sunnuntai 25. lokakuuta 2020

Syyspilvien keskellä aurinko


Pieni tammi hehkuu lehdet innosta keltaisina: Katso minua, minusta tulee vielä iso ja hieno puu! 



Vanha kuusen aika voi tulla, piankin. Komea runko kestää kelonakin, mutta luottaako maailma siihen, että se jaksaa seistä tielle kaatumatta. 




Sananjalka oli kietoutunut sävysävyyn – himmeää nutriaa vai mattaa syysruskaa? 

 


Keskellä tummia runkoja vilahtaa vaahteran syysväri, vielä se ei ole antanut periksi. Suurten puiden lomassa on suojaisaa, siellä voi vielä peilata syksyä. 



Lehdet punertuvat, jokainen vuorollaan. Kylätien laidassa on tilaa kaikille. 



Kaaveltuunia, sanoi edesmennyt tätini ja tarkoitti osmankäämejä. Pellon reunalla on enää pari jäljellä. Entisaikaan osmankäämin ’pamppuja’ kerättiin, sen sisältä purkautuvista miljoonista siemenistä saatiin täytettä tyynyihin ja patjoihin.  Pellon laidassa on vain pari yksilöä jäljellä. 



Ohdake, oletan? Ette siis ole luopuneet ohdakkuudestanne, vaikka talvi on jo lähempänä kuin kesä? Kuinka piikkinne kestävät pakkasen? 

 


Kuka haravoisi metsää? Metsä uudistuu, ottaa talteen värit ja materiaalit. 

Tavataan taas, kun on suven aika! 



Sammaleen ja puolukanvarpujen matto peittää maan, ikivihreänä ja pehmeänä.  Kauempana sammalmaalla näkyy pari kuivaa oksaa, jättiläisporon sarvet. 





 

keskiviikko 21. lokakuuta 2020

Otterloo, Otterloo!


Turun Kaupunginteatterissa esitettiin vuonna 1975 Ernst Bruun Olsenin näytelmä Van Gogh ja postinkantaja. 

Ohjaaja Ralf Långbacka kävi yliopistolla, seminaarissa kertomassa ohjaustyöstään, näytelmästä. Pääosan esittäjä Esko Salminen vieraili myös. Oli hämmentävää olla suuren näyttelijän lähellä, tasavertaisina keskustelemassa näytelmästä, josta jäi niin katsojille kuin esittäjillekin iso muistijälki. Vincentin raju tarina ei ole kevyttä viihdettä.  Postinkantaja Roulinin roolissa oli Matti Varjo. 

Ralf Långbacka kertoi Amsterdamin museosta ja Otterloosta, Kröller-Müller -museosta, joissa näytelmän työryhmä oli käynyt perehtymässä Vincentin työskentelyyn ja teoksiin. Näytelmässä kiivas Vincent kaatoi vasta maalatut kankaansa kuvapuoli edellä maahan ja taiteentuntijat närkästyivät. Ralf Långbacka tiesi: joidenkin taulujen pinnalla näkyy hiekkaa. 

 

Otterloon Vincent van Gogh -kokoelmat ovat ainutlaatuiset. Kröller-Müller – museon kokonaisuuteen kuuluu veistospuisto ja moderni museorakennus, keskellä luontoa. 



Pala Otterloon lumoa on nyt Helsingissä. 


Didrichsenin taidemuseossa on esillä Otterloon museosta saatu näyttely  Vincent van Gogh – tie taiteilijaksi


Esillä on taiteilijan uran alkuvaiheessa syntyneitä piirroksia, akvarelleja.  

Viivoja, väripintoja, käsialaa, joka muuttuu yhä tunnistettavammaksi. Saarnaajan ammattia tavoitellut papin poika Vincent van Gogh joutui luopumaan haaveistaan, hänestä tuli taiteilija – kaikkien taiteen ystävien onneksi. Näiden kuvien jälkeen taiteilijan tie vei Arlesiin, auringonkukkien maisemiin, valoon. Vahvojen värien lisäksi töissä näkyy piirtäjän taito, sama vahva viiva, jota uran alkuvaiheen piirustuksissa on harjoiteltu. 



Köyhä taiteilija tarvitsi malleja, mutta kykeni maksamaan vain vaatimattomia palkkioita. Vincent van Goghin ilmeikkäät piirustukset kertovatkin tarkkaa ajankuvaa. Ihmiset on kuvattu työnsä äärellä, askareissaan.  Ompelija on suostunut kuvaan, sillä mallina oleminen tuskin on häirinnyt työntekoa. Imettäminen tuo äidille pienen lepohetken, on lupa istahtaa ja ajatella omia ajatuksiaan, kun vauva tuhisee rinnalla. 





Alankomaiden karu maaseutu elää, tummin, tunnelmallisin sävyin. Illalla asetutaan pöydän ääreen, syödään oman maan antimia, hiljennytään tulen ääreen. Sunnuntaina, kirkonpenkissä, kansa keskittyy sanan kuuloon. 

 

Peltotöihin puetaan suuret puukengät, työnsä ääressä istuvalla naisella on jalkojen alla lämmitin – kachel. Suoritin aikanaan lyhyen hollannin kielen kurssin – kachel oli yksi niistä sanoista, joiden avulla opettaja havainnollisti sitä, miten jokaisessa kielessä on sanoja, joiden merkityksen ymmärtää vasta, kun on nähnyt sanan tarkoittaman esineen. Vincent van Gogh on ikuistanut työvälineitä, tarve-esineitä, elämää. Kuvat ovat matka historiaan.



Didrichsenin van Gogh -näyttely on ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua suuren taiteilijan varhaistöihin. Kokoelma on hieno, sen jokaiseen työhön jaksaa perehtyä. 

 

Museon kellarikerroksessa on Didrichsenin taidemuseon 55-vuotisnäyttely. Kokoelman helmet ovat esillä – Picasso, Miró, Rothko, Nolde – suomalaisista mestareista mm. Schjerfbeck, Eero Hiironen ja Reidar Särestöniemi.

 

Emil Nolde

Reidar Särestöniemi

 

Oli kesä ja yksi ensimmäisistä oikeista kesälomista. Pakkasimme vanhan soputeltan auton takakonttiin, ilmapatjat ja ikäkulut makuupussit. Otimme retkikeittimen ja telttaradion mukaan ja toivoimme, ettei leirikamoja paljon tarvittaisi. Niidenkin kanssa piti muutaman kerran tuhrata, onneksi leirintäalueet olivat hyvin varusteltuja ja toimivia. 

 

Ajoimme pitkään padon päästä päähän, ihmettelimme tiiviisti rakennettuja kaupunkeja ja huolella puhdistettuja ikkunoita. Etsimme ja löysimme taidetta. Löysimme myös Otterloon. 

 

Otterloosta tuli sen matkan kohokohta. Myöhemmin olen päässyt kokemaan Louisianan Kööpenhaminen lähellä, Glennbournien Virginiassa. Suomalaisilla on omia taidekohteitaan, Sara Hildenin museo Näsijärven rannalla, Punkaharjun edesmennyt Retretti, Kittilän Särestö ja viime kesien kohokohta, Taidekeskus Salmela.  

 

Taide vaatii tilaa ja luontoa ympärilleen. Taidetta on voitava katsoa rauhassa. Taiteen jälkeen on hyvä lepuuttaa silmiään levollisessa maisemassa. 


Didrichsenin taidemuseo 

PS.  Niin, mikä oli telttaradio? Se oli ikäkulu patteriradio, joka jätettiin soimaan teltan sisälle sillä välin, kun matkalaiset seikkailivat kaupungilla. Radion tehtävä oli luoda illuusio siitä, että teltassa oli joku olemassa. En tiedä, toimiko se kovin hyvin, tuskin niitä retkikamppeita kukaan olisi oikeasti halunnut vohkia. Mutta ne olivat meidän ainoat…

perjantai 9. lokakuuta 2020

Ei ole juhlatkaan enää niin kuin ennen



 Olen tainnut jo kaiken tämän kertoakin – mutta tässä iässä sitä toistelee itseään...  
Olen varmaan myös etuajassa, nyt on vasta lokakuu. 
Mitäs otitte puheeksi. 


Meille tuli televisio – onnellisten sattumien ansiosta – 1950-luvun lopulla, siihen aikaan, kun lähetyksiäkin oli vasta kuutena iltana viikossa ja testeevee oli pelkkää himmeää harmaata. 

 

Linnan juhlista oli lähetys tai uutisia jo 1960-luvulla, ensin ei saatu seurata suoraa lähetystä, vaan uutiskatsausta. Kuvauskalusto oli rajallista, projektoriakin piti alkuvuosina aina välillä ladata. Elettiin Kekkosen tasavallassa ja harmaasävyisen hyvin pyöreäkulmaisen ruudun pinnalla astelivat valtakunnan nokkamiehet vaimoineen. Suomi oli miesten valtakunta, kutsutut naiset olivat useimmiten taiteilijoita tai kulttuurivaikuttajia. 

 

Kun televisiointeja oli jonkin aikaa ollut, huomattiin, kuinka moni silmäätekevä jätti varttuneen rouvansa kotikatsomoon ja valitsi daamikseen nuoren, hoikan ja olemukseltaan ihanan raikkaan tyttärensä. Tähän puututtiin, tietysti, protokollan mukaan kutsu oli henkilökohtainen, alleja tai ei. Kävi niinkin, että joku vilkutteli tanssin lomassa kameralle – eihän sekään protokollaan sopinut. Oli oltava kuin ei kameraa olisikaan ja pidettävä kädet kurissa. Voi sentään, ettei nyt pikkuisenkaan saanut päteä, vaikka iltapukuun ja kampaukseen meni niin paljon aikaa ja isännän rahaa… Ja pitihän lapsenvahdille laittaa terveisiä. 


 

Linnan juhlien katsominen oli meilläkin perheen oma seurapiiritapahtuma. Aili ja William tulivat kylään, joskus Elli, Kokkoset, Kortesoista en ole varma. William kiinnitti itse askarreltuja kunniamerkkejä villatakin rintapieleen ja oli Sir William. Me asuimme Valkoisen talon yläkerrassa, pienessä talonmiehen asunnossa, mutta: meillä oli televisio. Isän piti muutenkin olla kotosalla, hoitaa liputukset ja auttaa porttivahtia tehtaan juhlavalaistuksissa. Olohuoneen tuolit nostettiin katsomoksi, jotta kaikki näkisivät. 

 

Missä me yhteiskunnan kermaa muuten olisimme nähneetkään? Aikakauslehtiä ilmestyi jo joitakin, mutta ei niitä raaskittu joka kotiin tilata. Television tarjonta oli suppeaa, eikä kansalle ainakaan seurapiirien juoruja tarjoiltu, neuvostoliittolaisia elokuvia, viihdekonsertteja ja laatikkoleikkejä kyllä. Uutiset luki monotonisella äänellä joku haudanvakava tummapukuinen mies. Säätä ennusti Salmensuu, joka käytti piippuaan karttakeppinä. Kamalaa, piippu! Toisaalta, tupakointi oli kaikkialla luvallista, alkoholin kauppaa ja anniskelua säädeltiin, mutta Hotapulveria sai vapaasti apteekista. 

 

Siihen aikaan ja siihen sodanjälkeiseen sielunmaisemaan Linnan juhlien televisiointi sopi. Ohjelma monipuolistui ja Edvin Laineen ohjaamaa Tuntematonta sotilasta alettiin esittää. Sodan käyneet jermut seurasivat silmä kovana elokuvaa, josta tuli meille nuoremmillekin sodan näköiskuva. 



Tänä vuonna Linnassa ei juhlita. Iltapukukavalkadi jää näkemättä, kättelyseremoniaa ei tule. Me saamme nauttia Itsenäisyyspäivän juhlaohjelmasta, erilaisesta, uudenlaisesta. 

 

Tarvitaanko kättelyseremoniaa vielä? Se on vuoden katsotuimpia ohjelmia, kyllä, mutta silti. Valtakunnan kerma ei ole sarja etäisiä virkaherroja, vaan joukko ihmisiä, joille julkisuus, kaikenlainen julkisuus on elinehto. 

 

Tarvitseeko vaateteollisuus juhlaa? Suomalaisten muodinluojien kädenjälkeä näkyy erilaisissa gaaloissa ja palkintojuhlissa muutenkin. Ateljeetyö ansaitsee arvostuksensa, mutta saadaanko sitä oikeasti juuri tämän ohimarssin myötä? Tarvitsevatko juorulehdet juhlaa? Tarvitsevat, sillä ne taistelevat elintilasta muiden medioiden kanssa. 


 

Kun tautinen aika väistyy, Linnan juhlat voivat tietysti taas palata ruutuun. Mutta jos niiden tilalla kehitetään jotain uutta, suomalaista kulttuuria paremmin ja raikkaammin esittelevää ohjelmaa, olen todella iloinen. Tämä on hieno maa, kaikille kansalaisilleen. 

 

Lippu nostetaan salkoon ja ikkunalle sytytetään kaksi valkoista kynttilää. Laitetaan hyvää ruokaa ja katsellaan se perinteinen tuntematon, tai se vähän uudempi. 

 


Kuvat ovat syksyn muotia ja muotokieltä pihamaalta. 

Vallalla ovat maanläheiset värit. 




torstai 8. lokakuuta 2020

Ei se ole enää niin kuin ennen


Aloitin Mumminmökissä siivouksen. Aloitan yleensä kirjahyllystä, koska hyvin järjestetty kirjahylly luo kaikkein helpoimmin illuusion siitä, että päässäkin on joku tolkku. Yhden hyllymetrin verran on valmista.  

Minulla on ollut tallessa jok’ikinen joskus hankittu Parnasso. Ei ole enää. 

 

Ensimmäiset lehdet ostin vuonna 1967. Sitten tilasin vuosikerran, kirjakaupan jouluapulaisena tienaamillani markoilla. Seuraavat vuosikerrat olivat opiskeluajoilta, valikoima oli hiukan ontuva. Kaikkina vuosina ei ollut rahaa lehtien tilaamiseen ja siksi Parnasso oli käytävä lukemassa kirjastossa. Lehtien takakansista saattoi palauttaa mieleen muutot ja asunnonvaihdot, sukunimikin muuttui matkan varrella, osoitetarrat olivat tallella. Aikanaan keksittiin kestotilaus, eikä tilaus enää katkennutkaan vuodenvaihteeseen, lehtiä tuli ja tuli ja tuli.

 

Tuli työtä ja uusia ansaintatapoja, elämää, perhettä ja Parnasson lukeminen harveni ja vähitellen jäi. Survoin kotiin tulleet Parnassot kiltisti hyllyyn, mutta lopulta päätin lopettaa lukemattomien lehtien tilaamisen.  

 

Nyt on jäljellä vain nostalgiavarasto kaikkein vanhimpia numeroita, niitä, joiden avaamiseen liittyvät väristykset muistan edelleenkin. Uudemmat numerot solahtivat kirkonkylän jäteastiaan. 

 

Kuinka se saattoikaan olla niin ihana? Niin odotettu? 

 

Kuvaton, tiiviisti täyteen pakattuja sivuja täynnä oleva lehti, harvoin joku mainos (ei kai ne koskaan siihen pilvin pimein ilmoittajia ole saaneet), lähes ankea tai korkeintaan hillitty ulkoasu. Miksi juuri se sai sydämen pomppimaan ja ajankulun unohtumaan? Pääsin sisälle johonkin kiehtovaan, uuteen maailmaan, kirjallisuuteen ja kirjailijoiden työhuoneisiin. Löysin uusia polkuja lukemisen maailmaan. 

 


Parnasso on muuttunut, vai olenko minä muuttunut enemmän? 

Viisikymmentä vuotta (ja vähän yli) tekee tehtävänsä. 

 

Uusimpien numeroiden kansissa on kirjailijoiden kuvia. Minä en niiden entisten naamoja edes kaikkia tullut tuntemaan, sanat ja niistä syntyvät mielikuvat merkitsivät enemmän. Joskus kun näki jonkun kirjailijan elävänä, melkein hämmästyi: tuollainenko se onkin? Noin harmaa, noin arkinen, ei yhtään jättiläinen, niin kuin olisi luullut. Tavallisen kokoinen. 

 

Kaikki ei ole muuttunut. 

 

Himmeä paperi on tallella, samoin yksitotinen taitto. Mainoksia on muutama enemmän. Värit ovat ankeahkot, fontteja käytetty säästeliäästi, jokunen nelivärinen kuva. Artikkelit ovat kiinnostavia eivätkä ole, kaikesta en enää jaksa innostua. Luen varmaan vieläkin Parnassoa, mutta luulen, että jonkin aikaa mennään kirjaston varassa. Lehdet eivät ole enää sellaisia, että ne välttämättä haluaisi omistaa tai niihin yhä uudelleen palata. 

 

Kun selviän muista arkistokasoistani, on ehkä käytävä kirjojen kimppuun. Joskus. Kirjat ovat kavereita, mutta kaikki eivät ole samanlaisia sydänystäviä. 

 

Olen kai vanhentunut, tai ainakin vanhentumassa?  




 

maanantai 28. syyskuuta 2020

Syyspäivän taidetta - Salatun tiedon tie

 

Keskipäivän korkea aurinko, kimmeltävä meri, tuulen heijaamat kaislat. 

Täydellinen sää, oikea hetki tehdä retki taidenäyttelyyn. 

 

Villa Gyllenbergissä voi tutustua kulttuurikodin ainutlaatuiseen taidekokoelmaan ja tunnelmaan. 

Kotimuseon olohuoneessa, Kuusisaaren maisemaa. 

Villa Gyllenbergin taidekokoelma on samalla katsaus suomalaisen taiteen vaiheisiin. Helene Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt, Pekka Halonen, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman, Hugo Simberg, Gunnar Berndson – mestareiden töitä voi ihailla sekä näyttelytiloissa että kotimuseon miljöössä. 

 

Albert Edelfelt


Helene Schjerfbeckin töitä on kokoelmassa useita. 

 

Kokoelma on myös kansainvälinen.  Suomalaisten taiteilijoiden töiden rinnalla on italialaisia mestareita, muun muassa Tizian ja Tintoretto. 


Tizian

Tuntematon italialainen mestari. 



Museon näyttelysiivessä oli esillä okkultismin ja esoterian teemoihin keskittyvä erikoisnäyttely Salatun tiedon tie



Salatun tiedon tielle astellaan kristallien katveessa. 

Salatun tiedon tie avaa uuden ikkunan kokoelman taustoihin. Ane Gyllenberg oli menestynyt liikemies, taiteen kerääjä, mutta myös vapaamuurari. 

 

Esoteria ja okkultismi eri muotoineen tarkoittaa salaperäistä, piiloon jäävää oppia. 

Viime aikoina näitä aatteita on alettu avata enemmän, salaperäisyys on vähentynyt, mikä on vain hyvä asia. 


Taiteilijoille salatun tai syvemmän tiedon etsiminen on merkinnyt innoitusta, vaikka yhteydet esimerkiksi vapaamuurareihin tai teosofisiin ryhmiin on salattu. 


Ester Genetzin vahvapiirteiset omakuvat. 

 

Einar Ilmoni, salaperäinen. 

Oscar Parviainen: Kapusiinimunkkien hautakammio 

Akseli Gallen-Kallelan Ad astra, yksi näyttelyn kohokohdista. 


Helene Schjerfbeck


Villa Gyllenberg on avoinna keskiviikkoisin sekä lauantaisin ja sunnuntaisin, 11.10.2020 asti. Sen jälkeen museo sulkeutuu peruskorjauksen ajaksi.  









Syksy pihamaalla


lauantai 29. elokuuta 2020

Taiteen kotitalo

 Kahverin kiinteistöä 2016. 

Kesällä 2016 Keravan keskustan liikekiinteistöjä purettiin pois, tilalle oli tulossa uutta, liiketilaa ja asuntoja. 

Ennen vanhojen talojen – osa taloista oli rakennettu meidän Keravalla asumisemme aikana, joten vanhuus on suhteellinen käsite. Ehkä liikekiinteistöt ovat kuluvampaa lajia kuin asuintalot.  Tarvittiin lisää kerrosneliöitä ja niitä löydettiin, kun suunniteltiin lisää kerroksia. Korkeampia taloja, vielä pitempiä varjoja. 

 

Ennen kuin talot purettiin uusien tieltä, niiden seinät annettiin taiteilijoiden käyttöön. Katujen varsille ilmestyi värikkäitä graffiteja, katoamaan tuomitut korttelit alkoivat sykkiä ilmaisuvoimaista elämää. Aikanaan kuvat katosivat. Rakennustyömaan aitoihinkin saatiin uutta kuvaa, hetken nekin piristivät kaupunkikuvaa.  

 

Julkisivu
Talon julkisivu. 


Sisäänkäynnin läheltä. 


Taiteen kotitalo on viisikerroksinen elementtitalo, joka on tullut elinkaarensa päähän. Osoite on Moukaritie 4, Keravan Ahjossa, lähellä paikkaa, jossa ennen oli Keravan kuuluisaksi tehnyttä teollisuutta. Kevään 2020 aikana Moukaritien talosta on tullut Taiteen kotitalo. 

 

Sähköt ja vesijohdot toimivat enää vain alakerrassa, hissi on rikki, talo kylmillään. Vielä syyskuun viikonloppuina se on avoinna katsojille. Sitten valo ei enää riitä ja purkaminen alkaa. 

 

Kävijöiden turvallisuudesta pidetään huolta – talo on huonossa kunnossa, mutta turvavälejä valvotaan myös pandemian takia. Vierailijoita pääsee taloon vain tietty määrä kerrallaan, lipunmyynti päättyy iltapäivällä. Taiteen kotitalon ovella on jatkuva jono kiinnostuneita, lannistumattomia taiteesta kiinnostuneita. 

 

Kaikki tilat ja asunnot on annettu taiteilijoiden käyttöön. Lähes jokainen huone on saanut uuden ilmeen, maalauksia, graffiteja, installaatioita, rakennelmia. Tunnelma vaihtuu huoneesta, asunnosta toiseen. Tyylilajeja riittää, häkellyttäviä teoksia, joiden hajottaminen tuntuu tuhlaukselta. Työn jälki ja käsiala ovat taidokkaita, tekijöiden osaaminen korkeatasoista. Kierros talossa on löytöretki. 

 

Graffiti mielletään riesaksi tai tuhruksi tai töherrykseksi seinässä, se on junan ikkunasta vilahtava teksti ’suklaata mummoille’.  Purkutalossa graffitia pääsee lähelle, pystyy tutkimaan työn jälkeä ja sommittelua, vakuuttumaan siitä, että graffiti on oikeaa taidetta ja taitoa. Sommittelu, kädentaito, värit, kaikki kohdallaan. Vaikka maalaukset häviävät, graffiti on eikä se enää katoa. 

 

Taiteen kotitalon kaltaisia projekteja tarvitaan.  Tilaa, jonka maalaaminen on sallittua. 

 

Oheisena kuvia Taiteen kotitalosta. Otoksia omalta kierrokseltani.


Olohuoneessa, yläkerrassa. 

Käytävässä. 

Ilmettä olohuoneeseen. 

Keittiössä vanhemmat ovat läsnä.

Pieni poika, keittiön toisella seinällä. Yksi koskettavimmista kuvista. 


Kolmiulotteiseksi maalattu. 

Viidakko tuli taloon. 



Lohikäärme yksiössä.  


Sana, joka on myös kuva.



Korona-ajan kuvakieltä. 


Taiteilijan työvälineet. 

Kafkamainen kuoriainen täyttää olohuoneen. 

Kehyksissä. 

Vieraita makuuhuoneessa. 

Alakerran seinän ornamentti kertoo viestin. 

Avoin ovi - CD-levytkin ovat taidetta. 

Kiitos, Taiteen kotitalo! Oli elämys tutustua! 

Lisätietoja  purkutaide.com