keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Ei ole ihan sama, millaisen kahvikupin valitset



Ne puhuttelivat heti. Yksinkertaiset keramiikkakupit, joista ei ensin oikein tiennyt, olivatko ne tarkoitetut kahvia, teetä vai täyteläistä punaviiniä varten. Mutta niissä oli jotain, eikä kahta täsmälleen samanlaista löytynyt. Ostin kotiin, ostin vanhemmille, appivanhemmille. Kerrankin asialliset tuliaiset. 

Aikanaan useimmat kupeista palasivat. Kun käyttäjät olivat poissa, kupit olivat jäljellä, edelleen yhtä sympaattisina, keräsin ne talteen. Yksi on hajonnut ja siihen tarvittiin melkoinen täräys. 

Nykyään korvattomista juodaan usein kahvia, sillä luja kivitavara pitää juoman lämpimänä pitempään kuin mikään muu. Korvatonta kuppia on pidettävä kädessä eri tavalla kuin tavallista, se lämmittää sormia. Mainio ominaisuus kesäillan kahvihetkessä.

Yksi ensimmäisistä ostoksista, aluslautasena vanhaa Humppilan lasin tuotantoa. 

Korvattomat kahvikupit olivat Pentikin ensimmäisiä tuotteita. Astioiden valmistuksen harjoittelua ja lasituskokeiluja - vaikka tämän kaiken kuulin vasta kupit ostettuani. 

Anu ja Topi Pentik ovat oikeasti Pentikäisiä, joilla oli pieni, uhkarohkea ja luova tehdas Posiolla, kirkonkylän tuntumassa, männikkökankaalla. Tehdas oli tehtaan näköinen, tehtaalla oli työssä Ottfried Blümchen, keramiikka-asiantuntija, Kristiina Saanio, suunnittelija, Raili Mikkonen, joka osasi organisoida kaiken mahdollisen. Ja tietysti Pentikäiset. 

Ruotsalaisen Anja Winqvistin suunnittelema vati. Anja työskenteli Pentikillä ainakin alkuvuosina. 

Sympaattinen myymälä oli pieni kelomökki. Myymälässä oli esillä kauniita, rustiikkeja astioita, kaamoskynttilänjalkoja, poronkuukynttilöitä ja nahkatuotteita. 

Nahkatakkiin eivät rahani koskaan riittäneet, mutta iso punainen laukku ja pienet pussukat ovat edelleen tallessa, usein käytössäkin.

Ensimmäinen myymälä Posiolla. 

Kerrottiin, että saksalaisia perheitä tuli isoilla autoillaan Posion männikkökankaalle. Pieneen puotiin päästyään he ojensivat myyjättärelle esitteen, johon oli merkitty, kuinka monta kappaletta kutakin tuotetta he halusivat ostaa. Sillä välin, kun ostoksia pakattiin, perhe katseli mökkiä ja männikkökangasta ja nautti kahvia kampanisun kera. Sitten ostokset lastattiin autoon ja matka jatkui. 

Saksalainen ei koskaan osta rihkamaa, mutta kunnollisia tuotteita matkamiehen takakonttiin voi kertyä kunnioitettava määrä, iso astiasto kerralla. Sitä pitää kutsua tarkkuudeksi, ei nuukuudeksi.

Ensimmäinen näyttelytila ja kahvio, etualalla kaamoskynttelikkö.

Kaikki paremmat lautaseni ovat Pentikiltä. Kahvikuppeja on erilaisia, mutta mieluiten käytän niitä vanhoja, korvattomia.

Tänä kesänä ajeltiin Rovaniemeltä Kuusamoon ja poikettiin Pentikin mäelle. Kovin moni asia ei entisestä muistuttanut – tehdas oli paikallaan tien toisella puolella, myymälä toisella. Moderni lasinen kuutio, myymälä ja tyylikkäät tuotteet.

Muistoja maalta. 

Melkein epätoivoisena siitä, että mitään entisestä ei enää ollut jäljellä, lähdimme katselemaan taloa. Myymälän yhteydessä on Muistoja maalta -museo. Kokonaisuus, johon on rakennettu erilaisia huoneita, ikkunoita siihen, millaista oli ennen. Kauniita esineitä, huolella koottuja ja talletettuja aarteita. Keskellä käytävä, joka ohjaa katsojan tutkimaan kokonaisuutta juuri siinä järjestyksessä, jonka Pentikin väki on suunnitellut.


Olohuoneen keskipiste. 

Kierroksen jälkeen oli mahdollisuus mennä katsomaan vanhaa – sitä pientä kelomökkiä, josta kaikki alkoi. Yläkerrassa perheen yksityinen tila, alakerrassa pieni myymälä ja näyttelyhuone, punaiset nahkatyynyt penkeillä.

Ihana helpotuksen tunne: paikka, josta olen kauneimmat mukini ja lautaseni ostanut, on sittenkin vielä olemassa.
 
Kahvikulttuuria.

Kupit on järjestetty alkuperämaan mukaan. 

Katselimme kansainvälistä kahvikuppimuseota, seikkailimme myymälän läpi pysäköintipaikalle, tutkimme Anu Pentikin näyttelytilan julkisivua ja lupasimme itsellemme tulla uudelleen. Paremmalla ajalla.

Kotona tarkistin, että kaikki astiat ovat tallella ja käyttökunnossa, sitä yhtä mukia lukuun ottamatta. Mukava tunne, kun on saanut tutustua asialleen omistautuneen yrittäjäperheen tarinaan.

Halla-sarjaa, valossa viihtyvää. 


Keskellä maailman harmautta Pentik on tärkeä esimerkki, siitä, mihin luovuus ja rohkeus voivat yltää.

maanantai 12. syyskuuta 2016

Harmaa, harmaampi




Syksy, värien aika. Vihreä vaihtuu keltaiseen, rävähtää punaiseksi, leikittelee oranssilla. Sammalmatto saa uudet värit. 
Polun varren pienen kaltion rannalla kasvoi kesemmällä hillaa, nyt siellä loistavat hillanlehdet kaikissa syysväreissä. 


Pieni koivu keimailee keltaisilla lehdillään, pihlajan marjat ja  lehdet ovat kuin kypsä viini.


Syksyn värien takana on harmaa. Surumielinen, vankka, arkinen harmaa. Se hohtaa hopeaa mättäälle pudonneissa oksissa, taittuu mustemmaksi kivien pinnalla, piiloutuu sammaleen syliin.




Raidat kiven pinnalla ovat kuin jakolinjat, jotka murtavat järkäleen palasiksi.


Rakka kertoo kiven elämästä, kestämisestä, hajoamisesta. Elämä on välillä kuin rakka: kulkija törmää kovaan kiveen, kestää harmaat päivät, jaksaa sittenkin järkäleiden yli.


Syksy on täynnä harmaita uutisia. Kilpailukyvyn, kannattavuuden, tulevaisuuden varalle tehtyjä päätöksiä, joiden poliittinen väri on ankean harmaa. Kiristetään sitä, korotetaan tätä, nostetaan sieltä, lasketaan täältä. Talouden säätely muistuttaa huonon räätälin sovitusta: linjaa ei löydy, vaikka aikaa ja neuloja kuluu. Harsimukset harittavat joka suuntaan, onko tavoitteena sama, yhtä huonosti istuva kuosi kaikille?



Harmaus on hahmoton tila, kuin sumu tunturijärven yllä syysaamuna. Vesi tiivistyy männyn neulasiin kyyneleiksi, jotka kuivuvat hitaasti. Ilma on puhdasta ja helppoa hengittää, päivän edetessä valo lisääntyy. Kirkkaina hetkinä tunturilta näkyy toiselle tunturille, tulevaisuus on sinisen metsän sylissä.  


Harmaista ajoista täällä on ennenkin menty läpi. Historia on kouluttanut kovalla kädellä. Harmaan kannon ytimestä versovat kirpeän katkerat marjat, luonnon jatkuvan uudistumisen merkit. Luonto elää syksyn sykliä, valo vähenee, illat tummuvat ja maa odottaa jo lunta. Harmaa, tumma, syvä syli on luonnonlaki, siinä missä kevään valo ja heleyskin.


Onko syksyn uutisten harmaus luonnonlaki vai itse aiheutettu olotila? Onko arjen ankaruus ohimenevä mielenliike vai pysyvä suhdanne, johon on vain sopeuduttava? Montako kesää, montako talvea? Kuinka lupaus noususta toteutuu, pienen ihmisen mittakaavassa?



Majesteettinen Kemi on uomassaan, etenee kohti merta, voima ja valta tyynen pinnan alla, valmiina luovuttamaan energiansa. Elämän virta, vahva ja voimakas. Harmaan pinnan lujuus, toivo.

Taivaan avaralle kannelle syttyvät tähdet ja kuu.







sunnuntai 11. syyskuuta 2016

Runo on peruskallio


Riimiä rustasin
Runoa väkersin
Säkeissä sähläsin
Malliksi kelpuutin
Mestarin, toisenkin.

Jos osaisin helkyttää
Trokeita jäsentää
Kloonata Kalevalaa
Sointuja soinnuttaa.
Ammoista ammentaa
Taitoa, vaativaa!

Virsien värssyjä
Sielujen syvyyttä
Veisasi vanhemmat
Aakkoset oppivat
Sanoja tutkivat
Säveltä lauloivat
Tuskin runoiksi tunsivat.

Leinoa, Kiveä,
Viitaa ja Tynniä
Päästä en hyllystä
Luovu en niteistä
Mustapää mielessä
Läkkiseppä kai lähinnä.

Kampsujen herroilla
Oiva on Arvola
Selkosten sanoja tokka
Paulaharju ja Mukka
Rajaton maailma
Proosa kuin runoa.

Saksa on kaunista,
Sointuvaa sanontaa
Rilke kun sanoittaa.
Englannin alkeita
Vauhdittaa Dickinson
Riimini onneton
Kehuun ei yllä, ponneton.

Meriluoto käy sielua liki
Haavikon seurassa melkein on hiki.
Virtuoosi on Tiihonen
Ja tietysti Juice Leskinen.
Lapsille luettu Tiitiäinen
Hanhiemo aina on ykkönen.

Runojalkani lonksuu
ja onnahtaa riimit.
Onneksi on nämä kirjat,
Taidokkaat, fiinit.
Saa tarttua sanaan
Ja säkeeseen sointuvaan
Vaikka itse en aina onnistukaan.


Joku kysyi, luetaanko runoja vielä. Aina niitä on laulettu ja luettu. Me olemme sanan kansaa, kalevalaista juurta. Sana on peruskallio, ajatusten pohjavirta. Muinaisista savupirteistä ja kömmänöistä kirkkojen veisuuseen, arkkiveisuista räppiin. Peruskallio.