Ukkonen teki lyhyen työvierailun, saatiin kunnon sadekuuro.
Sateen jälkeen koko koillisranta oli hetken sininen. Kimmo
Kaivannon sininen.
Taidekeskus Salmelan tämän kesän näyttely on nähty ja ilolla
todettu, että tänä vuonna anti on todella tasokasta. Juhlanäyttely on taiteen
ihailijalle juhlaa.
Kimmo Kaivannon käsialasta ei voi erehtyä. Se on muutakin
kuin sininen, viivan voima ja aiheen käsittely paljastavat tekijän ennen kuin
on ehtinyt katsoa kuvastosta. Samanlaisia mestareita ovat Esko Tirronen ja Eero
Hiironen. Taidokasta, tunnistettavaa. Hiirosen töissä näkyy suvereeni
metallityön hallinta.
Nina Ternon hevoset ovat Salmelan vakiokalustoa, uudessa esillepanossa nekin saavat eloa. Uutta olivat Ternon piirrokset: hellää viivaa, joka hyväilee hevosen piirteitä, vastakohta veistosten hallitulle rosoisuudelle.
Antti Huovisen muotokuvissa on elämän sykettä.
Milloin syntyy taiteilijan käsiala? Miten alkaa
tunnistettavuus? Salmelan nuorista taitajista vakuuttivat Tero Laaksonen, Tiina
Suikkanen ja Kia Taegen. Antti Huovisen henkilökuvat olivat kuin tuttavia,
ihmisiä, joita olisi ollut helppo lähestyä ja jututtaa. Netta Tiitinen oli
jälleen mukana, tunnistettavana, ei ehkä aivan yhtä valloittavana kuin
edellisillä kerroilla, mutta selkeästi oman tyylinsä tekijänä.
Onko tunnistettava käsiala muutakin kuin vain katsojan
ahaa-elämys? Kas, Kaivanto, hyvää päivää, Hiironen. Voiko käsiala olla kahle,
maneeri? Mistä tietää, milloin on aika uudistua? Pohtiiko taiteilija tällaisia
asioita?
Kirjoittaminen on ensisijaisesti taitoa, useammin osaamista
ja kielen instrumentin hallintaa. Tiedotetta, myyntitekstiä tai pöytäkirjaa
sorvatessa oma käsiala on taustalla. Lukijan ei tarvitse tunnistaa kirjoittajan
tyyliä vaan oivaltaa sisältö. Käyttöohjeesta tulee harvoin hyvä, jos se on
ensisijaisesti luova taideteos. Onko kuvataiteilijalla samanlaisia arkitehtäviä
kuin kirjoittajalla?
Luova tekstintuottaminen, sanataide on vain murto-osa kaikesta
sanallisesta viestinnästä. Silti, kaikkein nautittavinta luettavaa ovat
Haanpään jutut, Paulaharjun mestarilliset kuvaukset, helisevä Leino ja joskus
ilkikurinen Mustapää. Antti Tuurin pelkistetty virke. Arkaainen Aleksis Kivi ja
maalaileva Juhani Aho. Tyylit, jotka tunnistaa yhtä lailla kuin Kaivannon
sinisen.
Sateen jälkeen maiseman värit pelkistyvät. |
Jokaiselle kirjoittajalle luova kirjoittaminen on tärkeää,
sillä se pitää käsialan virkeänä. Rytmi, kuva, tunne saa tekstin pulppuamaan omien
lainalaisuuksiensa mukaisesti. Onko kirjoittajan flow samanlainen kuin maalarin
inspiraatio?
Salmelan jälkeen on vuorossa toinen kesän kohokohdista,
Ateljee Hannulan kesänäyttely. Mestari Simo Hannulan käsiala, joka ei koskaan
alistu maneeriksi.
Maltan tuskin odottaa.
Hyvää taidekesää, käykää näyttelyissä!