perjantai 10. maaliskuuta 2017

Isä Jaakon sana ja saarna



Alussa… 
Jaakko Saari valittiin vaaleilla Sammatin kirkkoherraksi ja hän astui virkaansa vuoden 1989 alussa. Kirkkoherra asettui asumaan pappilaan ja pappilan autotalliin asettui keltainen Mersu, jolla Jaakko ehti ajaa miljoona kilometriä. Lähtösaarnan aikaan Mersu oli jo aristokraattinen ja oikukas autovanhus. 

En muista, koska tapasimme ensimmäisen kerran. En muista, millainen se tapaaminen oli, maalla on aina tapana jännittää, kun pitää ajatella kirkkoherran tapaamista ja kruusata hiukan.

Mutta kun tutustuimme paremmin, se oli lähimmäisenrakkautta lähes ensimmäisellä silmäyksellä.  Jaakko Saari on helposti lähestyttävä, joviaali persoonallisuus, joka osaa olla vakava ja joka osaa laskea leikkiä – aina tilanteen mukaan. Jaakko osoittautui myös mainioksi saarnamieheksi.

Sitten…
Toimimme sammattilaisissa järjestöissä – samanaikaisesti, rinnakkain – ja olimme – samaan työryhmään kutsuttuina – mukana kokoamassa pitäjänhistoriaa. 

Jaakko tuli paikkakunnan rientoihin, jatseista Piponius-seuroihin, kannustavana ja rohkaisevana. Juhlittiin Lönnrotia, juhlittiin kirkon 250-vuotista historiaa ja vietettiin Sampojuhlia. Piponius-seuroissa Esa Pethman säesti Lönnrotin virsiä saksofonilla ja Jaakko kokosi nimekkään puhujajoukon.


Jaakko Saarella oli myös toisenlaisia tehtäviä, välillä hän joutui jättämään seurakuntansa sijaisten hoitoon.  Väitöskirjatyötä, asiantuntijatehtäviä. Joskus muistan pohtineeni, olisiko hän sittenkin mieluummin uppoutunut tieteeseen. Ei se niin ollut – viimeistään saarnoja lukiessa kävi selväksi, kuinka tärkeä oma seurakunta uskollisine jäsenineen oli.

Jaakko Saari teki Sammatin seurakunnasta kulttuuriseurakunnan. Hän nousi saarnastuoliin ja puhui voimallisia sanoja. Hän tutki Elias Lönnrotin elämäntyötä ja erityisesti Lönnrotin virsiä. Lönnrotin tavoin hän oli mukana kirkon korjaustyössä, rakentamassa seurakunnalle tulevaisuutta. Työ virsien parissa jatkuu, eläkkeelläkin.

Luottamus…
Kesällä 2016 tapasimme Sampomäellä. Jaakko oli paikalla elämänkumppaninsa Irman kanssa. Jaakko otti puheeksi saarnakokoelman julkaisemisen ja pyysi mukaan työhön. Syksyllä sain haltuuni neljä jykevää mappia, täynnä puheita ja sanaa. Luottamuksen osoitus, josta en halunnut kieltäytyä, vaikka tehtävän laajuus päätä huimasikin.

Kannoin mapit työhuoneelleni, selailin niitä ja selailin, yhä uudelleen. Otin avuksi punaiset, vihreät ja keltaiset post-it –lappuset. Syksyn mittaan kansiot muuttuivat yhä hurjemman näköisiksi, kun saarnaliuskojen reunoilla lepatti värikkäitä lippulappuja, niihin huonolla käsialalla raapustettuna saarnan aihe. Olen aikaisemmin tehnyt joitakin koosteita sellaisista aineistoista, joita ei ole ollut lupa alleviivata tai muuten käsitellä, liimalappusista on tullut minun työmenetelmäni.

Saarnoja riitti, valinnan varaa oli. Samasta teemasta oli tarjolla useita variaatioita, joista saattoi valita koskettavimman, sopivimman. Mutta missä järjestyksessä tekstit pitäisi esittää? Tutustuin kirkkovuoteen kansankirkon verkkosivuilla ja opin, että jokainen kirkkovuosi on omansa, riippuen siitä, miten pääsiäinen vuodenkierrossa asettuu. Aloin vähitellen ymmärtää pyhäpäivien systematiikkaa ja löysin työkalun, jonka avulla sain valitsemani tekstit järkevään järjestykseen. Jokaisella sunnuntailla on oma Raamatun tekstinsä ja jokaisella sunnuntailla on naseva otsikko. Otsikoita on syytä kunnioittaa, sillä niiden avulla lukija voi paikantaa tekstit omaan kirkkovuoteensa.

Saarna ei ole mainos...
Mainonnan suunnittelija tietää kirjoittavansa tekstiä, jota kaikki siihen törmäävät eivät halua lukea – tai eivät ainakaan halua myöntää lukevansa. Jotta teksti houkuttelisi, on kirjainten lomaan rakennettava kiinnekohtia, koukkuja, joihin satunnainen selailija pysähtyy ja tarttuu. 

Se, mikä toimii myyntikirjeessä, ei kuitenkaan toimi saarnassa. Saarnaan ei voi lisätä väliotsikoita eikä hartaustekstiin voi raapustaa reunahuomautuksia KATSO!  Voit voittaa! tai piirtää tähtiä tai nuolia. Silti, saarnankin pitää palkita lukijaansa, saada hänet viihtymään.  

Miten korvata puuttuvat äänenpainot? Ratkaisin tilanteen jaksottamalla tekstiä erottuviin kappaleisiin ja nostin sisällön parhaita virkkeitä esiin tekstipinnasta kursivoinnin avulla. Tekstiä en muuttanut, sillä siihen ei ollut tarvetta. Teksti oli hienoa ja koskettavaa, se oli vain siirrettävä käsikirjoituksesta ladelmaksi, luettavaan muotoon.

Luottamuksen arvoinen?
Saarnavalikoima tai -kokoelma on valmis. Kirjaksi painettuna ja lähdössä maailmalle, lukijoille. Sain tehdä valintoja monien erilaisten tekstien välillä eikä yksikään niistä ollut huono. Valitsin kokonaisuuteen tekstejä, joiden uskoin kestävän aikaa ja monta lukukertaa. Ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin puuttuvat, sinänsä hyvät tekstit sivuutin, sillä aika vanhentaisi niitä lisää, oli jo ehtinyt vanhentaa.

Kun tavoitteena oli ajattomuus, päivämäärät jätettiin pois kaikista muista paitsi avainteksteistä. Vaalisaarna, tulosaarna, lähtösaarna – ne on määritelty ja niiden kautta määrittyy Jaakko Saaren työ Sammatin sielunpaimenena.

Käsikirjoitus lähti luettavaksi, tehtiin korjauksia ja paino viimeisteli työn. Haikein mielin keräsin punaiset ja keltaiset ja vihreät lappuset tekstisivujen reunoilta, niputin kirjassa käytetyt tekstit omaan mappiinsa ja palautin aineiston sen kirjoittajalle, kunnioittaen.

Isä-Jaakon sana ja saarna  Jaakko Saaren kirja, joka julkaistaan hänen 70-vuotisjuhlassaan. Onnea!

Saarnatekstien kautta olen oppinut tuntemaan syvällisen, oivaltavan ja uskossaan tinkimättömän Kauko Jaakko Kustaa Saaren. Olen ylpeä ja iloinen siitä, että sain tämän tehtävän, kiitollinen siitä.

Kirja on valmis ja nyt on lukijoiden vuoro.

Kiitos, Isä-Jaakko!



lauantai 4. maaliskuuta 2017

Kirmusella, Kalevalanpäivän muistoissa




Suojasää, sumuinen taivas. Ilma on kääntymässä lämpöisen puolelle, mutta latu toimii, vaikka paikoin vettä tirskahteleekin. Edellisten päivien lumisade on silottanut järven pohjoislaidan jäätikköisiä kohtia. Aloitan Kalevalanpäivän viettämisen Kirmusen ladulta.

Lähtöpaikkana on kirkonkylän uimaranta, mistä reitti jatkuu kohti Luhdannokkaa ja Nokkapellon Nokkaa, rantaviivan kaarteita noudatellen, järven ympäri, vastapäivään. Tuttu väylä, tasainen konelatu alla. Se, että sade huomenissa syö ladun, on vielä tulevaisuutta, vielä pelkkä uhka, sääkartoille hahmoteltu.


Kirmuinen, Kirmunen, Kirmusjärvi on Sammatin suurin sisäjärvi, lapsuuteni Järvi.
Myllykylän rantaan ennätettyäni ihmettelen, miten pieni rannan palanen saattoikin riittää koko kylän lapsilauman hauskuudeksi. Aurinkoisina kesäpäivinä lähdettiin Myllykylän rantaan, uitiin ja oltiin rannalla yhdessä kylän lasten kanssa, kerättiin näkinkenkiä, kuunneltiin järven ääniä, aaltojen liikettä kallioista rantaa vasten.

Lapsuuden uimakaverit ovat aikuisia, isoja ihmisiä, useimmat elämänsä ruuhkissa, omilla teillään, Niemisen poikien autoja sentään näkee välillä kylällä. Niitä pitkiä tummakutrisia poikia oli monta enkä minä oppinut koskaan tietämään, kuka oli kuka, mutta Niemisen pojiksi ne helposti tunnisti – ja tunnistaa yhä.

Kirmusen rantaan on rakennettu mökkejä, enemmän kuin tekee mieli laskea. Tämä on haluttua seutua, lyhyen matkan päässä pääkaupungista, palveluja sopivasti lähellä. Rannan lähellä riittää pieniä tupia, komeita pytinkejä, tasakattoja, harjakattoja, piskuisia piharakennuksia. Vakituisia asumuksia ja lomapaikkoja. 

Lehdettömien puiden aikaan ladulta näkee rannalle asti ja samalla voi muistella aikaa, jolloin oli sallittua rakentaa melkein vesirajaan, osittain jopa veden päälle. Mökkinaapurit tuntevat toisensa ja on hyvä tunteakin, yhdessä pidetään huolta kesäpesistä ja valvotaan rauhaa. Vanhimmat mökeistä tuskin ovat talviasuttavia, ne ovat kesämökkejä eikä täyden palvelun vapaa-ajan asuntoja.


Kalevalanpäivän himmeän taivaan alla mietin, miten Kirmusjärvi liittyy Lönnrotiin – yksi professorin perheen kesäasunnoista, Mikkola tai Mikola lienee lähinnä paitsi Kirmusta, myös Silmeen lampea. Suurmiehellä on ollut suhde näihin järviin, tuskin on sattumaa, että hän halusi eläkepäivinään olla lapsuutensa maisemassa. Kuinka kaukana Haarjärvi tai Paikkari on ollut Kirmusesta, ennen liikennevälineiden aikaa? Oli totuttu kulkemaan ja askeltamaan – tuskin matkat niin pitkiltä tuntuivat.

Kirmunen on Eeva Joenpellon kotijärvi. Lapsuudenkoti, kauppa on kylätien varrella, kirjailijan piilopaikka ja työhuone rannan rauhassa. Eeva Joenpelto säilytti sammattilaisuutensa, palasi lapsuuden maisemiin ja kirjoitti täällä komeimmat teoksensa. Lukijana voi vain hämmästellä sitä, miten taitavasti hän osasi tunnistaa ihmistensä piirteet ja kuvata kohtalot.  



Ne, jotka tulivat Sammattiin Lönnrotin maineen innostamina, rakensivat tupansa järvien rantaan. Tuulentuvan huvilassa, korkealla mäellä  Reino Silvanto kirjoitti Sammatin historiaa. Lehtiniemen puiden katveessa on taiteen ja tieteen tyyssija: Martti Haavio muuttui P. Mustapääksi kaislaisia rantoja samotessaan. Haavion perheen kesäiseen elämään Sammatissa voi tutustua Katarina Eskolan ja Satu Koskimiehen tekstien kautta. 50-luvun tyttöjen kirje- ja  päiväkirjasikermät ovat täynnä aurinkoista ajankuvaa.

Kirmusjärvi on sen liepeillä eläneille todellinen Tarinain lähde, niin kuin Aale Tynni on järven sielun tiivistänyt. Aale Tynnin säkeissä soi järven kauneus ja valo, mutta myös suru ja syksyinen, rantapuita riepottava tuuli.


Sammattilaiset ja Sammattiin sitoutuneet kirjoittajat ovat kirjoittaneet Sammatista, ellei nimeltä, niin tunnistettavasti, tekstien takaa kuultavat tutut maisemat, kumpuilevan maaston rytmi ja peltoaukeiden levollinen hengitys. Kirmusen rannalla on monta muistamisen paikkaa. Montako järveä meillä suomalaisilla on, joiden rantoihin tutustuminen on samalla matka kansakunnan kulttuurihistoriaan – itse tunnen parhaiten Kirmusjärven.

Kun Kalevalanpäivä kääntyy iltaan, olen mukana sammattilaisten perinteisessä juhlassa. Ja kesken kaiken soitannon huomaan miettiväni, olisiko juhlakansaa pitänyt sittenkin  kannustaa suksille, työntämään sauvoillaan vauhtia ja kiertämään yhdessä kaikki järven mutkat ja sopukat. Opastetun hiihtoretken aikana olisi voitu kuulla reittiselostus ladun varrelle asettuvista kulttuurikohteista, raikas tuuli tuntunut kasvoilla ja katsoja olisi ollut jokaisella aistillaan mukana elämyksessä.

Suomi täyttää sata vuotta ja parhaat juhlaperinteet vieläkin enemmän. Jos juhla on perinne, tarkoittaako se, että se pitää viettää aina samalla tavalla, vanhan kaavan mukaan?
Muistoista jää päällimmäiseksi raikas tuuli…



maanantai 20. helmikuuta 2017

Euforian ohikiitävä hetki




Kirja on erityinen kappale maailmankaikkeutta. Nippu paperia, yhdeltä sivultaan sidottu yhteen. Tai oli ennen, nykyäänhän kirja voi olla sähköinen, levylle tallennettu, tikulle ladattu, valmiiksi ääneen luettu ja kuvitettu, vaikka mitä muuta tahansa - paitsi ehkä savitaulu tai kiveen hakattu hengentuote.

Puhdasotsaisille humanisteille on aina korostettu, että kirja toteutuu vasta, kun se on luettu, kun sisältö on tavoittanut lukijan tajunnan. Mutta ennen kuin lukija saa nuolaista sormenpäätään ja kääntää sivua, on monta vaihetta.

On osattava olla kriittinen, vainota viimeiseen asti vihreitä ja pnovrhpaholaisia. Vihollisia, jotka eivät ikinä anna periksi. Löytää virheet, joista tietää, että ei ole niitä tahallaan tehnyt, mutta jotka on kuitenkin jonakin ajatusten pysähtymisen silmänräpäyksenä tullut tehneeksi. Vai kuka muka minun sormiani ohjasi, sai ajatuksen liirtoon ja luisumaan kohti huonoa suomenkieltä? Kai kyyniselle lukija-kriitikollekin on annettava tilaisuutensa. Ei kuitenkaan taistelematta.

Maailma on täynnä sisältöjä. Kirjoitettuja, kuvitettuja, eläviä kuvia, esityksiä, musiikkia. Joskus tuntuu, että kirjankin pitäisi olla sisältö, joka paitsi tarjoaa kirjan muotoon ladottua tekstiä, myös elävää kuvaa, tuoksuvia virikkeitä ja muitakin tuntoaistimuksia kuin vain kovat kannet. Kirjakaupan lastenosastolla kohtaan kaikenlaisia soivia, eläinten äänillä kommunikoivia ja koneiden murinaa jäljitteleviä kirjoja. Mietin, millaisia sisältöjä tämän päivän nelivuotiaat haluavat, kun he ovat nelikymppisiä. Olenko sitä enää edes miettimässä? 

Kun se, mikä on kirjoitettu syränverellä on alistettava markkinataloudelle, lopputulos voi olla ihan mitä vaan. Kun sielua myydään, mikään hinta ei ole oikea, sillä sielu ei ole talouden objekti eikä sielunmurusia voi mitata millään suureella.

Siellä se on, painossa ja sieltä se säädetyn ja sovitun ajan kuluessa tulee julkisuuteen, kun kaikki työvaiheet ja työvaiheiden välivaiheet on suoritettu. Hetkenä, joka on ainutlaatuinen tilaajalle ja minulle. Toivon, että tilaaja on tyytyväinen. Muu maailma elää kuitenkin omaa elämäänsä eikä juuri piittaa siitä, mitä pienen kynäilijän sielussa liikkuu.

Mutta ensin, kohta, on euforian ohikiitävä hetki. 
Sitä odotellessa.



torstai 9. helmikuuta 2017

Lumen ulottuvuudet


Talvi tuli eikä tullutkaan, härnäsi valkoisella, sulatti ja antoi taas sataa. Lunta riitti eikä sitä sitten taas riittänytkään suksen alle. Pohjoisten vuodenaikojen rytmiin tottuneena kaipaa lepoa ja lunta. Kun juna nytkähti liikkeelle ja lähdettiin kohti pohjoista, lumen ikävä alkoi vähitellen helpottaa.


Lumi on vuodenaika, mielentila. Lumi on valkoinen elementti, joka peittää maan pinnalta kaiken kuluneen, tuleentuneen, tuhruisen. Pakkanen puhdistaa ilmaa, raikastaa.
Lumi ei täällä ole uutinen; lumen puute vielä on. Vaikka eteläiset talvet lyhenevät ja muuttavat muotoaan, tajuntaan on ohjelmoitu tieto valkoisesta ajasta, sen rauhoittavasta rytmistä ja säännöllisyydestä. Kaupungin tiheä syke vaatii vastapainoa ja vuorottelua, preston rinnalle adagio tai lento.


Maailman uutisissa ei valkoista, raikastavaa lumijaksoa ole ollut. Joka aamu me saamme uutispuuron höysteenä annoksen käsittämätöntä mielivaltaa, luemme teoista, joiden järkevyyttä voi epäillä ja kysellä. Isot asiat sekaantuvat pieniin, vähäpätöisistä puhutaan isoilla kirjaimilla.
Me pelkäämme enemmän kuin aikoihin. Onko se oikeaa pelkoa, vai onko meidät säikytelty pelkäämään enemmän, onnettomuuksia, vihaa, vieraita, erilaisuutta, niitä tuhmia setiä, joilla lapsia ennen peloteltiin. Uhkakuvia ja riskianalyysejä on aina ollut ja on aina pitänyt olla, mutta missä kulkee järkevän varomisen ja hysterian raja. Heikolle jäälle ei pidä mennä, mutta teräsjää kestää – ihmisen ja veturin, vai kuinka meille ennen opetettiinkaan?


Maan pintaan satava lumi on peitto. Se peittää jotain, aivan samalla tavalla kuin kaikkialla leviävä epäoleellinen tieto peittää sellaisia asioita, joista meidän ei haluta tietävän, mutta joista olisi tärkeä tietää. Jos valtiomies ei toimi valtiomiesmäisesti, vaan hölmöilee, mitä tekee joku toinen maailman mahtaja? Ottaako lapsen syliinsä ja hymyilee vai tuhoaako toimillaan lapsen tulevaisuuden edellytyksen. Ja kuka maksaa tämän kaiken? Lapsi, hänen vanhempansa ja pahimmassa tapauksessa velka jää perinnöksi lapsenlapsillekin.


Kun lumi peittää maan, me tiedämme, millainen jänkä tai tanner on sen alla. Kun epätieto peittää totuuden, me emme tiedä. Mitä me tällä kaikella tiedolla voimme tehdä? Näköalaa riittää seuraavaan kinkamaan asti tai aukean laitaan. Mitä voisin tehdä, jos tietojeni ikkuna olisi avarampi? Mitkä valtuudet minulla olisi kääntää historian rattaita? Aivan oikein, valtuuteni sulaisivat nopeammin kuin lumi kevätauringossa.

Sukset liukuvat pakkasen ryhdistämää latua. Aurinko on nousemassa, usva pehmentää maiseman ääriviivat, saa valon satumaiseksi. On helppo hengittää, helppo olla, ajatella. Olla kiitollinen rauhasta ja kauneudesta, avaran taivaan alla. Kun aurinko kohoaa korkeammalle, se lämmittää ilmaa, säännöllinen, jatkuva liike tekee hyvän olon.


Sumuisena, sateisena päivänä matka ei taitu. Sade, josta ei tiedä, onko se lunta vai vettä, himmentää ilman ja latu on kuin kuulalaakereilla peitetty, sukset liukuvat kaikkiin suuntiin, useimmiten niihin, joihin ei toivoisi. Lyhytkin matka uuvuttaa, mutta väsynyt uupumus jää tavoittamatta.  Ja sitten, seuraavana päivänä tasapaino talven, auringon ja pakkasen kesken on löytynyt ja matkanteko on helppoa.


Lumen maisemassa elämä kiteytyy oleelliseen. On vain hiljaisuus, levollisin värein kutsuva maisema, sen rytmit. Tutut ryhmyiset koivut tutulla ladulla, jänkhän laidassa. Ne samat puut, joiden luota syksyllä poimittiin parhaat marjat ja tasapainoiltiin upottavassa maastossa. Oksat, kuin vanhuksen iän kuluttamat uutterat sormet, hienoa naavaa nivelien koristeena tervehtivät. Onpa hauska tavata, nähdä valo ja tuntea pakkasen kosketus.

Hetken aikaa on vain tämä hetki ja aika. Ei pelkoa epätiedosta, kun kaikki hyvä oikea on lähellä. Matka vie kohti kevättä.