perjantai 3. maaliskuuta 2023

ILMAISTA vai maksutonta?




Taivas aukeaa taas huhtikuun alussa. Me äänestämme ja saamme uuden eduskunnan ja meitä hallitaan niin paljon paremmin ja pätevämmin. 

Ilma on sakeana lupauksia ja hyvää toivoa. Ottakaa vaarin tästä hetkestä, arki kyllä palaa nopeammin kuin arvaisikaan! 

 

Olin jokin aika sitten yhteydessä paikalliseen terveydenhoitoon, hoitotarvikkeiden jakeluun. Tarvitsemieni tuotteiden kerrottiin olevan ILMAISIA. 

Kiitin palvelun hoitajaa ja totesin, olisiko kuitenkin rehellisempää ajatella, että tuotteet ovat minulle MAKSUTTOMIA. 


Ilmaiseksi niitä ei mistään saa, mutta saan edun, koska joku, tässä tapauksessa kunta, on ne ensin rahalla maksanut. Epäilin myös, että työvuosinani olisin nämäkin ILMAISET tuotteet jo muutamaan kertaan maksanut etukäteen, veroina. 

(Vuoden alusta edut myöntää hyvinvointialue – mikä lienee käyttäjän kannalta suunnilleen sama asia.)


Täti tuhahteli ja korosti, että saan palvelut ILMAISEKSI. 

Sitä, että hoitotarvikkeet ovat rahanarvoista tavaraa, hän ei kiistänyt. 


En edelleenkään tiedä, minkä arvoisen edun olen saanut. Jos tietäisin, arvostaisinko sujuvaa palvelua ja priimatavaraa enemmän? Huolehtisinko paremmin minulle uskotusta tarvikkeesta? 


ILMAISIA tuotteita en ehkä edes huolisi, sillä uskon, jopa toivon, että on olemassa osto-organisaatio, joka varmistaa tuotteiden sopivuuden ja laadun sekä tinkii paljousalennukset.   

 

 


Vaaleja edeltävissä keskusteluissa on korostettu, kuinka hyviä ILMAISIA palveluja yhteiskuntamme tuottaa. Koulu, kirjasto ja terveydenhuolto ovat ILMAISIA, samoin monet muut palvelut. 

 

Moni nykyään ILMAINEN asia on ennen ollut maksullinen. Kuulun suuriin ikäluokkiin ja olen käynyt yksityistä oppikoulua. Lukukausimaksut, kirjat ja korvaus kouluruoasta sekä koulumatkat rasittivat vanhempieni vaatimatonta taloutta. Silti he eivät koskaan kiistäneet oikeuttani käydä koulua. Heille oli tärkeää antaa tyttärelle hyvät lähtökohdat. Vain kouluja käymällä pääsisi elämässä eteenpäin. 

 

Terveydenhuoltokin oli maksullista. Äiti vei minut polkupyörän tarakalla kunnansairaalaan, nielurisat leikattiin ja toistuvat, ensimmäistä kouluvuotta häirinneet angiinat loppuivat. Leikkaus oli toki edullisempi kuin yksityisen lääkärin tarjoama, mutta ei maksuton. Onneksi lääkäriä ei tuon episodin jälkeen kovin usein tarvittu. 


 

On hienoa, että suomalainen yhteiskunta huolehtii jäsenistään, ylläpitää ja tarjoaa maksuttomia palveluja. Mutta onko maksuttomista eduista tullut ILMAISIA ja ovatko ne samalla menettäneet jotakin? 


ILMAINEN on ilmauksena aavistuksen verran pejoratiivinen.  ILMAINEN on arvoton, helppohintainen, huono. ILMAINEN on jotain, jonka voi huoleti hylätä, niin kuin mainoslahjaksi saatu toimimaton kynä. 

Eivätkö yhteiskunnan palvelut sittenkin ole MAKSUTTOMIA?

 

Olen toiminut urheilujärjestössä ja pohtinut yhdessä päättäjien kanssa, miten paljon harrastamisen pitäisi maksaa. Markkinoidaanko vapaaehtoisten tekemää työtä maksuttomana vai määritelläänkö sille kohtuullinen hinta? Kulukorvaus ja vaivanpalkka, joilla varmistetaan, että kiinnostuneet saavat olla mukana koko kauden ajan. 


Järjestöjen aktiiveilla on ollut selkeä näkemys siitä, että maksullinen valmennus sitouttaa huomattavasti maksutonta tehokkaammin, saa harrastajat pysymään mukana ryhmissä ja säännöllisessä toiminnassa. Ryhmästä ei lipsuta, jos harrastamiseen on jouduttu panostamaan, myös rahallisesti. Lahjakkuudet hyötyvät, mutta myös muut harrastajat. 


On lajeja, joiden harrastaminen edellyttää kalliita välineitä ja suorituspaikkoja. Niihin osallistuminen on perustellusti hintavaa, mutta samalla tavoiteltua ja arvostettua, kultapossukerhon jäsenyys tuo statusta. 

 

Kun ruoan ja välttämättömien hyödykkeiden hinta on noussut, kuluttajien valinnat ovat tulleet tietoisemmiksi. Enää ei tuhlata eikä heitetä suotta roskiin. Kierrätetään, korjataan, säästetään. Vanhanaikaisia arvoja ja arkisia perinteitä on taas alettu arvostaa. Keitellään kotiruokaa, leivotaan, parsitaan. Maksuttomia, edullisia ratkaisuja. 


 

Vaalit ovat lähellä, enkä edes tiedä, ketä äänestäisin. Jos seuraa uutisia, ei politiikalta tai puoluepuheelta voi välttyä, mutta kuitenkin, omien ratkaisujen tekeminen on aina yhtä vaikeaa. 


Yleensä äänestän miestä vain, jos yhtään sopivaa naisehdokasta ei ole näkyvillä. Mieluiten valitsen ehdokkaan, joka on suunnilleen ikäiseni ja samantapaisessa elämäntilanteessa, sillä silloin uskon, että edustaja – vaikka emme tuntisikaan henkilökohtaisesti – todennäköisemmin tekee minun kannaltani hyvän ratkaisun. 

 

Luulin, että valinta muuttuisi helpommaksi, kun ikää tulee, sillä aikuisia tai seniori-ikäisiä päättäjätkin usein ovat. Ei se niin ole käynyt. 


 

Kaipaan päättäjiltä ryhdikkäitä arvoja. Perspektiiviä ja kykyä nähdä, etteivät suomalaisen yhteiskunnan saavutukset ole olleet itsestään selviä, eikä se, mikä nyt on ILMAISTA, ole tullut helposti tai vaivattomasti, vaan työn tuloksena. 


Se, mikä on MAKSUTONTA, on yhteisin varoin kustannettua, rahan ja vaivan arvoista. Eilisen maksullinen palvelu on tänään maksuton etu, mutta ei ILMAINEN. Tilanteet voivat muuttua, moneen suuntaan. 

 

Kaipaan arvostavaa asennetta. Sitä, että palvelujen ja etujen arvo ymmärrettäisiin ja niitä käytettäisiin viisaasti ja taloudellisesti. Priorisoitaisiin oikein, niin kuin viisaat sanovat. 

 

Aikuisilla suomalaisilla on ääniOIKEUS.  

Siis oikeus osallistua päättäjien valintaan, itsenäisesti ja viisaasti. 

Toivottavasti se koetaan edelleenkin myös velvollisuudeksi. 



Kuvan siipiveikolla on kauas kuuluva äänioikeus. 

 

Tämän kirjoituksen kuvitukseksi valitsin otoksia, joiden aiheet eivät liity politikkaan tai  vaaleihin ja jotka toivottavasti ovat maksuttomia. 

 

 

perjantai 10. helmikuuta 2023

Hiljaisuus

 


Myöhäisen illan väsynyt hiljaisuus. Iltakirjan ääressä, vain lehtien rapina seurana. Kun lamppu sammutetaan, väritkin sammuvat, tähti erottuu pihapuun latvuksesta, yö tulee lähelle, väsyneet silmät saa sulkea. 


Hiljaisuuden lahja, kiitos siitä. 

 

On kuin hiljaisuudesta olisi tullut katoava luonnonvara. Aina joku laite päällä, joku ääni talossa, aina joku soi tai puhua löpisee mediassa, enkä huomaa sulkea ämyreitä. Oma vika? Ääni on sumua, tapettia, jonka yksi tarkoitus on vaientaa muualta tuleva häly. Taistellaan tulella tulta vastaan? 



Ääntä on kai aina ollut, mutta silti: hiljaisuutta on ollut enemmän. Työnteko, liikkuminen, kulkeminen, arjen askareet ovat aina luoneet oman äänimaisemansa. Ihmisen puhe, joka saa virrata vapaasti, jota voi kuunnella rauhassa, keskustella, oppia, olla vuorovaikutuksessa. Puhua, lohduttaa, iloita.

 

Kuinka kauas kirkonkello kuului, kun sen kaikua ei liikenne häirinnyt? Miten otettiin vastaan hälytys, huuto, varoitus? Kuinka paljon maailmassa oli musiikkia? 



Jos ei olisi äänitapettia, jäisikö paitsi jostakin oleellisesta? Livahtaisiko joku tärkeä ohi? Putoaisiko? Mistä – keskustelusta, ajattelusta, elämän sykkeestä? 

 

Tietyissä tehtävissä on säädetty vaitiolovelvollisuus, mutta eihän se koske tyhjänpuhujia, vaikka heille se niin hyvin luontuisi. Niin monella on niin suuri pelko siitä, että jää ulkopuolelle, jos vetäytyy kuuntelemaan tai keskittymään, hiljaisuuteen, eikä jatkuvasti anna merkkejä olemassaolostaan. 

 

Olemmeko me ryöstäneet lapsiltamme hiljaisuuden? Videopeli räiskyy ja sähisee, terävät äänet leikkaavat tajuntaa. Kuuluuko lasten maailmaan oikeasti jatkuva melu ja häly? Onko keskittymisvaikeuksien taustalla jatkuva, levoton äänimaisema? Isoäitinä ihmettelen. 

 


On ääniä, jotka ovat elämän jalokiviä, ainutkertaisia elämyksiä. 


Ne nousevat hiljaisuuden keskeltä, odotuksen hetkistä, siitä, että on laittauduttu, asetuttu odottamaan ja kuulemaan, katsomaan, ottamaan vastaan. Konsertti, ooppera, taide. 


Palvelus, jonka sylissä sielu saa rauhoittua, levätä ja hiljentyä. 


Ääni, jonka ei tarvitse taistella muuta meteliä vastaan, joka saa olla omansa, luoda mielen maailmoja, antaa tärkeitä kokemuksia. 

 


On hiljaisuutta, joka on ilmeikästä ja puhuttelevaa. 


Suksien liike hangella, sauvojen kosketus lumeen, talvipuhuri ajatuksia raikastamassa. 


Poimurin rapina marjametsässä, tuuli puissa ja lintujen äänet, askeleet sammaleisella polulla. Hetket, jolloin saa oikaista selkänsä, katsella maisemaa, olla ja huokaista.  


Pienet askareet kesämökin pihakeittiössä, veden liike rannassa, linnut ja tulisijan ratina, tuuli, työn tutut äänet. Lupa olla omissa oloissaan, ajatella ja kuunnella. 



Anna metelin olla. 

Mikään todella tärkeä ei katoa, vaikka hetkeksi sulkisi ämyrit.

Toistan tätä välillä myös itselleni. 

 

Hiljaisuus on lahja, ota se vastaan. Kiitä. 

 

 

 

 

torstai 2. helmikuuta 2023

Kaavoista koukkuun ja kutimiin eli käsityöjuttu


On kuulemma muodikasta olla kiinnostunut käsitöistä. 

Päätin kokeilla, pysynkö aallonharjalla. 

 



Kaavoista koukkuun ja kutimiin 

 

Äiti ompeli suurimman osan vaatteistani. Pula-aikana se oli välttämättömyys, mutta myös siunaus. Opin siinä vieressä, äidin työtä seuraten ja pikkuhommia kokeillen. Sain omia tehtäviä, sain kokeilla uutta ompelukonettakin. Ensimmäinen kokonaan itse tehty vaate oli valkoinen hihaton pusero. 

 

Käytimme kaavoja, sovitimme, teimme muutoksia. Usein piti jotain korjata, keskenkasvuiselle eivät valmiit kaavat sellaisenaan sopineet. Eivät ne aina sovi vieläkään. Opin ompelemaan, leikkaamaankin, yhteiset sovitushetket jatkuivat äidin kuolemaan asti. Neuleisiin emme yhdessä ehtineet perehtyä. 



Virkkaaminen ja neulominen alkoi alakoulussa, keskikoulussa jatkettiin. Lapaset ja sukat, karheasta langasta. Lapanen oli ihan näköinen, mutta päättelyvaiheessa yksi pisto oli jäänyt näkyviin lapasen oikealle puolelle! Muistan vieläkin, miten opettaja torui. 

 

Virkkuutyöt alkoivat onnistua, vaikka en löytänyt valmiita malleja. Tai ehkä juuri siksi. Mittailin vaatteita ja kaavoja, mittailin itseäni, joskus se oli hankalaa. Vertasin kaavoihin, vertasin malleihin, jotka löytyivät vaatekaapista. Koukku suihki oikean muotoisia kappaleita - epäonnistuneet on vähin äänin purettu, kun niitä on ensin äänekkäästi manailtu.

 

Neuleohjeita noudattaen syntyi kummallisia tuloksia: roikkuvia hihanistutuksia, liian lyhyitä miehustoja. Kovin monia yrityksiä en jaksanut tehdä. Kun tein vaatteita omien ideoideni mukaan, sekin työ alkoi sujua. Olen siis edennyt kaavoista koukun kautta kutimiin. 


Lukion aikaan olin kesätöissä Saksassa. Pensionaatin naiset neuloivat vapaahetkinään, pyöröpuikoilla. Puhe kulki yhtä liukkaasti kuin puikotkin. Puseroita syntyi, alhaalta ylös, ylhäältä alas. Vauhdilla ja saumattomina. 


Tässäpä idea! Karsastin työläämpiä nurjia silmukoita enkä saanut vaatteen saumoja ikinä siistin näköisiksi. Jos nurjaa olisi vain ihan vähän, eikä saumoja melkein ollenkaan, ehkä osaisin. Piti ostaa pyöröpuikot.

 

Brigitte-lehdessä oli ohje, jonka turvin aloin harjoitella.  Ylhäältä alas, kaarroke, hihat, helmaa niin pitkästi kuin lankaa riitti. Se villapaita on edelleen tallessa, enemmän nostalgian kuin tarpeen vuoksi. Brigitte ilmestyy yhä, neuleohjeita tuntuu tursuvan joka mediasta. 

Lapsen pipo, työn alla, automatkalla.


Neulojan työvälineet  


Pyöröpuikkoja, eri pituisia, eri paksuisia. Mittalevy, jolla voi tarkistaa pyöröpuikkojen koon. Joskus pitää olla ohjekokoa puolta numeroa tai numeroa isompi puikko – suljetusta neuleesta tulee tasaisempaa, mutta myös tiiviimpää. Pyöröpuikoilla voi neuloa kaikkea sitä, mitä suorilla puikoillakin, mutta ei tarvitse pelätä silmukoiden putoilevan. Suoria puikkoja minulla on enää yhdet. Sukkapuikkoja on toki useammat. 


Pyöröpuikoilla mahtuu neulomaan ahtaammassakin nurkassa, kun puikonpäät eivät huido naapureita.

 

Mittanauha on tärkeä. Työtä pitää aina välillä mitata, vaikka elämä onkin opettanut tuntemaan omat ääriviivansa. Työtä voi verrata malliin tai mallivaatteeseen. 



Aloitan neuleen mieluiten ylhäältä. Suljetun neuleen aloituskohtaan laitan tarvittaessa silmukkamerkin, omassa neulekassissani se on tavallinen hakaneula. Silmukkamerkkejä alkoi tulla vasta sitten, kun olin jo pitkällä. Hyvät hakaneulat ajavat saman asian. Virkkuukoukku on kätevä silmukoiden nostamiseen, kanavaneula toimii päättelytehtävissä. 

 

Olen tehnyt kaarrokemalleja ja raglanhihoja. Paitoja, jakkuja, kaulureita ja pipoja, välillä värkkäilen sukkia ja lapasia. 

 

Neuleohjeissa kerrotaan, millaisia (pyörö)puikkoja tarvitaan ja miten monta. Omissa töissäni on usein enemmän puikkoja kiinni kuin ohjeissa.  Kun tarpeeksi kauan harrastaa pyöröpuikoilla neulomista, niitä alkaa kertyä varastoon, vaikka ei tarvitsisikaan. Hyviä työvälineitä ei koskaan ole liikaa eivätkä ne käytössä kulu, ensimmäinen pyörökin on vielä tallella. 



Mittaan ja lasken… ja lasken vielä kerran

 

Neulominen edellyttää laskemista. Olen seiskan matemaatikko (lyhyt oppimäärä rimaa hipoen), mutta neuletöissä olen alistunut laskemiseen. Kaarrokkeita, raglanlinjojen etäisyyksiä, kuvioita, laskutehtävää riittää. 


Ihmisellä on kaksi kättä ja jalkaa ja siksi on osattava tehdä parillisia neuleen osasia: miehustan kappaleet ja hihat, sukat ja lapaset. Osien on oltava kooltaan täsmälleen samanlaisia, hihojen yhtä  pitkät ja leveät ja niin edelleen. Peilikuvina tehtävissä osioissa pitää olla yhtä monta silmukkaa oikealle ja vasemmalle. 


Helppoa? Välillä melkein työlästä, mutta välttämätöntä. Toisinaan kirjoitan lukuja muistiin… samalla tarkistan, vastaako tekeleeni neuletiheys lankakerän vyötteessä ilmoitettua.  


Omia, toisille neulojille avautuvia ja noudatettavia ohjeita en  ole oppinut kirjoittamaan. Lehtien ohjeista omaksun lähinnä periaatteita ja työtapoja, mitoitukset teen itse, ompelutyöstä saaduin opein. 

En siis ole kovin hyvä neuleohjeiden soveltaja, joten: tasapeli. 



 

Pitää olla asennetta

 

Kun oppii tekniikan, saa alkaa soveltaa sitä. Neulevaatteen mittasuhteita pitää tarkastella samalla tavalla kuin kankaasta leikattavan vaatteen muotoa, vaikka saksia ei voisikaan käyttää. 

Työ neuvoo tekijäänsä ja tekemällä oppii. 


Jokaisessa keskeneräisessä neuleessa on lanka, josta voi vetää ja purkaa ja keriä ja aloittaa uudelleen, jos työ ei tunnu onnistuvan. 

Kukaan kohtelias ihminen ei kysy, kuinka monta kertaa joku kohta on tehty, ellei lanka ole tuhraantunut tosi likaiseksi. Varovainen käy siksi työhön puhtain käsin. 

 

Isojen kappaleiden neulominen ohuesta langasta voi olla melkoinen kärsivällisyysharjoitus. Työ tuntuu tuskalta, eikä näytä etenevän ollenkaan. Televisio auttaa, nykyisten ohjelmien säestyksellä on helppo neuloa. Äänikirjat tai radio toimivat myös.

 

Joka on joskus toiminut järjestöissä, tietää, miten oleellisia ovat työjärjestyskysymykset. Ovelalla työjärjestyksellä puheenjohtaja voi halutessaan vesittää hyvänkin asian, ellei kukaan huomaa ja väitä vastaan.

 

Yhtä kriittisellä otteella pitää suhtautua kaikenlaisiin käsityöohjeisiin ja niiden työjärjestyksiin. Ne ovat suosituksia ja ehdotuksia, syytä lukea, mutta aiheellista samalla ajatella itse. Väittää vastaan ja tehdä niin kuin hyvä tulee. Harva meistä on vakiomittainen tai mallinen, mallilehden kaavakuvakin on vain hahmotelma. 



Miksi neulominen on tärkeää?

 

Jos tavoitteena ei ole oman mielen ja maun mukainen vaatekappale, ei ehkä kannata yrittää. Neulomiseen ja virkkaamiseen palaa aikaa ja hyvät materiaalit maksavat. 


Harjoituskappaleita saattaa tulla, sillä kukaan ei koskaan onnistu kaikessa. Paitsi ehkä harjoituskappaleiden purkamisessa tai piilottamisessa. 

 

On varmaan helpompaa säätää neuletyötä, kuin tehdä nopeita muutoksia omaan vartaloon. Neuletta voi kuositella, sovittaa mitat mieleisekseen. 


On vapaus valita omia värejä – sillä muotikin on vain suositus tai ehdotus, ei laki.  

 

Ja pyöröpuikkojen puolesta: mitäpä ei itseoppinut neuloja tekisi, päästäkseen eroon saumojen virittelystä! 

 

Puikotellaan! 

 

 

torstai 26. tammikuuta 2023

Viitekehys




Hyvän taiteen tunnistaa kosketuksesta. 

Kosketuksen huomaa, sielussa. 

Sen jälki viipyilee. 


 

Viitekehys on tieteestä lainattu, kätevä käsite, jolla hahmotellaan työn tai teorian taustaa ja asemaa tieteen kentässä. 


Viitekehys voi varmaan olla myös yksityinen.  Viitekehys kertoo, millaisia muistoja ja tunteita taiteen äärellä mieleen nousee. Taiteen kosketuksia. 


 

Sinebrychoffin taidemuseossa on japanilaisten puupiirrosten näyttely, johon ehdin tutustua vasta viimeisillä hetkillä. Näyttelyaikaa on jäljellä pari päivää, ovella hallittu jono. 

 

Puupiirrostaiteen mestariteokset ovat hauraita ja valonarkoja. Yleisö vaeltaa hämärien salien läpi, katsoo kirkkaammin valaistuja kuvia ja tutkii niihin liittyviä kuvauksia teosten aiheista. 

Kuvia ei saa koskettaa, ne saavat koskettaa katsojien sieluja. 

 

Aika katoaa, suurin osa kuvista kertoo vuosien 1600-1868 edo-kaudesta.



Teosten muodot ja värikylläisyys kiehtovat, kuvat voisivat olla aivan tuoreita. Rohkean värikkäät grafiikan lehdet ovat olleet aikansa muotilehtiä, kimonoiden kuosit ovat kiehtoneet jo töiden syntyaikaan. Klassiset näytelmät hurjine juonenkäänteineen ovat aiheina, samoin kuuluisat henkilöt, geishat ja kurtisaanit. 


Taiteilijat kuvaavat Japanin maisemia, kuvittavat vaellusreittejä. Jokaisen kuvan ja hahmon taustalla on traditio ja tarina. 



******


Akseli Gallen-Kallela: Imatrankoski

Ateneum on suljettu, remontissa, avautunee myöhemmin keväällä. Kansallismuseoon on koottu Akseli Gallen-Kallelan näyttely, maalauksia, grafiikkaa, suunnitelmia. Univormuja, joissa on loistoa ja sankaruutta, Kalevalan ulkoasu, joka jäi kesken. 



BilBol -automainos osuu rohkeasti unelmiin, alitajuntaan – se on syntynyt maassa ja ajassa, jossa autoja on oikeasti ollut vain muutamalla. 


Näyttelyssä on maalauksia, joiden näkeminen on kuin tapaisi tuttavan: aito siveltimen jälki kankaalla on aina enemmän kuin painotyö. 



Puukkoseuran aktiivit pohtivat joskus, miten vanha keksintö puukko on. Työvälineenä se on paljon vanhempi kuin sitä tarkoittava sana: Kalevalassa puukko on kuras, veitsi. Kullervon veitsen terä katkeaa, kun se osuu Ilmarin emännän leivän sisälle kätkemään kiveen: terä vieri veitsosesta, katkesi kurauksesta. 

 


*******


 


Amos Rex-taidemuseossa astutaan nykytaiteen keskelle, Hans Op de Beeckin Hiljaisen paraatin polulle, pohtimaan elämän kulkua. Pysähtyneitä kuvia, jähmettynyttä liikettä, tunnelmia. Kaikki veistokset ovat tarkkoja toisintoja jostakin todellisuudesta. Millainen on tämän näyttelyn viitekehys?


Veistoksien materiaalina on terästä, betonia, metallia, puuta, epoksia ja monia muita materiaaleja, näin kertoo opasvihkonen.  Kaikki työt ovat ulkoasultaan yhtenäisiä, mattaharmaalla pinnoitteella silattuja. Rakenteet tai materiaalien erot eivät näy. 

Ainoa poikkeus harmaudesta ovat kukkien hennot punaiset sävyt. 



Mittasuhteet vaihtelevat, jättiläiskokoiset vadelmat ja valtava täytekakun pala ovat yhtä huolellisesti muotoiltuja kuin näyttelyn maailmassa leikkivät lapsihahmot, luonnollisen kokoiset. 

Museon luolan valaistus on hämärä, näyttely on kävelyretki satumaiseen maailmaan, satuun, jonka hahmoihin jää kiinni. Lasten satu tämä ei ole, vaan aikuisten leikki, jonka kasvot ovat vakavat. 

 


Hans Op de Beeck muistuttaa meitä kuolevaisuudesta memento mori – muista kuolevaisuutesi. Karusellin kyydissä on upeasti puettuja hahmoja, kasvojen tilalla on pääkallon irvistys. Pääkalloja on muuallakin, nukkuvia lapsia, pysähtyneitä leikkejä. Saippuakuplia, katoavaisuudesta kertovia, lasista puhallettuja. 

 

Kiehtovin on vietnamilainen maisema, veden äärelle, pylväille rakennettu pieni kylä. Kolmiulotteinen kokonaisuus. Talojen ikkunoista näkyy valoa, toivoa. 




Taide resonoi maailmaan, elämään, kokemuksiin.

Liikaa sitä ei voi olla.

Ainakaan tässä ajassa ja viitekehyksessä.


 

torstai 19. tammikuuta 2023

Heikinpäivänä


Kirjoitin tämän jutun viisi vuotta sitten, Heikinpäivänä, taas on aika toivottaa onnea kaikille päivänsankareille! 


Heikki, Henrik, Henry, Henkka, Hessu, Heka, Henrikki…

 

 

Henrikin, Heikin päivä on yksi suomalaisen kalenterin vanhimmista, omalla paikallaan jo 1600-luvulta alkaen. Heikki on ensimmäinen sydäntalven härkäviikkojen merkkipäivistä. Talven selkä taittuu, karhu kääntää kylkeään. 

 

Ensimmäinen Henrikki on tietysti Henrik-piispa, Suomeen ristiretken tehnyt jumaluusoppinut. Piispan matka päättyi Köyliönjärven jäälle, Lalli-talonpojan kostaessa perheensä kärsimän vääryyden – näin kertoo legenda, Pyhän Henrikin surmavirsi. Kristillisen kylvön sanotaan alkaneen ensimmäisestä ristiretkestä vuoden 1150 tienoilla, kun piispa Henrik tuli Suomeen, kastamaan suomalaisia kristinuskoon. 

 

Henrikistä tuli suomalaisten suojeluspyhimys, ainoa, sillä Mikael Agricolan aikana suomalaiset jättivät katolisuuden ja siirtyivät luterilaisen kirkon huomaan. Kansankielinen kansankirkko kehittyi ja teki suomalaisista kansakunnan. Suomi liitettiin ristiretkien aikaan Ruotsin kuningaskuntaan, valtioiden välinen yhteys katkesi vasta Suomen sotaan 1808-1809. 

 

Miksi kertaan tämän kaiken? Tulin – lähes ohimennen – kysyneeksi nuorelta opiskelijalta, milloin kristinusko tuli Suomeen. Vastauksena oli hämmentynyt katse ja arvaus, jota en toista. Täti kysyi liian vaikeita?

 

Kirkkohistoria ei omina kouluvuosinani ollut mikään viihteellinen oppiaine. Sitä luettiin kellastuneenvärisestä, köyhästi kuvitetusta oppikirjasta ja kirkkoisät ja patriarkat muistuttivat toisiaan niin paljon, että Gezeliuksia ja muut piispat menivät sekaisin. Opettaja teki parhaansa, me oppilaat emme aina jaksaneet tai halunneet. Eikö niillä vieläkään ole parempia kirjoja? 

 

Aikuisena olen kiinnostunut kirkkohistoriasta ja kirkkojen historiasta. Kirkon – siis seurakuntien – tarina kulkee muun historian rinnalla ja kertoo suomalaisten matkasta sivistysvaltion kansalaisiksi. Kun perehtyy kirkon vaiheisiin, huomaa, miten paljosta kirkko ja sen etulinjassa työtään tehneet papit, kappalaiset ja lukkarit ovat ennen vastanneet. 

 

Joka talosta piti jonkun tulla sunnuntaisin sanankuuloon – saamaan kristillistä opetusta, mutta myös kuulemaan kuulutukset. Jumalanpalvelus oli kohtauspaikka, sanan kylvön paikka, mutta myös uutiskanava. Lukkarit opettivat kansaa lukemaan, virsikirjojen pitkät värssyt harjaannuttivat lukutaitoa ja opettivat varmaan myös musiikkia. Saarnan jälkeen luettiin kuulutukset, kaikilta elämän aloilta, maallisen ja hengellisen vallan asioista. 

 

Kaipaisimmeko me suomalaiset uutta ristiretkeä?  Suomalainen uskoo pärjäävänsä tässä ajassa ilman seurakuntaansa, ilman kirkkoaan. Kirkonmäelle ei enää uutisten toivossa tarvitse suunnistaa. Lukemaan ja laulamaan oppii muutenkin, lukkarin virsikannel on historiaa. Joku jopa epäilee äidinkielensä merkitystä. 

 

Pitäisikö vanhojen kirkkoisien tulla meitä uudelleen opettamaan? Vaikka kirkkohistoria ei aina maistunut, historian käännekohdat me kyllä opimme. Tiesimme, milloin kristinusko tuli Suomeen ja miten. Kuka tekisi uuden ristiretken ja opettaisi suomalaisille perusasiat oman maansa ja kielensä historiasta? Opettaisi arvostamaan omaa kieltä ja kulttuuria.  

 

Piispa Henrikin tarina oli tärkeä etappi kehitykselle, jonka ansiosta suomalaisilla on elävä ja rikas kulttuuri. Kirkon merkitys tämän pääoman kartuttajana on ollut ratkaiseva. 

 

ONNEA KAIKILLE PIISPA HENRIKIN 


MUKAAN NIMENSÄ SAANEILLE!



Hyvää kevättä!



Uutta tietoa ja mielenkiintoista luettavaa Lallin ja piispa Henrikin vaiheista tarjoaa vuonna 2022 julkaistu Tuomas Heikkilän teos Lalli – Kansallismurhaajan muotokuva.

 

Kirjoitukseni on vuodelta 2019. Se on aikanaan julkaistu Keravan taivaan alla -blogissa. Olen edelleen samaa mieltä.