Kirjeenvaihtaja Tammerkosken tuntumasta soitti tuohtuneena.
Oli kuunnellut radiota ja saanut uutta tietoa. Juontaja oli kertonut, että 5.2.
on Johan Ludvig Runebergin päivä, tiedättehän tämän historian veijarin, joka
kokosi Kalevalan.
Sammattiseuralaisille tunnusti joku jo viime
vuosituhannella, että on aina tykännyt Aleksis Kivestä. Niin me kaikki
tykkäämme, mutta oppineen ohikulkijan tarkoitus oli ehkä sittenkin sanoa jotain
kohteliasta Sammatin suurmiehestä, Eliaksesta.
Urheilutapahtumat tapahtuvat Dordmundissa tai Mynssenissä,
Vaikka Saksassa saa helpommin ostettua junalipun ja pääsee perille, jos käyttää
muotoja Dortmund tai München.
Pikkujuttuja, hei mitä välii kuka tämmöstä tarttee ja meillä
oli tää jo viime vuosikurssilla ei sitä enää kandee muistaa. Ai mitä? Missä on
Mikkeli? Ai mikä Puula? Ai minkä Saimaan lähellä?
Kaiken, minkä olen oppinut, olen oppinut kovemman kautta.
Minulla ei ole luontaista lahjakkuutta, jonka avulla Pohjanmaan joet ja
Kokemäenjoen vesistöt ja vesijaot olisivat pänttäytyneet päähäni kuin
itsestään, vettä valaen. Sama koskee vahvoja verbejä, astevaihtelua,
man-passiiveja ja pluskvamperfektiä. Matematiikasta nyt puhumattakaan. Kiitos kuuluu opettajille.
Kieliä en koskaan ole opiskellut siksi, että se olisi ollut
hauskaa tai helppoa. Kysykää opettajalta tai ehtolaiskurssin vetäjältä, ellette
usko. Kieliä olen parhaiten oppinut silloin, kun on ollut palkitsevaa ja
hauskaa luoda kontakteja ihmisiin yli kulttuurirajojen. Tehokkain menetelmä on
sama, jolla ennen kerrotaan kissanpoikasia eliminoidun: kun heitetään veteen ja
on pakko päästä omin avuin pinnalle, pääsee pinnalle ja oppii uimaan.
Keskustelimme tänään pitkän tovin värisokeudesta saksalaisen
ystäväni kanssa. Hän ei ehkä koskaan ole nähnyt samaa punaista kuin minä enkä
minä tämän keskustelun jälkeen enää tiedä, näenkö PMS-värikartan punaisen
oikein ja juuri niin kuin pitää. Muutama yhdeksän pisteen virhe tai kömpelö (nicht
gebräuchlich) sanavalinta saattoi ehkä hulahtaa sähköposteihin mukaan, mutta
kumminkin. Saimme aivojumppaa.
Kuulun siihen ikäluokkaan, jonka yleissivistykseen kuuluu
tietää, että Runeberg on kansallisrunoilija, Maamme laulun kirjoittaja ja
Vänrikki Stoolin tarinoiden mestari.
Aleksis Kivi oli Nurmijärven poika, joka loi suomalaisen
kaunokirjallisuuden perusteokset, Seitsemän veljestä, Kanervalan ja
Nummisuutarit. Sitten on vielä Sakari Topelius, joka kirjoitti Lukemisia
lapsille ja Välskärin kertomukset sekä suomalaista sielunmaisemaa takoneen
Maamme kirjan, oppikirjojen ykkössuosikin.
J. L. Runeberg ja J. V. Snellman kirjoittautuivat Turun Akatemiaan
syksyllä 1822. Samalla viikolla mukaan liittyi köyhä kraatarin poika Sammatin
Paikkarilta, Elias Lönnrot. Eliaksesta tuli lääkäri ja kielitieteilijä,
Kalevalaa kootessaan hän tuli samalla keränneeksi paljon tietoa
suomalaisuudesta ja suomen kielestä.
Nämä innostuneet, ihanteelliset ja opinhaluiset nuoret
miehet kasvoivat suurmiehiksi, saivat muut liittymään itseensä ja saivat
hengenviljelyn viriämään. Jokaisella on oma ansionsa siinä, että Suomesta tuli
itsenäinen sivistysvaltio. Heillä oli halua oppia ja he opiskelivat asiansa
tunnollisesti ja tarkasti. Heillä oli laaja yleissivistys ja he toimivat tehokkaasti
verkostoissa ja tietoverkoissa - vaikka kännykät, hakukoneet
ja muut värkit keksittiinkin vasta myöhemmin.
Aikana, jolloin oppiennätyksien määrittely oli tuntematon
käsite, nämä miehet opiskelivat nöyrin mielin ja saavuttivat sivistyksen. On
siinä varmaan aika lailla kivistystäkin koettu, kun sivistystä on omaksuttu.
Tietoa ja oikein ilmaistua tietoa kaikki suurmiehemme ovat
arvostaneet. Sen kunniaksi voisimme mekin pyrkiä tarkkaan ja täsmälliseen
ilmaisuun. Aina se ei onnistu, vaikka kuinka yrittäisi, mutta sittenkin, yritetään sitkeästi!
Hyvää Runebergin päivää!
Kirjoitelman kaikki yhtäläisyydet todellisuuden ja
todellisten henkilöiden lausumien todellisten repliikkien kanssa eivät ole
tahallisia vaan väistämättömiä.