.
Jaakko tuli paikkakunnan rientoihin, jatseista Piponius-seuroihin, kannustavana
ja rohkaisevana. Juhlittiin Lönnrotia, juhlittiin kirkon 250-vuotista historiaa
ja vietettiin Sampojuhlia. Piponius-seuroissa Esa Pethman säesti Lönnrotin
virsiä saksofonilla ja Jaakko kokosi nimekkään puhujajoukon.
Jaakko Saarella oli myös toisenlaisia tehtäviä, välillä hän
joutui jättämään seurakuntansa sijaisten hoitoon. Väitöskirjatyötä, asiantuntijatehtäviä. Joskus muistan pohtineeni, olisiko hän sittenkin mieluummin uppoutunut
tieteeseen. Ei se niin ollut – viimeistään saarnoja lukiessa kävi selväksi,
kuinka tärkeä oma seurakunta uskollisine jäsenineen oli.
Jaakko Saari teki Sammatin seurakunnasta
kulttuuriseurakunnan. Hän nousi saarnastuoliin ja puhui voimallisia sanoja. Hän
tutki Elias Lönnrotin elämäntyötä ja erityisesti Lönnrotin virsiä. Lönnrotin
tavoin hän oli mukana kirkon korjaustyössä, rakentamassa seurakunnalle
tulevaisuutta. Työ virsien parissa jatkuu, eläkkeelläkin.
Luottamus…
Kesällä 2016 tapasimme Sampomäellä. Jaakko oli paikalla elämänkumppaninsa
Irman kanssa. Jaakko otti puheeksi saarnakokoelman julkaisemisen ja pyysi
mukaan työhön. Syksyllä sain haltuuni neljä jykevää mappia, täynnä puheita ja
sanaa. Luottamuksen osoitus, josta en halunnut kieltäytyä, vaikka tehtävän laajuus
päätä huimasikin.
Kannoin mapit työhuoneelleni, selailin niitä ja selailin, yhä
uudelleen. Otin avuksi punaiset, vihreät ja keltaiset post-it –lappuset. Syksyn
mittaan kansiot muuttuivat yhä hurjemman näköisiksi, kun saarnaliuskojen
reunoilla lepatti värikkäitä lippulappuja, niihin huonolla käsialalla
raapustettuna saarnan aihe. Olen aikaisemmin tehnyt joitakin koosteita
sellaisista aineistoista, joita ei ole ollut lupa alleviivata tai muuten
käsitellä, liimalappusista on tullut minun työmenetelmäni.
Saarnoja riitti, valinnan varaa oli. Samasta teemasta oli
tarjolla useita variaatioita, joista saattoi valita koskettavimman, sopivimman.
Mutta missä järjestyksessä tekstit pitäisi esittää? Tutustuin kirkkovuoteen
kansankirkon verkkosivuilla ja opin, että jokainen kirkkovuosi on omansa,
riippuen siitä, miten pääsiäinen vuodenkierrossa asettuu. Aloin vähitellen
ymmärtää pyhäpäivien systematiikkaa ja löysin työkalun, jonka avulla sain
valitsemani tekstit järkevään järjestykseen. Jokaisella sunnuntailla on oma
Raamatun tekstinsä ja jokaisella sunnuntailla on naseva otsikko. Otsikoita on
syytä kunnioittaa, sillä niiden avulla lukija voi paikantaa tekstit omaan
kirkkovuoteensa.
Saarna ei ole mainos...
Mainonnan suunnittelija tietää kirjoittavansa tekstiä, jota
kaikki siihen törmäävät eivät halua lukea – tai eivät ainakaan halua myöntää
lukevansa. Jotta teksti houkuttelisi, on kirjainten lomaan rakennettava
kiinnekohtia, koukkuja, joihin satunnainen selailija pysähtyy ja tarttuu.
Se,
mikä toimii myyntikirjeessä, ei kuitenkaan toimi saarnassa. Saarnaan ei voi
lisätä väliotsikoita eikä hartaustekstiin voi raapustaa reunahuomautuksia
KATSO! Voit voittaa! tai piirtää tähtiä
tai nuolia. Silti, saarnankin pitää palkita lukijaansa, saada hänet viihtymään.
Miten korvata puuttuvat äänenpainot?
Ratkaisin tilanteen jaksottamalla tekstiä erottuviin kappaleisiin ja nostin
sisällön parhaita virkkeitä esiin tekstipinnasta kursivoinnin avulla. Tekstiä
en muuttanut, sillä siihen ei ollut tarvetta. Teksti oli hienoa ja koskettavaa,
se oli vain siirrettävä käsikirjoituksesta ladelmaksi, luettavaan muotoon.
Luottamuksen arvoinen?
Saarnavalikoima tai -kokoelma on valmis. Kirjaksi painettuna ja
lähdössä maailmalle, lukijoille. Sain tehdä valintoja monien erilaisten
tekstien välillä eikä yksikään niistä ollut huono. Valitsin kokonaisuuteen
tekstejä, joiden uskoin kestävän aikaa ja monta lukukertaa. Ajankohtaisiin
asioihin ja ilmiöihin puuttuvat, sinänsä hyvät tekstit sivuutin, sillä aika
vanhentaisi niitä lisää, oli jo ehtinyt vanhentaa.
Kun tavoitteena oli ajattomuus, päivämäärät jätettiin pois
kaikista muista paitsi avainteksteistä. Vaalisaarna, tulosaarna, lähtösaarna –
ne on määritelty ja niiden kautta määrittyy Jaakko Saaren työ Sammatin
sielunpaimenena.
Käsikirjoitus lähti luettavaksi, tehtiin korjauksia ja paino
viimeisteli työn. Haikein mielin keräsin punaiset ja keltaiset ja vihreät
lappuset tekstisivujen reunoilta, niputin kirjassa käytetyt tekstit omaan
mappiinsa ja palautin aineiston sen kirjoittajalle, kunnioittaen.
Isä-Jaakon sana ja saarna Jaakko
Saaren kirja, joka julkaistaan hänen 70-vuotisjuhlassaan. Onnea!
Saarnatekstien kautta olen oppinut tuntemaan syvällisen,
oivaltavan ja uskossaan tinkimättömän Kauko Jaakko Kustaa Saaren. Olen ylpeä ja
iloinen siitä, että sain tämän tehtävän, kiitollinen siitä.
Kirja on valmis ja nyt on lukijoiden vuoro.
Kiitos, Isä-Jaakko!