perjantai 18. elokuuta 2023

Kustaa Saksi - Rajamailla - näyttely Designmuseossa



Kustaa Saksin Rajamailla-näyttely Helsingissä, Designmuseossa on tekstiilitaiteen ystävälle juhlaa. 

Kustaa Saksi on lähtöisin Kouvolasta, tällä hetkellä hän asuu Amsterdamissa. Kudotut taideteokset toteuttaa TextielMuseumin yhteydessä toimiva TextielLab. Museo toimii Tilburgin yliopistokaupungissa, Alankomaiden eteläosassa. Teokset on valmistettu perinteisellä, jaquard-tekniikalla, niiden toteuttaminen on ollut koneita ohjelmoiville asiantuntijoillekin haaste. 

 

Tekemisen lähtökohtana on suomalainen käsityöperinne. Ryijyt, täkänät, raanut ja muut kudonnaiset ovat näidenkin töiden taustalla: kangaspuita ei enää kaikissa taloissa ole, mutta käsityöt ovat arvossaan. Kustaa Saksi on edennyt pitemmälle, maailmanluokan tekstiilitaiteeseen.  


Migreenin alkuvaiheita kuvan keinoin. 


Kustaa Saksin visuaalinen maailma on runsas ja ainutlaatuinen. Taustalla on krooninen sairaus, migreeni, jota Kustaa Saksi näyttelyn yhteydessä esitettävässä haastattelussa luonnehtii lahjaksi. 

 

Päänsärky lamauttaa, raastava kipu nostaa tajuntaan kuvioita, hahmoja, värejä. Nämä näyt taiteilija jalostaa kuvamaailmoiksi, joissa riittää tutkittavaa. Satumaisia puutarhoja, vahvoja värejä, outoja eläimiä ja eksoottisia kukkia. Ja myös mustavalkoisia kuviopintoja, teräviä muotoja, mutta pääosassa ovat unimaailmat. 



Joka on joskus kärsinyt migreenistä, tuntee sairauskohtauksen alkuvaiheessa esiin nousevat terävät sahalaidat ja mustavalkoiset hahmot, vähitellen takeltavan puhekyvyn ja puuroutuvat ajatukset. Migreeni pysäyttää ja pakottaa vetäytymään hämärään huoneeseen. Migreeni ei ilmeisesti ole yksi vaiva eikä yksi oire: jokainen kärsii siitä tavallaan, Kustaa Saksin oireet lienevät monta vertaa rajummat kuin työn aikana paikoilleen jumiutuneiden hartioiden takia joskus kipuilevan kirjoittajan. 

 

Designmuseon näyttelyssä työt on sijoiteltu teemoittain, työt on valaistu ja niiden taustalle jäävä hämärä tila tuo mieleen sen hiljaisen, pimeän tilan, johon päänsäryn tullessa haluaa vetäytyä. 

 

Teos, joka ulottuu katosta lattiaan - ja siitä yli. 


Kustaa Saksin merkittävimmät työt ovat mittasuhteiltaan huikeita – Brysseliin suunniteltu Archipelago on kahdeksan metrin levyinen, komea kuvakudos. Julkisiin tiloihin suunnitellut taidetekstiilit tuovat tilaan samaa majesteettista tunnelmaa kuin vanhojen linnojen taidokkaat gobeliinit. Töiden tärkeä funktio on visuaalisuus, mutta tekstiileillä on myös käytännöllisempi tehtävä: ne vaimentavat ääniä ja luovat tunnelmaa ja lämpöä tilaan.  

 


Mittasuhteet haastavat pienen kameran! 

Designmuseon näyttelyssä esillä olevien töiden koot vaihtelevat – kotoisen seinäryijyn mittasuhteista edetään isoihin, osittain korkealla kohoaviin ja lattialle asti ulottuviin töihin. Niissäkin on jotain perinteestä tuttua: vanhojen tupien koristeena saattoi olla komea penkkiryijy, joka seinältä ulottui istuimenkin katteeksi. Kustaa Saksin mittavimpiin töihin voi tutustua hänen verkkosivuillaan https://kustaasaksi.com


Kuvakudos oikealta puolelta. 


Yksityiskohtaista, tarkkaa työskentelyä. 


Nurjalta yhtä siisti kuin oikealta. 

Designmuseon näyttely on ollut suurmenestys. Se on avoinna lokakuun puoliväliin asti, joten vielä ehtii.

tiistai 8. elokuuta 2023

Rosa Loy & Neo Rauch Sinkassa



 

Tämä maa, jolla seisomme, on ikivanhaa. Kun maan ymmärtää kaikkein laajimmalla tavalla, se näyttäytyy maisemana ja elämän syntyperänä, kamarana, jota ovat muovanneet inhimillisen toiminnan luomat odotukset. Vanhaa kamaraa on rikottu, se on arpeutunut ja häväisty, mutta samalla sitä on siunattu luovien virikkeiden ja voimien antamilla impulsseilla. Tämä maankolkka, jonka syvistä pohjakerroksista perheittemme vaiheet versovat, on meidän toimintamme lähde ja pohjavesi, kaikkia toimiamme palveleva raaka-ainevaranto.  

Se vaikuttaa meihin, me vaikutamme siihen. 

 

Neo Rauch, 2023.

 

Suomensinko oikein? Saa korjata, saa olla eri mieltä, niin kuin elämästäkin saa olla.  


Rosa Loyn maalaus -  osa töistä on taiteilijoiden yhdessä tekemiä. 

Keravan taidemuseo Sinkassa on koko kesän ajan ollut esillä ainutlaatuinen taiteellinen kokonaisuus, saksalaisen taiteilijaparin Rosa Loyn ja Neo Rauchin yhteisnäyttely das Alte Land. 


Molemmat maalaavat, joskus jopa samaa työtä, mutta kummallakin on oma, yksilöllinen otteensa. Pariskunta on työskennellyt yhdessä jo pitkään: näyttelyssä voi katsella kiinnostavan videotallenteen, joka kertoo teoksista ja niiden tekijöistä. 


Neo Rauch: Der böse kranke, Vihainen sairas. 


Ensimmäiseksi huomio kiintyy väreihin. Rosa Loy on rohkea värien käyttäjä, Neo Rauch hieman maltillisempi. Mutta usein ensivaikutelma on räikeä, ikään kuin huonosti yhteen sopiva. Tämä ei ole kaunista taidetta eikä laatukuvaa, tämä on rohkeaa tunteiden ja sieluntilojen dokumentointia. 


Kankaat ovat isoja, jopa valtavia, ja voimakkaita, niiden kohtaaminen on välillä järisyttävää. Niiden valokuvaaminen on haasteellista. 


Neo Rauch kuvaa elämänsä suurta käännekohtaa, rautatieonnettomuutta. 

Jokaisen taideteoksen taustalla on aina ajatuskulku ja paljon pohdintaa. Näissä töissä taustaa on enemmän, siitä haluaisi tietää enemmän. Moni yksityiskohta jää kuvien lukemisen varaan. 

 

Neo Rauch on menettänyt vanhempansa jo pienenä, silloisen DDR:n pahimmassa junaonnettomuudessa ja hän on jäänyt sukulaistensa hoiviin. Rosa Loyn tarina on seesteisempi, mutta lapsuuden vaikutelmat näkyvät töissä.  




Rosa Loy pohtii sielun jakautumista kahtia, monissa töissä on mukana Doppelgänger, kaksoisolento, sielun toinen puoli. Sielunsisaret – yhden persoonan eri puolet keskustelevat, eriytyvät, yhdistyvät toisiinsa. Tämä on fantasiaa, unimaailmaa, tajunnanvirtaa - ja taidetta.  


Wehr - turva,  Neo Rauchin maalaus. 


Näyttelyn yhteydessä olevat tekstit selvittävät yhteyksiä – aikaisemmin Sinkan näyttelyistä on tuotettu seikkaperäinen esite, nyt tekstit on ripoteltu kuvien yhteyteen – näitä ajatuskulkuja olisi mielellään tutkinut lisääkin. 


Neo Rauch: Kruunaus.  

Kuvien hahmojen suhteet vaihtelevat – tärkeä ihminen on saanut merkitykseensä viittaavat mittasuhteet, perspektiivi on silti myös näkyvissä. 


Rosa Loy ja Neo Rauch asuvat ja työskentelevät Leipzigissä, yhteisellä kotiseudullaan. Kuvissa näkyy entisten aikojen yksinkertaisempi, juureva elämä, joka vasta Saksojen yhdistymisen jälkeen alkoi Leipzigin alueelta kadota. Liittyminen Saksan valtioon teki taiteilijaparista tähtiä, kuuluisuuksia. 


Sinkan näyttelyn töistä suurin osa on melko uusia, viime vuosien tuotantoa. Luomisvoima näkyy maalauksissa. 



Meillä kaikilla on oma vanha maamme.  Se kasvupaikka ja arvopohja, jota kannamme mukanamme, tietoisesti ja tiedostamatta koko elämämme. Se vanha maa, johon edelliset sukupolvet meidät ovat liittäneet, kertomuksillaan, opetuksillaan. Sukupolvien arkinen ketju, joka on jotain muuta kuin paperiset sukututkimukset. 


Tunnistan kuvista vanhan saksalaisen maaperän, vaikka en ole koskaan itse juuri siellä astellut. 


Merkityksensä maaperällä on minunkin sielussani, omien juurieni kautta. Tapaaminen saa miettimään. Miten maalaisin elämäni kuvat? Pyrkisinkö enemmän harmoniaan, vaikka jotkut asiat voisikin kuvailla terävämmin? Entä miten sinä elämääsi kuvaisit? 


Hunajasatoa korjataan. 


Mielenkiintoinen kokonaisuus, paljon pohdinnan aiheita. Valitettavasti näyttely sulkeutuu jo 20.8.2023. Ehditkö vielä löytöretkelle?

Taiteilijat työskentelevät yhdessä, keskustelevat yksityiskohdista, korjaavat niitä:  jossain vaiheessa lakkasin miettimästä, kenen nimiin työt oli merkitty, ne olivat kuitenkin yhteistyötä. 

maanantai 24. heinäkuuta 2023

Salmelaa ei voi noin vain ohittaa, se on koettava


Björn Weckströmin pronssivalos - kuvasta heijastuksineen tulee lähes selfie. 

 

Taidekeskus Salmela on kesän parhaita perinteitä. Vuodesta toiseen raikas, uusi ja uniikki. Tänäkin vuonna anti tuntuu poikkeuksellisen runsaalta ja moni-ilmeiseltä. Silläkin uhalla, että toistan itseäni: on se taas näkemisen arvoinen.  

 

Heinäkuun alkupuolella parkkipaikka on täynnä ja ravintolassa ruuhkaa. Välillä ropsahtelee vettä, mutta taiteen ystäviä se ei tunnu häiritsevän. Päärakennuksen ja Domanderin alueen välillä on vilkas virta kulkijoita molempiin suuntiin. 

Isäntä, Tuomas Hoikkala sukkuloi näyttelysaleissa asiakkaiden keskellä. Näyttelyssä vaihdetaan katseita ja hymyjä, tuntemattomien kesken, vaelletaan kuvien ja veistosten äärellä, yllätytään, joskus petytään. Tuliaisiksi saa monta elämystä. 

 

Päärakennuksesta alkavan näyttelypolun avaa korutaiteilijana maailmankuulu Björn Weckström. Seuraava mestari on Raimo Utriainen.  Kolmas tyylikäs herra on Jorma Hautala.


Purjekankaalle talletettu meren tunnelma. 

 

Ensimmäinen sali on omistettu maalauksille ja veistoksille. Purjekankaille maalatuilla pinnoilla meri ja tuuli kohtaavat, merellinen värimaailma vie mukanaan. Veistokset, valokset ovat viimeisteltyjä, kuin tuulen muovaamia merimerkkejä. Purjehtija kertoo elementistä, jonka tuntee läpikotaisin, näennäisen eleettömästä maailmasta, jossa hiljaiset sävyt tervehtivät kulkijaa. Lasitaidetta on mukana vähän: kunnianosoitus Tapiolle ja Timolle – tiedätte varmaan kenelle. 


 

Björn Weckström on koruistaan kaikkein tutuin. Lapin kullan keltainen hehku yhdistyy jalokiviin, rosoinen pinta elää valossa. Huikean hopean parina on akryyliä, painokasta, mutta varmaankin kevyttä – yhdistettäväksi elegantteihin asuihin, joissa on tyyliä ja draamaa.  Uljaat pronssikorut – niitäkin on – ovat rouhean miehekkäitä, raamikasta maskuliinisuutta alleviivaavia. 






Jokaisella materiaalilla on oma vitriininsä, taidetta voi ihastella ja vertailla vaikutelmia. Jokaisella metallilla on oma kielensä, oma tunnerekisterinsä, taiteilija ottaa materiaalin vakavasti. 


Kullalla on kimaltava, valoa säkenöivä sielu. Hopealla himmeä, silti vaativa ja arvokas puhe. Näitä muotoja ei koskaan voisi siirtää materiaalista toiseen. 

 

Miksi asu viimeistellään korulla? Vaate vaatii väriä, korostusta, yksityiskohtaa? Pukeutujan sielu kaipaa statusta? Koru kertoo käyttäjästä, arvoista ja arvostuksista. Historiasta. Mausta ja väreistä. 


Aina, kun puhumme tai kirjoitamme jostakusta toisesta, tulemme samalla kertoneeksi jotain oleellista itsestämme. Aina, kun sommittelemme päivän asukokonaisuuden, tulemme luoneeksi pienen asetelman omasta itsestämme, palan aitoa arkitaidetta. Siksi nämä asiat eivät ole ’vain’, vaan ’jopa’ tai ’ehdottomasti’. Tärkeämpää, kuin arkisten aamutoimien tuoksinassa tulee ajatelleeksi. 

 

Björn Weckströmin korua ei voi pukea vain asun piristeeksi. Se ottaa johtajan paikan, syrjäyttää turhat ripellykset ja hörhelöt. Arvokas koru pitää osata kantaa. Antaa sen loistaa. Ryhdikkäästi. 

 

Jorma Hautala, Raimo Utriainen ja Salmelan valo.

Björn Weckströmin muotojen juhla vaihtuu Raimo Utriaisen alumiiniveistosten viivasuoriin muotoihin. Anodisoidut alumiinitangot nauttivat valosta. Näyttelysalin takaseinän mattamustaa pintaa vasten veistokset elävät hiljaisina puheenvuoroina.  

 

Taidekeskus Salmelan ripustuksissa korostuu päivänvalon ja teosten välinen dialogi. Veistos on sijoitettu ikkunan äärelle, taustalla, pihapiirin näyttelyssä erottuu muita veistoksia, Nina Ternon hevosia ja moderneja patsaita. Taide on täällä kotonaan, omiensa keskellä.  


 

Raimo Utriainen ei ole vain hillitty ja rauhallinen veistäjä. Hänen öljyväreillä kimpilevyille maalaamansa maisemat ovat täynnä vauhtia ja väriä. Pitää oikein tarkistaa, on se, on se Utriainen. Värien juhlaa ja vauhtia, paras on Vassily Kandinskylle omistettu runsas ja hehkuva maisema.  



Toisen kerroksen valloittavat Juliana Hyrri – vuoden nuori taiteilija – ja hillityn herrasmiesmäinen Jorma Hautala.  



Juliana Hyrrin töissä on nuoruuden voimaa, vauhtia ja värejä. Taulujen värimaailmaa on runsas ja rönsyilevä, perspektiivi iloisesti vinksinvonksin – tai ei ehkä sittenkään? Julianan matkassa pääsee Tiikerin unelmiin ja salareiteille, kuvissa on paljon yksityiskohtia, niitä ei yhdellä katsomalla ammenna tyhjiin. Millaisen lastenhuoneen Juliana rakentaisi?  Olisi kiva nähdä! 


 

Jorma Hautalan elegantit viivat, värikentät ja pisteet luovat syvyysvaikutelmia, hillitysti. Kaiken nuoruuden, värikkyyden ja vauhdikkuuden keskellä nämä työt ovat kuin hiljainen polku ajatuksiin. 

 

Näyttely jatkuu Domanderin alueella, täynnä nuorta voimaa. Paljon uutta, paljon taitavasti hahmotettua ja kuvattua. 



 

Anni Kristiina on huikean taitava piirtäjä, lyijykynän mestari. Nuoren taiteilijan ura on jo hyvässä vauhdissa.

 

Melissa Sammalvaaran materiaalina on tekstiili, kierrätetty lanka muuttuu uudeksi. Ryijyt ovat kuin sammalmättäitä, pieniä kukkaistutuksia, herttaisia käsitöitä. Pitkien langanjuoksujen luoma pinta on kuin heinikko, kulottunein, kypsin värein. Tekstiilitaide tulee takaisin, tervetuloa! 




Ajassa, jossa sota ja väkivalta hallitsevat otsikoita, sota tulee taiteeseenkin.  Nuorten taiteilijoiden ryhmään kuuluu myös ukrainalaisia tekijöitä. Lahjakkaita ja tiedostavia. Oksana Mykhanko puhuu suoraan sotaa vastaan: hänen kuvissaan tuli on mustannut julkisivuja, tuhonnut telakan rakennuksia, onko ukrainalaisella turvallista asuinsijaa? 




Sergii Shaulis on kuvanveistäjä, jonka työt ovat täynnä kipua ja tuskaa. Sota saa ihmisen hajoamaan, osuu sieluun ja tuhoaa. Shaulisin veistoksia on kansainvälisissä kokoelmissa, voi vain kuvitella, millaista niiden työstäminen sodan varjossa on ollut. 




Katoryna Yehorova on työskennellyt Salmelan residenssissä. Työn jälki on kaunista, idyllistä, guassit tuovat mieleen grafiikan. Jossain sodan tuolla puolen on rauha ja idylli.



Tamperelainen Hermann Sebastian Schulz on monipuolinen, taitava maalari, joka töissään korostaa rauhan teemaa. Yksinäisen kulkijan rauhaa, kiivaan keskustelun keskellä orastavaa rauhaa. Erilaisia ihmisiä, saman pöydän ääressä, suuria tunteita.

 



Nuoret kuvataiteilijat vyöryttävät värejä ja muotoja, mutta mukana on myös pelkistettyä ja tiivistä ilmaisua. 



Nuorten kuvataidekilpailun voittaja on tänä vuonna Sakari Vinko, maalari, jonka kuvissa realismi sekoittuu fantastiseen. Värimaailma on hallittu. Samalla tavalla hallittua on Outi Piiroisen työskentely lyijykynällä.


 

Mielenkiintoisia muotoja tuovat myös Rosa Kansala ja Julia Strand, keramiikan uudistajat. Aleksi Puustisen materiaalina on kierrätyspuu. Käytetyt skeittilaudat saavat uuden elämän, kun niiden vanerisista kerroksista rakentuu uusia aiheita.  



Markus Jäntti, Jussi Pirttioja, Johanna Lumme ja Emma Heinonen maalaavat vahvoilla väreillä, paksuja pintoja, voimakkaita värejä.  


Jussi Pirttioja

Markus Jäntti

Emma Heinonen 

Johanna Lumme

Suurin yllätys ainakin itselleni olivat Johannes Ylipään massiiviset, valtavat ryöpytykset: värejä ja mielikuvituksellisia muotoja, mainosmaisia kuvamaailmoja.  


Apuna on ollut tekoäly ja digitekniikka, lopputulos on hurja. Onko tekoäly tullut jo, varmaankin.  Kuka on johtanut suunnittelua – taiteilija vai joku muu, tekninen väline. Jäin pohtimaan, ehkä se oli tarkoituskin? 








 

tiistai 4. heinäkuuta 2023

Lasten taru takkavalkealla vai syvällinen analyysi?

Vaahterateatteri esitti Sampojuhlilla katkelman Louhi-näytelmästä. 

Sammattilainen Vaahterateatteri esittää tänä suvena Sampomäellä Tuula Torasvirran dramatisoiman Louhi-näytelmän. Sammon tarina on Kalevalasta tuttu, tässä esityksessä tuore ja mielenkiintoinen. Elias Lönnrotin vanhoista runoista koostama teksti saa uutta väriä ja valoa. 


 

Kalevalan miehet lähtevät Pohjolaan, kosimaan Pohjolan tytärtä. Pohjolan emäntä, Louhi ottaa kosijat vastaan ja vaatii näiltä suorituksia ennen kuin lupaa tyttärensä. 

 

Taitava toteutus puhaltaa pölyt vanhan tarinan uumenista. Äänitehosteet, oivaltava liikekieli ovat uutta. Teksti elää, mutta iso ilonaihe on se, ettei kalevalaisesta puheenparresta ja runomitasta ole luovuttu. Sana tulee eläväksi ja poljento toimii. Kalevalamitta on kaunis ja ilmaisuvoimainen, aito. Kaikkea ei tarvitse sovittaa mahdollisimman helpoksi. 

 

Roolijako on Vaahterateatterin produktioita tuntevalle tuttu, mutta varmasti perusteltu. Tutut näyttelijät yltävät huippusuorituksiin. Osaavaa, tarkkaan harjoiteltua ja analysoitua. 


Tuija Latvakangas-Koivisto on itseoikeutettu Louhi, luja ja vakaa emäntä. Jaakko Kivistön suoritus Väinämöisenä on huikea heittäytyminen, Kari Ketosen Ilmari on väkivahva takoja. Vaahterateatterin ensemblessä ei ole yhtään heikkoa lenkkiä. Tämä esitys on nähtävä. 


Paikkarilla, Lönnrotin lapsuuden maisemassa. 


Olen viime viikkoina pohtinut Elias Lönnrotin elämää ja persoonallisuutta. 


Tarina suurmiehen elämästä alkaa takatalven tuiskun keskellä taivalletusta kastematkasta ja seuraava kohokohta on, kun nälkäinen pieni poika kiipeää kotipihan koivuun lukemaan katekismusta, pienen mökin lähes ainoaa kirjaa. Sitten kuitataan loppuelämän saavutukset Kalevalan keräämisellä.  Lasten tarina, jota kerrotaan aikuisillekin, tarkemmin analysoimatta. 

 

Lempeän äidin hoivissa, sisarusparven keskellä varttunut lahjakas poika ei koskaan lakannut etsimästä tietoa ja tutkimasta elämää. Elämä ei hemmotellut, mutta poika oppi selviytymään. 

Pyrypäivän kastematka oli ensimmäinen koettelemus, mutta vastatuulta riitti myöhemminkin. Kaikesta hän selvisi, itseään korostamatta, mutta itsetietoisena. Turhia touhottamatta. 


Eläkevuosinaan, Sammatissa, Elias Lönnrot asui ensin Nikun, sitten Lammin taloissa. Välillä tyttärien koulunkäynti ja omat työkiireet veivät Helsinkiin, mutta Sammattiin palattiin aina, kun se oli mahdollista. 

 

Sammatin eläkeläinen, kanslianeuvos Lönnrot oli myös toimelias sanakirjan laatija ja psalmografi, kotiseutunsa kansan luotettu tukija. Köyhän mökin poika – Paikkarin torppa ei oikeastaan ole torppa, vaan itsenäinen tila. 


Zachris Topelius käsitteli Maamme kirjassaan Lönnrotin lapsuudenkotia ja kirjoitti haltioituneen kuvauksen torpasta. Koti oli vaatimaton, sille Paikkarin torppa on ollut taitava markkinointinimi, joka on jäänyt elämään. 



Sammatin kirkon ja kappeliseurakunnan historia voisi olla aivan erilainen, ellei Elias Lönnrot olisi tarmokkaasti puolustanut kotikappeliaan. 


Karjalohja, emäseurakunta rakensi kunnianhimoisesti uutta kivikirkkoa ja oli taloussyistä lakkauttamassa Sammatin kappelia. Elias Lönnrot sai neuvoteltua luvan jatkaa jumalanpalveluksia – ilman alttarimenoja, maallikoiden voimin. Seurakunnan toiminta jatkui, Lönnrotin organisoima, sittemmin kansanmiesten saarnakaudeksi kutsuttu jakso auttoi sammattilaiset vaikean ajan yli. 


Kirkon korjaustyö 1879 pelasti kauniin rakennuksen ja vuonna 1883 kehykseensä asetettu alttaritaulu viimeisteli korjaustyön. Kaikkien näiden tehtävien rinnalla syntyi Suomalais-ruotsalainen sanakirja ja hieno pohja uudelle, suomenkieliselle virsikirjalle. 

 



Mies, joka Kalevalaa kootessaan kuvasi tarkkanäköisesti ihmissuhteita, antoi yhtä vahvat roolit niin naisille kuin miehillekin. Kun seuraa Vaahterateatterin tulkintaa Louhen kohtalosta, tajuaa Kalevalan tarinoiden monisyisyyden. Tämäkin näkemys on oikea. Toivoisi, että Kalevalaa luettaisiin enemmän, tulkittaisiin ja tutkittaisiin. Kieli on rikasta ja täynnä merkityksiä. Kalevalan runot voi lukea myös digitaalisina, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran verkkosivuilla: sanat on helppo löytää, jos vain riittää mielenkiintoa. 

 

Kauan toivottu Sampo hajoaa pirstaleina mereen, miehet ovat pettyneitä. Louhi kokoaa ajatuksensa, tarttuu uljaana emännän askareisiin ja elämä jatkuu, kuitenkin. 



Sampo hajosi pirstaleiksi, kivi hajoaa, hitaammin.  Ajatus säilyy esineiden ajan yli. 

 

Lasten taru takkavalkealla oli aikanaan suosittu yksinlaulu. Sodan jälkeen sitä kuuli iltamissa ja konserteissa. Laulun kajautti joku pinkeään, kiiltävään pukuun sonnustautunut, pikkuisen pyylevä täti-ihminen, korkealta ja kovaa. 


Pikkutyttönä odotin, että tarinassa olisi jotenkin jännittävä, odottamaton loppurutistus, mutta koskaan ei käynyt niin. Tarina päättyi ratkaisemattomaan ja lopuksi muistutettiin, että kello oli kymmenen ja hiillos hiipunut. Mars nukkumaan, siis. Onneksi laulu loppui, kun ei edes kunnolla alkanut, ajattelin pettyneenä. 

Sääli laulua, se ehkä olisi nyt, aikuisena, ollut ihan hyvä ja kuunneltava. 

 

Sääli suurmiehen elämäntarinaa, siitä tarvittaisiin vihdoinkin hyvä, syvällinen analyysi. Meillä olisi vielä paljon opittavaa. 

 

 

Elias Lönnrotin tuotanto on uskomattoman laaja, mutta myös Lönnrotin elämäntyötä
on käsitelty monissa kirjoissa. Uusin, mutta myös yksi hauskimmista on
Unohdettujen sanojen sanakirja Peltoveturi ja notkistelija, Kalevi Koukkusen suurtyö. 


PS.  Lukekaa myös edellinen päivitykseni, jos Lönnrot kiinnostaa!